Hogyan lehet környezetkímélő egy dízelautó?
Augusztus 10-ét a biodízel nemzetközi napjaként tartják számon 2006 óta. A fogyasztói magatartás vizsgálatakor egyértelműen kimutatható, hogy az emberek választási szempontjai között egyre hangsúlyosabb a környezetvédelmi tényező – még autóvásárláskor is. De miben nyújthat ehhez segítséget a biodízel használata, és vajon hol tart most a 2015-ben kirobbant dízelbotrány? Az idén 30 éves, az ország legszélesebb márkakínálatát egy helyen értékesítő autókereskedés mindenre válaszol.
Mi is az a biodízel?
A biodízel telítetlen zsírsavakból előállított metil észter, amely minőségi alternatívája lehet a hagyományos üzemanyagoknak. Míg a világ kőolajkészlete véges, és képződése évmilliókba telik, addig a biodízel megújuló energiaforrás. Alapanyaga elsődlegesen különböző növényi olajok – mint a repce, napraforgó és szója –, másodlagosan pedig például a tisztított, használt sütőolaj. A biodízel üzemanyag legfőbb előnye, hogy CO2-semleges, vagyis felhasználásakor csak annyi CO2 kerül a környezetbe, amennyit a növény – amiből előállították -, a szervezetébe épített élete során.
„Jelenleg Magyarországon a biodízel teljes egészében a dízelolaj adalékanyagaként hasznosul, 30%-os bekeverési arányig pedig sok esetben nincs is szükség a jármű motorjának átalakítására” – kezdte Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója. „Hazánkban egyelőre 4,9% a kötelező bioüzemanyag keverési aránya, ugyanakkor a felhasználási kultúrája még nem alakult ki, az üzemanyag-kutakon nem tankolható. Jelenleg a biodízel-használat szabályozása körülményes és nehézkes, de mi a jövőbe tekintünk, és bízunk abban, hogy Ausztriához hasonlóan Magyarországon is megteremtik a lehetőséget a használatára. Nyugati szomszédjainknál ugyanis kimutatható például, hogy a biodízellel üzemeltetett autók kipufogógáz-értékei is kedvezőek, a korom mennyisége például csökkenhet, ha ezt a fajta üzemanyagot használjuk. Nem csak a környezet, de a pénztárcánk védelme érdekében is ajánlatos lenne biodízelt tankolni, hiszen literenkénti ára olcsóbb, mint a gázolajé vagy a benziné. Még úgy is gazdaságosabb lehet az üzemeltetés, hogy a motor fogyasztása megnőhet.”
A teljesítménynövelés, az üzemanyag-takarékosság, valamint a szennyezőanyag-tartalom csökkentése csak pár szempont, amely mentén egyre magasabb minőségi szabványok fogalmazódnak meg a nem fosszilis hajtóanyagokkal szemben is.
A dízel a jövő trendje?
Az idén 30 éves Duna Autó Cégcsoport adatai alapján különböző trendek fogalmazhatók meg napjaink autópiacára és a gépkocsi-vásárlók fogyasztói magatartására. A vállalat kereskedelmi és marketing igazgatója elmondta, hogy a vásárlói igények között, a biztonságtechnika mellett egyre hangsúlyosabb szempont a természet védelme is.
„Igaz, a kutatások alapján a prémiumvásárlók nyitottabbak az új technológiákra, érzékenyebbek a környezetvédelem kérdésére, de egyre több ügyfelünk választ autót e kritérium figyelembe vétele mellett. A 2015-ben kirobbant dízelbotrány azonban még mindig érezteti hatását, hiszen a potenciális vevők bizalmatlanok a dízelekkel szemben. Aggodalomra viszont nincs ok, hiszen a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően éppen a dízelmotorok károsanyag-kibocsátása csökkent a legnagyobb mértékben” – fejtette ki Markó Zoltán.
Eddig a dízelmotorok leginkább azért voltak népszerűek, mert alacsonyabb fenntartási költség mellett lehetett őket üzemeltetni, de a bizalom megerősítése céljából a gyártók is akciósabban árazzák be autóikat. „A 2019 első félévében eladott, több mint 3.300 új autónk mindössze 25%-a gázolajjal, míg 71,5%-a benzinnel működik és csupán 3,5%-a elektromos vagy hibridhajtású. A Renault-k, Skodák és Nissanok a legnépszerűbb dízelmotorosok, márkán belül pedig a Cliót, az Octavia Combit, valamint a Navarát választották legtöbbször ügyfeleink” – tette hozzá a szakember.
Pedig a gazdasági érdekek mellett környezetvédelmi érdekek is indokolják, hogy a biológiai eredetű hajtóanyagokkal, mint a biodízellel is üzemeltethető, dízelmotoros alternatívák felé forduljanak a leendő autóvásárlók. A bioüzemanyagok használatát ráadásul az EU több országában is szorgalmazzák, termelésüket adókedvezményekkel és állami támogatásokkal segítik. A cél, hogy 2020-ra a közlekedési ágazatban a felhasznált összes energia legalább 10%-át a megújuló energiaforrások – köztük a biodízel – képviseljék.