fbpx

Škoda VISION X – benzin, földgáz és elektromos üzemű hibrid tanulmány

Sportos, kompakt, telve fejlett technikákkal: így fest a jövő Škoda nagyvárosi crossovere

A tanulmány újraértelmezve hozza el újabb járműszegmensbe a Škoda nagysikerű SUV-modelljeinek karakteres stílusjegyeit. Kompakt arányok, rövid karosszéria-túlnyúlások és precíz vonalvezetés hangsúlyozza a tanulmánymodell agilis és sportos karakterét. Utasterében a VISION X innovatív infotainment-technikát kínál. Igazi különlegesség a modell kifejezetten hosszútávon fenntartható hajtáskoncepciója, amely a földgáz- (CNG) és benzinüzem, illetve az elektromos hajtás kombinációjával közvetlen gázadási reakciókkal és agilis menettulajdonságokkal szolgál, illetve kilométerenként kevesebb, mint 90 gramm szén-dioxid-kibocsátást kínál.

Hosszútávon fenntartható hajtáskoncepció – fokozott agilitás, mérsékelt károsanyag-kibocsátás

Jövőbemutató technikák jellemzik a VISION X hajtásrendszerét, amely az agilitás és a hosszú távú fenntarthatóság jegyében született. Az újszerűen kialakított hibridrendszer közvetlen gázadási reakciókat és alacsony károsanyag-kibocsátási értékeket biztosít. Első ízben egészíti ki a hatékony és különösen tisztaüzemű belsőégésű erőforrást szíjhajtású indítógenerátor, illetve a hátsó tengelyen egy elektromos motor, amely rövid távokon önállóan is hajthatja a járművet, emellett induláskor kisegítő funkciót (boost) lát el. Ennek megfelelően a rendszer utcán és terepen egyaránt hajthatja az első, a hátsó vagy szükség esetén mind a négy kereket. A mindennapos közlekedés során a VISION X fejlett hibridrendszere az EU-tesztciklus (NEFZ) szerint kilométerenként csupán 89 gramm kombinált szén-dioxid-kibocsátást produkál.

Belsőégésű motorként egy 1,5 literes, négyhengeres, turbófeltöltésű G-TEC erőforrás szolgál, amelyet kifejezetten CNG-üzemre (sűrített földgáz) fejlesztettek ki a tervezők. A hagyományos földgáz mellett biogáz, valamint zöld áram felhasználásával előállított szintetikus E-Gas egyaránt szolgálhat CNG-üzemanyagként. A CNG-járművek már hagyományos földgázzal üzemeltetve is 18-25 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki a velük összevethető teljesítményszintű benzinmotoros modelleknél, de a nitrogén-oxidok, a finom por és további károsanyagok aránya is jóval alacsonyabbra adódik, mint a benzin- és dízelüzemű erőforrások esetében. Biogáz részleges használatával tovább csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás, míg százszázalékos biogáz vagy E-Gas arány esetén a CNG-járművek már szén-dioxid-semlegesen is üzemeltethetők.

A CNG-hajtás legnagyobb teljesítménye 96 kW (130 LE), maximális forgatónyomatéka pedig 200 newtonméter. Az egyik CNG-tartály a hátsó ülés alatt, a másik a hátsó tengely mögött kapott helyet. A CNG-rendszer az első kerekeket hajtja, míg a hátsó tengelyen elektromos motor dolgozik. Utóbbi igény szerint kapcsol be, s induláskor kiegészítő erőforrásként (boost) szolgál, síkos útfelületen és a műutaktól távol pedig a vonóerőátadási képességeket javítja. A kompakt elektromos energiatároló kapacitása ahhoz is elegendő, hogy akár két kilométeres távon is tisztán elektromos üzemben hajtsa a tanulmánymodellt. A VISION X így például lakóövezetben, városi környezetvédelmi zónákban vagy a természetben pusztán elektromos motorja erejével, s csaknem teljesen zajtalanul és helyi szinten károsanyag kibocsátás nélkül is közlekedhet. A koncepció a márka első összkerékhajtású modellje, amely kardántengely nélkül készült.

A CNG hajtásrendszert két elektromos motor is támogatja, a belsőégésű erőforrás ugyanis szíjhajtású indítógenerátor (RSG) formájában ugyancsak elektromos motorral egészül ki, amely a hátsó tengelyen dolgozó másik elektromotorral összhangban folyamatos összkerékhajtást biztosíthat. Ennek energiaellátásáról 48 volt feszültségű lítiumion-akkumulátorrendszer gondoskodik. A fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálásnak (rekuperáció) köszönhetően a lítiumion-akkumulátor menet közben is tölthető. Fékezéskor és szabad gördülés (“vitorlázás”) során a VISION X mozgási energiájának egy részét elektromos energiává alakítja, amit későbbi menethelyzetekben vehet igénybe. Az elektromos motorokra jellemző módon a 70 newtonméter maximális forgatónyomaték már közvetlenül indulástól rendelkezésre áll, jól érzékelhetően intenzívebbé téve a gázadási reakciókat és az autó agilitását. Az akkumulátorok előnyei között említhető elsősorban tömegük, illetve nagyobb kapacitásuk és kedvező árszintjük.

A mindennapos közlekedés során a hibridrendszer intelligens üzemi szabályzása gondoskodik a belsőégésű és az elektromos motor lehető leggazdaságosabb együttműködéséről. Emellett a menetprofil-választás révén a hajtáslánc a vezető kívánsága szerint szabályozható. A sofőr gombnyomással választhatja a tisztán elektromos üzemmódot, amely során a VISION X helyi szinten károsanyag kibocsátás nélkül közlekedhet.

A tanulmánymodell igény szerint első-, hátsó- és összkerékhajtással egyaránt közlekedhet. A hátsókerékhajtás 1000 newtonméter forgatónyomatékot küldhet az útfelület felé. Az összesített hatótáv a kiegészítő benzintartálynak köszönhetően a 650 kilométert is elérheti.

A kétféle hajtás tekintélyes együttes rendszerteljesítményével a Škoda VISION X álló helyzetből mindössze 9,3 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége pedig 200 kilométer/óra.

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb