fbpx

Mercedes-AMG E53 PHEV Edition 1 teszt – amikor az AMG nem csak teljesítmény, hanem szemlélet

Három betű. AMG. Aki szereti az autókat, pontosan tudja, mit jelent. Az Aufrecht–Melcher–Großaspach 1967 óta a Mercedes-Benz sportos lelke: kezdetben versenymotorokkal és tuningolt utcai modellekkel foglalkoztak, ma pedig a gyár teljesítménycsúcsait képviselő almárkaként van jelen.

Az AMG nem pusztán lóerőt jelent, hanem karaktert, mérnöki maximalizmust és azt a fajta finom agressziót, amit vezetés közben érez az ember. Az E53 AMG PHEV (W214) pedig jól mutatja, hol tart ma ez a filozófia: brutális erő, kifinomultság és részben elektromos jövőkép egy csomagban. A tesztautó ráadásul Edition 1 kivitelben érkezett – matt cukorfehér fényezéssel, fekete és karbon részletekkel, belül fekete-sárga hangulattal…

A Mercedes-AMG E53 PHEV Edition 1 külseje – elegancia éles pengével

Az aktuális E-osztály formavilága eleve letisztult, de az AMG-részletek kifejezetten jól állnak neki. A karosszéria 4965 mm hosszú, 2065 mm széles (tükrökkel), 1472 mm magas, a 2971 mm-es tengelytáv pedig tekintélyt és stabil kiállást ad az autónak. Arányai elegánsak, de messze nem szelídek.

Az összképet az Edition 1 csomag teszi igazán ütőssé. A matt cukorfehér árnyalat kiváló alap a fekete optikai elemekhez: karbon tükörházak és betétek, sötétített részletek mindenütt, ahol kell. A kopoltyúk, az AMG küszöbmatricák és a karbon ducktail finoman jelzik, hogy itt több van a látszatnál. Az elöl trónoló hatalmas hűtőmaszk a méretes Mercedes-Benz emblémával kifejezetten hangsúlyos, igazi AMG-s hatást kelt.

Oldalról a 21 colos, központosított fekete felnik uralják a látványt, mögöttük komoly fékekkel. Hátul az AMG felirat és a négy kipufogóvég egyértelművé teszi: ez nem csak jól néz ki, hanem tud is valamit. Vagány, de nem hivalkodó – pont jó az arány.

A Mercedes-AMG E53 PHEV Edition 1 utastere – vadászrepülős hangulat, luxus kivitelben

Az ajtót kinyitva szinte egy vadászgép pilótafülkéjébe ülünk be. A beltér alapvetően fekete, de az Edition 1-re jellemző sárga díszvarrások, a sárga biztonsági övek és kontrasztos részletek azonnal feldobják az összképet. Az integrált fejtámlás sportülések kiváló oldaltartást adnak, mégis hosszú távon is kényelmesek. Az Edition 1 felirat ott van az ülésekben és a szőnyegeken is – diszkrét, de határozott jelzés.

A nyitható panorámatető tovább erősíti a térérzetet: világosabbá és még tágasabbá teszi az utasteret, különösen elöl ülve érezhető a plusz levegő és szabadságérzet. Ugyanakkor nem csak az első sor élvezheti a kényelmet – hátul utazva sem lehet ok panaszra, a fej- és lábtér bőséges, az ülések komfortosak, hosszabb utakra is ideális környezetet teremtenek. A hátsó utasok kényelméről külön klímapanel gondoskodik, ami ebben a kategóriában ugyan elvárható, mégis fontos része a prémium élménynek.

A Mercedes a kijelzőrendszert Superscreen néven emlegeti, nem véletlenül. Három óriási monitor feszül a műszerfalon: 12,3 colos kijelző a vezető előtt, 12,3 colos érintőképernyő az utas számára, középen pedig egy 14,4 colos érintőpanel. Az infotainment részletezéséhez valóban kevés lenne még egy külön cikk is, ezért most csak a lényeg: elképesztő mennyiségű beállítás és funkció érhető el.

