Tesla Model X – családi „sólyomszárnyú”
2012-ben szivárogtak ki az első információk a Tesla készülőben lévő modelljének fejlesztéséről, ekkor még úgy tűnt, hogy akár egy éven belül is bemutatkozhat a Model X, ám a halasztások és az elhúzódó munkálatok miatt csak idén szeptemberben mutatták be a legújabb elektromos luxusautót.
És nem is akármilyen körülmények között, maga Elon Musk, a Tesla Motors vezérigazgatója a cég kaliforniai üzemében leplezte a Model X végleges változatát a közönség előtt. Az új Teslát évek óta hatalmas érdeklődés övezi, az előrendelést már 2012-ben elindították, azóta csaknem 27 ezren fizették be az előleget, hogy minél hamarabb hozzájussanak a különleges villanyautóhoz. Pedig az ára igen borsos, a 90D ára 125.000 dollár, a csúcsváltozathoz még tizenötezret hozzá kell rakni, igaz a szerényebb teljesítményű kiadása, a 70D „már” 80.000-ért hazavihető. De nézzük, mit is kapnak ennyi pénzért a környezettudatos vásárlók?
Mivel már a kezdetektől elsősorban családi autóként aposztrofálták a Model X-et, ezért a biztonság és a megfelelő helykínálat volt a legfontosabb vásárlócsalogató szempont. Mindkét fronton jól teljesít az új Tesla, hiszen ideális súlyponttal, illetve kellően merev kasznival rendelkezik, a törésteszteken, oldalirányú ütközések szimulálásánál kiemelkedően jó eredményekkel büszkélkedhetett. A passzív biztonság mellett az aktív rendszerek is nagy szerepet kaptak, ütközés elkerülőt, valamint ráfutásgátlót és holttér-figyelő asszisztenst is kapott. ráfutásgátlót és holttér-figyelő asszisztenst is kapott.
A fejlesztők megtartották a Falcon Wing-nek (sólyomszárnynak) elnevezett különleges hátsó ajtókat, előnyük, hogy szűkebb parkolóhelyeken is könnyed beszállást tesznek lehetővé. Az első és hátsó csomagtérrel is rendelkező Model X hat, valamint hétüléses változatban is megvásárolható.
Alapvetően háromféle kiadást különböztethetünk meg, mindegyik két villanymotorral szerelt, illetve összkerekes. A legerősebb a P90D, a 260 lovas első és az 503 lóerős hátsó erőforrás egy speciális csomaggal felturbózva akár 3.2 másodperc alatt teljesítheti a százas sprintet, a P90 esetében ez 4.8 másodpercbe telik, igaz ott mindkét motor 260 lóerős. A végsebességük egyaránt 250 km/óra körül alakul. A hatótávuk szintén elképesztő, egyszuszra akár 414 kilométert is képes megtenni a Model X. Az olcsóbb, 70D elnevezésű típus 6 másodperc alatt gyorsul százig, és 225 km/óráig képes gyorsulni, illetve 350 kilométert bír ki egyetlen töltéssel. Még ez is nagyon komoly teljesítményű egy elektromos családi autótól.
A hosszú évek fejlesztése és munkája tehát végre meghozta a gyümölcsét, igaz az első darabokat majd csak 2016 második felében szállítják ki az első megrendelőknek, azt pedig még megtippelni sem lehet, hogy Európában mikor találkozhatunk az első példányokkal.
Bense Róbert