Impreza történelem
Ha Subaru, akkor elsőként általában az Impreza, azon belül is a rali, valamint Colin McRae neve ugrik be. Nem is csoda, hogy ez a gép tette világszerte ismertté a márkát, hiszen szinte tökéletes modellt hoztak létre a japán szakemberek. Az Impreza az amatőr ralitól kezdve a profi megmérettetésekig számos esetben bizonyított már, és fontos tényező, hogy az utcai verziója is megállja a helyét mind családi, mind vérbeli sportautóként.
Sikerek a ralipályán
A Leone volt a Subaru úttörője a raliban, később pedig a Legacy már egész szép eredményekkel büszkélkedhetett, ám az igazi áttörést a 93-ban piacra dobott, 94-ben pedig ralipályákra épített Impreza hozta. Nem meglepő a sikeressége, hiszen rendkívül jól felépített, erős autóról volt szó. A magas fordulatszámon nyújtott teljesítménye és a murván mutatott úttartása mellett a kiemelkedő kanyarstabilitása is azt sugallta, hogy a típus ralira született. Nem is cáfolta meg a sejtést, 1995 és 1997 között sorozatban három világbajnoki címet nyert a gyári csapat, valamint 1995-ben, 2001-ben és 2003-ban az egyéni vb-címet szerezték meg a Subaru pilótái. A Citroën és a Ford azonban szépen-lassan átvette az uralmat, a japánok pedig 2008-ban a válságra hivatkozva visszaléptek a további vb-szerepléstől. A márka viszont fennmaradt a rali világában, hiszen az Imprezából kellő ráfordítással a mai napig kitűnő versenygép varázsolható.
WRX STI – utcai versenyautó
Az Impreza speciális és egyben legerősebb sportverziója 1994-ben jelent meg, az európai piacra pedig 2001-ben tört be az STI. A mozaikszó a Subaru Tecnica International rövidítése és lényegében a versenygépek teljesítményét, valamint pályán szerzett tapasztalatait vegyíti az utcai verzió lehetőségeivel.
A gyári optikai és motortuning csomagokkal rendelkező STI kiadásból számos fajta létezett és létezik a mai napig is, többnyire limitált szériákról van szó, a nagy Subaru rajongók pedig rendszeresen el is kapkodják azokat.
Legújabb változata 2014 januárjában mutatkozott be a Detroiti Autószalonon, a WRX STI 2,5 literes, 305 lóerős turbómotort kapott. A hatfokozatú manuális váltóval rendelkező Subaru további újításai közé tartozik az aktív nyomatékvezérlés, a továbbfejlesztett összkerékhajtás, és a gyorsulásmérő is. Csak szedán kiadásban kapható, sportosságát jelzi a motorháztetőn lévő légbeömlő, a hátsó légterelő, és a már szinte elmaradhatatlan arany felnik. A kezdő széria 1000 példánya valószínűleg igen hamar gazdára talál majd.
Átlagember Imprezája
De Imprezája nem csak egy raliversenyzőnek, vagy a limitált szériákat megszállottan gyűjtő dúsgazdagoknak lehet. Jogos viszont a kérdés: mi is az, amiért egy átlag halandó ezt a modellt választja? A vezetési élmény, a presztízs, valamint a boxermotor és az elmaradhatatlan „bubu”-hang. Érdemes tudni, hogy a korai típusok fogyasztása rettentően magas, az alkatrészek ára pedig borsos volt, és motorikus szempontból sem a legfürgébbek közé tartozott, bár gyorsan hozzá kell tenni, hogy tökéletesen összerakott, megbízható autónak számított, és számít még manapság is. A 2001-ben piacra került kereklámpás modell már sokkalta sportosabb képet és belsőt kapott, precíz összeszerelése, kiemelkedő dinamikája ellensúlyozta a fogyasztást és a magas vételárat. Mérete nagyobb volt, mint a nagy elődé, biztonság szempontjából is többet nyújtott. A típus néhány ráncfelvarráson is átesett, mígnem 2007-ben megérkezett a harmadik generáció, amely már dízel változatban is elérhető volt. 2011-ben aztán jött az újabb kiadás (ezt igazából már egyáltalán nem az átlagember pénztárcájának szánták), amely külsőleg nem igazán hasonlított a korábbi Imprezákra, kissé szögletesebbre sikerült, minőségéről viszont nem lehet újat mondani, ezek az autók valószínűleg 40 év múlva is gurulni fognak.
Ami a hazai vásárlókat visszatarthatja (és ami miatt meglehetősen kevés Imprezával találkozunk az utakon) az az ár és a fenntartási költségek. Ennek ellenére vitathatatlanul az egyik legjobb japán autó, ártartása miatt pedig jó beruházás lehet. De vigyázat, hosszú keresgélés is következhet, mivel aki megkaparint egyet, bizonyára nem engedi könnyen, ami egyébként teljességgel érthető!
Bense Róbert