Peugeot 508 SW GT teszt – egy dög(ös) puttonyos francia
Fenntartásokkal és előítélettel ültem be, meglepetten és mosolyogva szálltam ki.
Azt szokták mondani, hogy egy újságírónak pártatlannak kell maradni mindig, viszont én is emberből vagyok és hát az évek alatt rámragadt egy kép a régi Peugeot modellekről, tesztalanyom azonban szöges ellentéte volt ezeknek a téziseknek.
A francia autók mindig is egyfajta mumus szerepet töltöttek be nálam, az alsóbb vagy középkategóriába tartozni akaró modellek egyszerűen nem tetszettek, sem dizájnban, sem pedig semmi másban. Mikor Zoli átadta a kulcsát, annyit mondott: ezt szeretni fogod! (Pedig tudta, hogyan viszonyultam a márkához.)
Az első generációs 508-as még 2010-ben gördült le a gyártósorról, váltva a 407-et és a 607-et, méretbeli kompromisszumot teremtve. A szedán bejelentése után egy évvel be is mutatták a kombit, vagyis az SW verziót. 2015-ben érkezett a facelift, ami nagyon jól sikerült, majd 2018-ban egy teljesen megújult formavilággal érkezett a harmadik generáció. Ez merőben eltér a korábbiaktól, hála a jó Istennek.
Az új formavilág szemből nagyon modern, fiatalos és egyben agresszív lett, ezt erősítik a húzott keskeny lámpatestek, az új mintázatú hűtőmaszk, és az oroszlánkarmokra hasonlító nappali menetfény.
Oldalról nézve először a hatalmas felnik tűnnek fel, majd az első kerékjárati ív felett található GT pakett, ami jelzi, hogy ez nem csak egy egyszerű kombi. Az unalmas lemezeket érdekes és fiatalos vonalak törik meg. Az első ajtóknál elkezdődik egy motívum, ami egészen az autó végéig húzódik, szinte tökéletesen kiegészítve a kissé oldalra nyúló hátsó lámpatestet.
A sportosság érzetét fokozzák a keret nélküli ablakkal szerelt ajtók, amelyek roppant nehezek. Ennek ellenére egy kisebb széllökés könnyen kikapja a kezedből, ha nem figyelsz. A tetővonal kissé lejt hátra, ez is csak a fiatalosságot erősíti.
Na de vissza a hátuljához! Lent dupla kipufogóvégek kaptak helyet, kicsit feljebb látható, az ominózus GT jelvény is. A vízszintesen tagolt hátsó ajtó közepén egy fekete sáv húzódik, amely összeköti a füstszürke LED-es lámpatesteket. Az ablak aljában a P E U G E O T felirat olvasható, hogy a mögötted jövő biztosan felismerje, ez bizony már egy másik francia, nem az amit eddig ismertél.
A beltérben folytatódik a külső vonalak szellemisége. Kimondottan izgalmas és prémium hatást kelt. Nem zörög, nem kopog, van fancy hangulatvilágítás, meg kitűnően párnázott vezető és utasoldali masszázsülés, na meg egy méretes, nyitható tetőablak.
A sofőr előtt egy játéknak kinéző, alul-felül nyomott kör alakú kormánykerék található, ami nekem meglepően kicsi, de annál kényelmesebb volt. Emögött az i-Cockpit 12,3 colos digitális óracsoport látható, amely tényleg személyre szabható egy külön menüpontban, illetve előre beállított funkciók közül bármelyiket egy gombnyomásra megjeleníthetjük itt. A tervezők maximálisan kihasználták a technológia által kínált lehetőségeket.
Az itt előcsalogatható funkciók közül a majdnem 500 000 Ft felárért kérhető éjjellátó rendszer képe is megjeleníthető, akár az egész felületen, sőt, az autó képes saját magától kirakni valamelyik egység helyére, ha gyalogost vagy mozgást észlel.
Egyvalamibe azonban muszáj belekötnöm, mégpedig, hogy miután beállítottam kényelmesen az ülőlapot, a háttámlát (amik meglepően jól személyre szabhatók) és a kormányt, feltűnt, hogy nem látom a keskeny digitális kijelzőt, így lejjebb kellett állítani a kormányoszlopot. Emiatt a komfortérzetem körülbelül 2 másodpercre el is illant, amíg el nem kezdett masszírozni a sportos ülés.