Apró, de beszédes példa, hogy az első ülések oldaltámláit tíz fokozatban lehet állítani – legyen szó kényelmes utazásról vagy pályanapról. A középső kijelzőre kirakható valós idejű telemetria pedig már tényleg AMG-territórium: kormányszög, gáz- és fékpedál állás, gyorsulási értékek, sőt akár kerékenkénti abroncshőfok is megjeleníthető.

Plug-in Hibrid Hajtáslánc – amikor a számok is tiszteletet parancsolnak

Az E53 AMG PHEV technikailag igazi mestermű. Az orrában egy háromliteres, soros hathengeres, turbós benzinmotor dolgozik, amely 449 lóerőt ad le. Ehhez társul a plug-in hibrid rendszer 163 lóerős villanymotorja, amely a váltóházban kapott helyet. Az összteljesítmény így 612 lóerő, a maximális forgatónyomaték pedig 750 Nm – ez már önmagában mindent elmond.

Ennek az erőnek köszönhetően a 0–100 km/óra sprint 3,8 másodperc, ami még tisztán sportautók között is komoly érték, nem hogy közel 2.4 tonnás autótól. A váltó kilencfokozatú automata, elképesztően gyors reakcióval, mindig pontosan tudja, melyik fokozatra van szükség. Ami, a fogyasztást illeti hibrid módban 5-6 liter közötti üzemanyagfogyasztással is elketyeg 130 km / órás autópályás tempónál, viszont, ha elfogy az elektromos töltet, akkor 10-11 liter között szürcsöl kultúrált használat mellett, nem szétnyelezve. Ez egy ekkora teljesítményű limuzintól egyáltalán nem rossz eredmény. Tisztán elektromosan pedig 20 kWh körül fogyaszt a városban.

A 370 literes csomagtartó padlója alatt egy 400 voltos, 28,6 kWh bruttó (21,2 kWh nettó) kapacitású lítiumion-akkumulátor lapul. A gyári adatok szerint ez akár 60 kilométer körüli tisztán elektromos hatótávot is lehetővé tesz, ami ebben a teljesítménykategóriában figyelemre méltó.

 

Vezetési élmény – precíziós erődemonstráció

Menet közben az E53 AMG legnagyobb erénye az egyensúly. Sportos, gyors és félelmetesen precíz, ugyanakkor nem válik ideges vagy kényelmetlenné. A kormányzás pontos, közvetlen, az autó méretéhez képest meglepően könnyedén helyezhető ívre, legyen szó szerpentines tempóról vagy autópályás haladásról.

A fedélzeti asszisztensrendszerek pontosan azt tudják, amit elvárunk tőlük – és kicsit még többet is. A Mercedes-Benz E-osztály sávtartó asszisztense finom és pontos. Ugyanez igaz az adaptív tempomatra is: kiszámítható, nyugodt, nem ideges, nem rángat. Kifejezetten üdítő, hogy a megszokott, sokszor indokolatlanul tolakodó, kötelező biztonsági rendszerek figyelmeztetései néhány mozdulattal elnémíthatók, így nem a technika, hanem a vezetés marad a középpontban.

Az első tengelyen nagyméretű, 390×36 milliméteres hűtött féktárcsák dolgoznak, míg hátul 360×26 milliméteres, szintén hűtött tárcsák felelnek a lassításért. A fékrendszer méretezése egyértelműen a 612 lóerős teljesítményhez igazodik, és intenzív használat mellett is megfelelő tartalékokat kínál. A fékek hidegen kissé szokatlan érzetet adnak: az első métereken nem harapnak azonnal, a pedál kicsit nyúlósnak hat. Ez azonban pár intenzívebb fékezés után teljesen eltűnik, és bemelegedve már úgy fognak, ahogy egy AMG-től elvárható – határozottan, nagy tartalékkal.

Érdekes kontrasztot ad, hogy a háromliteres sorhatos motor karakteres hangjából szinte semmi nem szűrődik az utastérbe. A kiváló hangszigetelés és az aktuális EU-s károsanyag-kibocsátási normák gondoskodnak a csendről, ami hosszabb utakon kifejezetten kellemes. Aki viszont vágyik egy kis plusz érzelmi töltetre, az a hanggenerátor segítségével adhat az autónak némi szintetikus morcosságot – szerencsére kikapcsolható, így mindenki maga dönthet a hangulatról.

