Trabant “evolúció”-ja
Mi lett veled kis Trabi…, honnan és hogyan indult a pályafutásod?
A DKW német autógyár fejlesztette ki az első F8-at, abból pedig a P70-et. Ez volt az első olyan autó amely műanyag karosszériával készült. 1955-ben mutatták be az első darabot, melynek motorja 690ccm, 22 lőerő, és a végsebessége 90km/h volt. Ráadásul kéthengeres vízhűtéses. Ezek a teljesítményadatok már akkoriban is elavultak voltak, de az anyagi gondokkal küzdő NDK-nak nem volt más olyan lehetősége az olcsó autó előállítására.
A Limousine kivitel mellett („Zwickau” típus) kapható volt még kombi és coupé változatban is. Öt évig gyártották, több mint 36000 db-ot. 1957-től volt kapható a P70-es utódja a P50-es, majd a 601-es típus.
Ezt a márkát a mai napig láthatjuk a Magyar utakon, már-már rácsodálkozva… A műszerfala vajszínű, majd szürke lett, és ezeket 1965-1688 között szögletes kilométerórával gyártották, és 1966-tól feketére színezték a műszerfal egységet. Ezeknek az üzemanyagtankja 24l-es volt, és 1969-ig nem volt szellőző a C oszlopon. Az első emblémája a hűtőrácson volt ami egy két oldalra ágazó „szárnyas embléma”. A hátsó prizmája, és az indexe fémkeretes. 1966-ban megjelent a 601 Deluxe típusjelű változat, aminek fém alkatrészei krómbevonatot kaptak, és pár extrával gazdagabb volt. (rádió, kényelmesebb ülések, és esztétikusabb belső kárpit.) A tetőrészt az NDK piacra általában más színűre festették mint a jármű alapszíne volt.
P70 (1955-1959)
A legelső sorozatban gyártott modell,az IFA F8 alapjaira építve. Összesen 36 786 db készült belőle. Motorja 2 ütemű, vízhűtéses, 690 cm³-es. Alvázas autó, az alvázra favázra szerelt duroplast karosszériát szereltek, az utastérben a padlózat is fából készült. Többféle kivitelben volt kapható: limousine, kombi, coupé – ezekből csak kevés készült.
P50 (1957-1962)
Az első Trabant-típus, bár a legelső szériák még az AWZ P50-es jelzést és emblémát viselték. Az ezek után következő széria már Trabant-típusú volt és az a bizonyos S betű lett a jele is. Ezeken a sorozatokon még nem volt díszléc oldalt, az ablaktörlő pedig jobbra állt. Ezek után került gyártásra a már ismeretes ívelt díszléces modell. Az első darabokat az NDK-ban 8360 márkáért árulták. Összesen 131 434 db készült belőlük.
500 (1960-1963)
A már jól bevált forma csak egyetlen egyenes díszléccel. Megjelennek az első kombiverziók is, valamint az úgynevezett camping modell, amely elhúzható tetővel bírt. Motorikusan történt némi továbbfejlesztés.
600 (1963-1964)
A 600-as széria új, 100 cm³-vel nagyobb motort kapott. Külsőleg csupán annyi változás történt, hogy dupla díszléc került az oldalára.
601 (1964-1990)
Ez lett a legismertebb és legtovább gyártott széria. Összesen: 2 774 821 db készült belőle. Az első sorozatot még díszléccel álmodták meg a tervezők, ám ez nem valósult meg. Ezek után rengeteg apróbb változtatáson esett át az autó. Külsőleg a kerek lökhárítókat szögletesek váltották fel, a vékonyoszlopot vastag oszlopra cserélik ám a kombikon marad a vékony, a homloklemez másik díszrácsot kap, műanyag kilincsek, fekete gumilapok, többlyukas felni. Szerkezetileg: kétkörös fékrendszer, új első futómű, 6 V-os elektromos rendszer, elektromos gyújtás és egyéb extrák. 1989-re szinte minden megváltozott benne. A 601-esből készült az úgynevezett Tramp is, amely kabrió volt, és eredetileg a határőrség számára gyártották.
1,1 (1989-1991)
A kor igényeihez igazodva megalkottak egy négyütemű szériát. Műszakilag teljes átalakításon ment keresztül, kivétel a hátsó felfüggesztés. Motorját kicserélték egy kisebb típusú Volkswagen Polo motorjára, mely egy 1043 cm³-es 4 ütemű gép. Botváltós lett, előlre tárcsafék, új osztókörű felni, új műanyag lökhárítók, hátsólámpa, műszerfal kerültek. Ebből is gyártották a Tramp-et, amelyet már az átlagpolgár is megvehetett. Újdonságnak számított viszont a Pick-Up, amiből összesen 2 darabot gyártottak. A négyüteműekből összesen 38 122 db-ot gyártottak le. Négyütemű lett a 3 000 000. Trabant is.
Hát igen, érdekes a kis papír „jaguár” története.