Magyarországra is megérkezett az új Toyota RAV4
Megérkezett Magyarországra a Toyota RAV4 legújabb generációja. A modell ugyan elérhető benzinmotorral is, a Toyota várakozása szerint azonban a környezetbarát hibridek aránya akár a 90%-ot is elérheti majd az eladásokban. További újdonság az előző generációhoz képest, hogy miután az új modell a szegmensben egyedülálló terepképességeket kínál majd, az összkerékhajtású változatok aránya akár a 45%-ot is meghaladhatja az értékesítésekben.
A legújabb generációs 2,5 literes Hybrid Dynamic Force erőforrás takarékos, tiszta és csendes üzemű, ugyanakkor erősebb és robbanékonyabb, mint a korábbi RAV4-ben helyet kapó hibrid elektromos meghajtás. A maximális rendszerteljesítmény összkerékhajtású üzemben 222 LE/163 kW (218 LE/160 kW elsőkerékhajtás esetén), szemben a negyedik generációs modell 197 LE/145 kW teljesítményével. A Toyota legújabb generációs öntöltő technológiája bővelkedik az erőben, az autó álló helyzetből mindössze 8,1 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára.
A Toyota várakozásai szerint Nyugat-Európában a jelenlegi 85 százalékról 90 százalékra emelkedhet a hibrid elektromos meghajtású modellváltozatok aránya az eladások tekintetében. Mindazonáltal a kínálatban megjelent egy vadonatúj, 2,0 literes, közvetlen befecskendezéses benzinmotor is, amelyet más globális piacokra terveztek. Ez a benzinmotor bizonyos európai piacokon is elérhető lesz, manuális vagy automata sebességváltóval.
Az új RAV4 fedélzetén mutatkozik be a Toyota negyedik generációs öntöltő hibrid hajtáslánca, amely számos előnyt kínál. A rendszer főbb elemei, beleértve a teljesítmény-szabályozó egységet (PCU) és a nikkel-metál hidrid akkumulátort, kisebbek és könnyebbek lettek, továbbá a hajtás elemeinél és az erőátvitelnél csökkentették az elektromos és mechanikus veszteségeket. Az új akkumulátorcsomag 11 százalékkal könnyebb, mint korábban, az erőátvitelben jelentkező veszteségek 25 százalékkal csökkentek az előző generációhoz képest. A rendszer a Toyota új, 2,5 literes Hybrid Dynamic Force erőforrását alkalmazza.
Ez a négyhengeres, közvetlen és szívótorok-befecskendezéssel szerelt benzinmotor a gyári adatok szerint kategóriaelső üzemanyag-fogyasztással és CO₂-kibocsátással vértezi fel az új RAV4-et: a modell vegyes ciklus szerinti átlagos üzemanyag-fogyasztása 4,4 l/100km (AWD-i, NEDC-re átszámolva), míg a CO₂-kibocsátás akár 100 g/km (AWD-i, NEDC-re átszámolva). A teljesítményt előterhelt differenciálművel szerelt, új erőátviteli szerkezet is támogatja. A vezető számára mindez jobb álló helyzeti gyorsítóképességet, takarékosabb nagysebességű haladást, finomabb és lineárisabb gyorsítóképességet, valamint lassítás során jobb kezelhetőséget jelent.
Az új 2,5 literes Hybrid Dynamic Force motor
A 2,5 literes Hybrid Dynamic Force erőforrás számottevően fejlettebb elődjénél, a takarékosság és teljesítmény jobb egyensúlyát, valamint élvonalbeli termikus hatásfokot kínál. A RAV4 öntöltő hibrid hajtásláncában alkalmazva a motor CO₂-kibocsátása akár csupán 100 g/km (AWD-i, 17 colos kerekekkel), ugyanakkor a maximális rendszerteljesítmény 218 LE/160 kW az elsőkerékhajtású, illetve 222 LE/163 kW az AWD-i összkerékhajtású modellekben.
Az Atkinson-ciklusban üzemelő motor elődjénél hosszabb löketű (87,5 x 103,4 mm vs 90,0 x 98,0 mm). Emellett sűrítési viszonya is nagyobb (12,5:1 helyett 14,0:1). A motor D-4S közvetlen és szívótorok-befecskendezést kapott, a szívóoldalon villanymotorral működtetett, intelligens változó szelepvezérlést (VVT-iE), a kipufogó oldalon hidraulikus működtetésű, intelligens változó szelepvezérlést (VVT-i) alkalmaz. A szívó- és kipufogó szelepeknek egyaránt megnőtt a vezérlési tartománya. Az égés tökéletesítését és a súrlódási veszteségek korlátozását célzó, átfogó megoldásoknak köszönhetően az új motor nagy teljesítményre, kedvezőbb üzemanyag-fogyasztásra, csekély károsanyag-kibocsátásra, valamint magas, 41%-os termikus hatásfokra képes. A megnövelt szelepszöggel és lézeres bevonatolású szelepekkel ellátott hengerfejek kialakítása elősegíti az intenzív örvénylést. Az elektromos vízszivattyúval és elektromos termosztáttal felszerelt, változó szállítású hűtőrendszer a mindenkor optimális hőmérséklet biztosításával tökéletesebb égést eredményez. Emellett a motorolaj-nyomás hatékony szabályozását változó szállítású olajszivattyú teszi lehetővé.