Sportos tempónál az összkerékkormányzás és a részlegesen önzáró hátsó differenciálmű összhangja teszi teljessé az élményt: az autó stabil, magabiztos, mégis játékos. Nagyon gyors, de sosem ijesztő – inkább azt az érzést kelti, hogy még bőven van benne tartalék.

 

A Mercedes-AMG E53 PHEV Edition 1 árfekvése

A Mercedes-AMG E 53 4MATIC Plug-in Hybrid belépőára sem nevezhető visszafogottnak: a konfigurátor megnyitásakor a számláló kb. 44 500 000 forintról indul. Ez az összeg már önmagában is jól jelzi, hogy nem egy hagyományos E-osztályról beszélünk, hanem egy komoly AMG-technológiával felvértezett modellről.


A limitált darabszámban kínált Edition 1 csomag ehhez képest több mint 11 millió forintos felárat jelentett. Ez a kivitel ma már nem érhető el a konfigurátorban, ami érthető is: az Edition 1 rengeteg látványos és technikai extrát ad hozzá az alaphoz, ugyanakkor nem „mindent bele” megoldás. Bizonyos tételek továbbra is külön rendelhetők voltak.

Ilyen például az AMG Dynamic Plus csomag, amely olyan valóban érezhető tartalmakat tartalmaz, mint az elektronikusan szabályozott hátsó differenciálzár vagy az aktív motortartó bakok, illetve a Superscreen fantázianevű, az utasteret uraló, három nagyméretű kijelzőt felvonultató rendszer is ezen a szinten válik igazán hangsúlyossá.

Összességében tehát egy 64 millió forint körüli  végösszeg könnyedén elérhető és nem meglepő, különösen Edition 1 kivitelben. Nem olcsó, de az E53 AMG PHEV esetében a hajtáslánc, a technikai tartalom és a kidolgozás minősége valóban megmutatja, hová kerül ez a pénz.

 Az autóról készítettünk egy kis hangulatvideót is:

Röviden a Mercedes-AMG E53 PHEV Edition 1-ról

A Mercedes-AMG E53 PHEV Edition 1 nem próbál mindenkit lenyűgözni – egyszerűen csak teszi a dolgát, nagyon magas szinten. Elképzelni is nehéz, mennyi mérnöki munka, finomhangolás és tudatos kompromisszum van abban, hogy ez az autó egyszerre legyen brutálisan gyors, kulturáltan csendes és a hétköznapokban is élhető. A plug-in hibrid technika itt nem kényszer, hanem eszköz: hozzáad a karakterhez, nem elvesz belőle.

Vezetés közben végig azt érzi az ember, hogy a teljesítmény nem öncélú. Az E53 nem akar megfélemlíteni, nem akar állandóan bizonyítani, egyszerűen magabiztos. Tudja, mit tud, és hagyja, hogy te döntsd el, mikor mennyit kérsz belőle. Csendes, elektromos suhanás a városban vagy 612 lóerős teljesítmény a pályanapon vagy az autópályán. A k égélet között félelmetes természetességgel vált, mint ahogy egy jól szabott zakóban lehet sétálni vagy futni – mindkettő működik, a helyzettől függ. Az Edition 1 részletei – a színek, a feliratok, az anyaghasználat – nem hivalkodnak, inkább emlékeztetnek arra, hogy ez egy különleges darab…

Korábban járt nálunk a Mercedes-Benz C200 is, amelynek tesztjét a linkre kattintva olvashatod!

A tesztlehetőséget köszönjük szépen a Mercedes-Benz Magyarországnak.

Köszönjük a DrivingCampnek, hogy biztosította a fotózásunk helyszínét!

Írta: Háfra Zsolt

Fotók: Szalai Zsolt, Jakab Benedek

Kövess minket Te is az alábbi elérhetőségeink egyikén:

Facebook:
tesztelok.hu

Instagram:
tesztelok.hu

TikTok:
tesztelok.hu csatorna

YouTube:
tesztelok.hu csatorna

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb