Peugeot 504 – sikeres zászlóshajó
1968-ban, a Párizsi Autószalonon mutatták be a modellt, a hatvanas évek eleganciáját tökéletesen tükröző 504 gyorsan népszerűvé vált, a következő esztendőben pedig az Év Autója díjat is bezsebelte, olyan korabeli nagyágyúkat megelőzve, mint a BMW 2500/2800, vagy az Alfa Romeo 1750.
Nem is csoda hát, hogy Európa-szerte keresett típussá lépett elő, és bár konkurencia volt bőven, a Peugeot 504 kényelmével és használhatóságával nem volt egyszerű felvenni a versenyt. A Pininfarina dizájnstúdió által megálmodott formaterv csupán a siker egyik részlete volt, ezen kívül az autó minősége, méretei és masszivitása is sokak szemében elismerést váltott ki. Arról nem is beszélve, hogy ebben az időszakban és árkategóriában a tágas helykínálat, az erős motorok és az olyan extrák, mint a széria napfénytető azért nem minden modellnek volt a jellemzője.
Az 1.8 literes, 82 (karburátoros) és 97 lóerős (befecskendezős) benzines erőforrásokkal bemutatkozó „Berline” négysebességes – kormányról kapcsolható – manuális, illetve háromsebességes automata váltóval volt megvásárolható. A következő évben a Genfi Autószalonon leplezték le a kétajtós kupét, valamint a kabriót is, majd 1971-ben a motorpaletta is bővült, a kétliteres (96 és 104 lovas) változat mellett megjelent a 2.1 literes dízel is a kínálatban. A kombi piacra dobása szintén jelentősen növelte az eladások számát. Az igazi nagy durranás azonban 1974-ben következett, ekkor a kabrió és a kupé is elérhetővé vált a 2664 köbcentis, 136 lóerős V8-as erőforrással, mely 186 km/órás végsebességet biztosított. A hetvenes években többször is változtattak az alapkiadáson, az évtized végén pedig jött az utód, az 505 előtérbe helyezésével szép lassan elkezdődött az 504 kivezetése a piacról.
Az 504 sikere az évek alatt mit sem kopott, 15 évig volt gyártásban a modell, az európai értékesítés 1983-ban fejeződött be, eddigre hárommilliónál is több készült a típusból. Ám a történetének itt még nem volt vége, hiszen a pick up változatot egészen 1993-ig megtartották a kínálatban az öreg kontinensen. A világ többi részén ennél is több idő jutott az 504-nek, Kínában 1997-ig, Argentínában 1999-ig, Nigériában pedig 2006-ig maradt elérhető az átdolgozott, ám alapjaiban megőrzött Peugeot.
Bense Róbert