Ebből felocsúdva körülnéztem és meglepetten tapasztaltam, hogy tényleg minden olyan, mint egy prémium autóban. Nem kemény, nem kopog, nem zörög, vagyis jól rakták össze, minden apró részlet tökéletesen illeszkedik a formavilágba.
A vezető felé fordított infotainment 12,7 colos kijelzője pont jó helyen van, gyorsan átláttam, viszont maga a rendszer elég lassú, ez nyilván szubjektív, de majdnem 15 millióért ne laggoljon már az érintőképernyő menüje. Ugyanez igaz a digitális műszeregységre is, ami személyre szabható, látványos és élhető. Az USB és egyéb csatik mennyisége és elhelyezése is tökéletes. Egyszerűen nem tudok elmenni amellett az összhang mellett , amit sikerült megteremtenie a francia gyártónak a külső-belső látványban, az ötletes és igényes megoldásokkal.
A méreteinek megfelelően elég tágas, még hátul is, azonban felesleges terek nincsenek. Sőt, inkább csak hasznosak, ugyanis legalább 30 liternyi tárolórekesz van szerte az utastérben, amelyek simán elnyelik a család összes “vackát”. A csomagtér is tekintélyes, 530 liter, ezt megnövelhetjük a hátsó üléssor ledöntésével, bár a hátsó ajtó és a tetővonal kialakításával nem bántak a legjobban, már ami a pakolhatóságot illeti.
A tesztalany egy 508 GT felszereltségű kombi volt, a maga szerény 1,6-os PureTech erőforrásával, amely 225 lóerőt és 300 Nm csúcsnyomatékot szabadít a kerekekre a 8 fokozatú automataváltón keresztül. Na ez csak ebben a felszereltségben érhető el, benzines fronton van egy 180 lovas kisebb erőforrás, míg a dízelpártiak választhatnak az 1,5-ös, 130 lóerős, 300 Nm-es BlueHDi egység és a PSA Group 2 literes BlueHDi közül, amely 160 és 180 lóerős kivitelben kérhető. Csaknem 600 ezres felárért igényelhető a 8 fokozatú automata, amely tökéletesen dolgozik az összes egységgel és nehéz zavarba hozni.
Az új Peugeot 508 SW Active, vagyis az alapmodell a konfigurátor szerint 2019 november 14-én 8 730 000 forintos indulóártól érhető el. A fullos GT felszereltség 13,1 milliótól indul. A tesztautó rendesen fel volt extrázva. Az automataváltó mellett egy méretes, nyitható panoráma üvegtető, parkolóradar, 360-as kamera, Night Vision éjjellátó rendszer, adaptív tempomat és még rengeteg biztonsági és kényelmi kütyü található benne. A szürke tölgyfa betét pedig már csak hab a tortán.
Nem akarlak untatni a száraz részletekkel és számokkal, a gyártó konfigurátorában össze tudod állítani a szimpatikus modellt. (itt találod) A megalkotott kompozíciót pedig kívülről és belülről is meg tudod nézni. Annyit viszont elárulok, hogy a tesztautó majdnem 15 millióban állt meg a konfigurátorban.
Összegzésképpen sokszor nem is érzékeltem, hogy egy kombiban ülök, annyira sportos, direkt és gokartos volt a kormányzás, a futómű és a dinamikája is. Eco vagy Komfort módban felpuhul a futómű és csupán egy feltűnő kombi lesz, Sport fokozatba kapcsolva pedig elszabadul az oroszlán és kis túlzással még némelyik komolyabb német prémium autó is megrémül tőle az autópályán, karakán megjelenése miatt. A fogyasztása pedig a nehéz lábam ellenére sem volt vészes, vegyes használat mellett 6,9 literes átlagot sikerült kiíratnom vele.
A tesztlehetőségért köszönet a Fábián Kft.-nek és a Peugeot Magyarországnak.
A tesztautókat Lotus Cleaning termékekkel takarítjuk és ápoljuk!
Teszt/ Fotók: Háfra Zsolt