Új kihívó – BMW M4 DTM
Egy hónappal a Német Túraautó Bajnokság (DTM) 2017-es idényének hockenheimringi szezonnyitója előtt a BMW Motorsport már készen áll a megmérettetésekre. Miközben az idei versenyhétvégék nem csupán a pilóták és a csapatok számára, de a nézőknek és a rajongóknak is minden korábbinál több izgalmat tartogatnak, a bajor gyártó még nagyobb teljesítményű, még extrémebb kiállású és minden tekintetben innovatívabb BMW M4 DTM versenyautókat állít csatasorba.
Négy bajnoki cím három idény alatt: a BMW M4 DTM típusjelzés a motorsport-sikerek szinonimájává érett. Marco Wittmann 2014-ben és 2016-ban is elnyerte a pilóták közötti pontverseny arany serlegét, miközben a BMW RMG csapat 2014-ben az istállók között, a BMW pedig 2015-ben a gyártók tabelláján aratott fényes diadalt. 2017-ben azonban új korszak kezdődik, a Német Túraautó Bajnokság szabályrendszerében eszközölt megannyi változtatás hatására ugyanis a bajor gyártó tervezőmérnökei részletekbe menően újragondolták és továbbfejlesztették a BMW M4 DTM versenyautót. A motorháztető alatt dolgozó V8-as szívómotor immáron több mint 500 lóerő maximális teljesítményre képes, a végletekig finomított versenyautó aerodinamikája és hatékony levegőhűtési rendszere pedig átfogó módosításokon esett át.
A BMW V8-as benzinmotorja összeszerelve hozzávetőlegesen nyolcszáz különböző alkatrészből áll, a motortérben pedig egyidejűleg mintegy négyezer alkatrész dolgozik. Az erőforrás olyan nagyméretű öntvényei, mint például a hengerfejek és a forgattyúsházak, a BMW Landshutban működő csúcstechnológiás üzemében készültek. Az öntvények előállítási, bélelési és hőkezelési folyamataiban eközben a müncheni gyár szakemberei is közreműködtek.
Az erőforrás teljesítményét és forgatónyomatékát egy hatsebességes szekvenciális váltó továbbítja a hátsó tengely felé, a fokozatok között a pilóta a kormány mögötti pneumatikus váltófülekkel kapcsolgathat. A tizenegy áttétel lehetővé teszi, hogy a BMW versenymérnökei a motor jelleggörbéje és az adott versenypálya karakterisztikája szerint minden egyes járműbeállításnál újrahangolják a váltót.
A továbbfejlesztett BMW M4 DTM versenyautó futóműve ugyancsak számos szabvány alkatrészt tartalmaz: ilyenek a lengéscsillapítók, a stabilizátorok, a keresztlengőkarok, a kerékagyak, a tehermentesítők és a központi csavarok is. A BMW Motorsport tervezőmérnökei ugyanakkor a rugóstagok kiválasztásánál és az első tengely kiegészítő elemeinek megtervezésekor szabad kezet kaptak, ahogyan az átfogó járműbeállítások és a szabvány alkatrészek beállításai esetében is.
A Német Túraautó Bajnokság 2017-es versenyautóiban ezúttal is szénszálból készült vázszerkezet garantálja a pilóták biztonságát. Az integrált erőhatás-elnyelő elemekkel és hatékony gyűrődési zónákkal felszerelt váz egybeépített üzemanyagtartályt és acél bukókeretet is kapott, hogy baj esetén megvédje a versenyzőket.
A továbbfejlesztett BMW M4 DTM versenyautó műszaki adatai
Méretek:
Hosszúság: 4 725 milliméter
Szélesség: 1 950 milliméter
Magasság: körülbelül 1 200 milliméter
Saját tömeg: 1 120 kilogramm (az új versenyszabályzat értelmében, pilóta nélkül, a plusz nehezékek össztömegétől függően)
Erőforrás:
Típus: P66/1 kódszámú V8-as szívómotor, 90°-os hengersor-szögben elrendezve
Hengerűrtartalom: 3 999 ccm
Saját tömeg: 148 kilogramm
Hengerfurat: 93 milliméter
Lökethossz: 73,6 milliméter
Maximális fordulatszám: 8 500 főtengely-fordulat / perc
Maximális teljesítmény: 500 lóerő fölött
Levegőszűkítő csövek átmérője: az új versenyszabályzat értelmében immáron 29 milliméter
Alumínium-öntvényből előállított motorblokk és hengerfejek, amelyek a BMW Landshutban működő csúcstechnológiás üzemében készültek; acél főtengely; hengerenkénti négy szelep; lánchajtott vezérműtengelyek; magas nyomású közvetlen, hengerenkénti üzemanyag-befecskendező rendszer; szárazkarteres kialakítás.
Gyorsulás 0-100 km / óra: 2,6 másodperc
Végsebesség: körülbelül 285 km / óra
Üzemanyagtartály térfogata: 120 liter
Vázszerkezet:
Szénszálból készült vázszerkezet egybeépített üzemanyagtartállyal és acél bukókerettel; szénszálból készült erőhatás-elnyelő elemek és gyűrődési zónák elöl, oldalt és hátul.
Erőátvitel:
Hatsebességes szekvenciális sportváltó kormány mögötti pneumatikus váltófülekkel; szénszálból készült négytárcsás ZF tengelykapcsoló; állítható, részlegesen önzáró hátsó differenciálmű.
Első / hátsó tengely:
Dupla-ágyazású keresztlengőkarra támaszkodó rugóstaggal kialakított futómű állítható lengéscsillapítókkal (hat lehetséges beállítás); H&R rugók.
Fékrendszer:
Kétkörös hidraulikus fékrendszer; könnyűfémből öntött féknyergek; belső szellőzésű, szénszálból készült féktárcsák elöl és hátul; kormányról állítható fékerősség.
Keréktárcsák:
Kovácsolt alumínium keréktárcsák elöl 18” x 12”, hátul 18” x 13” méretben.
Gumiabroncsok:
Hankook Ventus Race elöl 300-680-18, hátul 320-710-18 méretben (vadonatúj mintázat és minden korábbinál lágyabb keverék).