Intelligens összkerékhajtás (AWD-i)
A vadonatúj RAV4 esetén a Toyota azt várja, hogy az összkerékhajtású modellváltozatok aránya akár az eladások 45%-át is meghaladhatja. A Toyota a RAV4 esetében továbbfejlesztette intelligens összkerékhajtási rendszerét (AWD-i), amely így jobb teljesítményt és pontosabb szabályozhatóságot kínál minden menetkörülmények között, fokozva a modell közúti és terepalkalmasságát, valamint vezethetőségét. Az RAV4 közúton és terepen mutatott összkerékhajtási jellemzői még inkább kiemelik a modellt versenytársai mezőnyéből, az autó minden körülmények között magabiztos kanyarvételi képességeket és tapadást mutat.
Az új RAV4 Hybrid nagy mértékben továbbfejlesztett, jobb terepképességekkel bíró elektromos AWD-i rendszere kompromisszumok nélkül használható: városi használat során kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást mutathat fel, nagy sebességnél csendesebben működik, csúszós útviszonyok mellett pedig jobb tapadást biztosít. Emellett kisebb és könnyebb is, mint a mechanikus összkerékhajtási rendszerek, így sem az üzemanyag-fogyasztás, sem a helykihasználás nem szenved csorbát. A rendszer a hibrid hajtási rendszerből és a hátsó tengelyen elhelyezett, kiegészítő elektromotorból származó hajtóerőt alkalmazza. Ez a kialakítás minimális energiaveszteséggel jár, kisebb tömeget eredményez, és a legkülönfélébb menethelyzetekben biztosít optimális összkerékhajtást. A negyedik generációs modellhez képest 30 százalékkal nőtt a hátsó kerekekre juttatható, maximális forgatónyomaték (953 helyett 1300 Nm). Ez eléri vagy meghaladja a mechanikus rendszerekkel elérhető nyomatéki értéket, és magabiztosabb teljesítményt eredményez például laza, csúszós felszínen történő elindulás során. Az első és hátsó tengely közötti nyomatékmegosztás aránya a menetviszonyok függvényében 100:0-tól akár 20:80-ig módosítható.
Az elektromos AWD-i rendszer a menetkörülmények fényében automatikusan módosítja a nyomatékmegosztás arányát, így gondoskodva a kiegyensúlyozottabb vezethetőségről, jobb stabilitásról és magabiztosabb terepalkalmasságról, különös tekintettel a csúszós útviszonyok mellett is stabil, kiszámítható ívmenetre. A vezető úgy érezheti, hogy mind a négy kerék folyamatosan stabil kapcsolatban van az útfelülettel. Az új RAV4 2,0 literes, közvetlen befecskendezésű benzinmotorral és CVT sebességváltóval szerelt kivitelének mechanikus összkerékhajtási rendszere a Toyotánál első ízben alkalmaz dinamikus nyomatékvektor-szabályozási rendszert lekapcsolható hátsó hajtással. A hátsó tengelyen alkalmazott két tengelykapcsoló a bal és jobb oldali kerék közötti nyomatékelosztást szabályozva ívmenetben stabil teljesítményt és a kormánymozdulatokat pontosan követő reakciókat eredményez, száraz és csúszós útfelületen egyaránt.
Integrált összkerékhajtás-szabályozás
Az új RAV4 összkerékhajtási képességét a kategóriában páratlan integrált összkerékhajtás-szabályozás (AWD Integrated Management, AIM) teszi még kifinomultabbá. A rendszer a kiválasztott üzemmód függvényében, automatikusan szabályozza a különböző járműrendszereket: a kormányrásegítést, a fék- és gázadagolást, a váltóprogramot, valamint a nyomatékelosztást. Az új RAV4 Hybrid AWD-i háromféle (normál, öko, sport) üzemmódot kínál. A sport üzemmód aktiválásakor az AIM rendszer úgy módosítja a kormányrásegítést, a gázadagolást, a váltóvezérlést és a nyomatékelosztást, hogy kedvezőbb közúti menetteljesítményeket érhessen el.
Fokozott szabadság „ösvény” üzemmódban
A RAV4 Hybrid új, automatikus, részlegesen önzáró differenciálmű-vezérlése („ösvény” üzemmód) maximális tapadást és irányíthatóságot eredményez gyenge tapadású útfelületen. A rendszer nagy kihívást jelentő terepviszonyok esetén is hasznos támogatást nyújt a vezetőnek.
A negyedik generációs RAV4 Hybrid esetében előfordulhatott, hogy a jármű elakad, ha fokozottan egyenetlen talajon bármely hajtott kerék elveszítette a kapcsolatot a talajjal. Az új modellben ezzel szemben az „ösvény” üzemmód aktiválásával (a középkonzolon található gomb segítségével aktiválható) az elforgó kerék megfékezhető, a hajtóerő átirányítható a tapadással rendelkező kerékre. A rendszer a gázszabályozást és a váltóprogramot is módosítja az előrejutás biztosítása érdekében.