Helyszíni beszámoló a 2024-es Kuala Lumpur International Mobility Show-ról
December 5-e és 11-e között egy héten át tartó autóipari és mobilitás expo várta a látogatókat Kuala Lumpurban, Malajziában. A KLIMS 2024-ben több, mint 183 ezer látogatót vonzott Malajzia első számú mobilitási kiállításaként. A Nemzetközi Kereskedelmi és Kiállítási Központjában (MITEC) két szinten állították ki az autókat, közel 70 autóipari és mobilitási márkát felvonultatva.
Úttörő innovációkat mutattak be a „Túl a mobilitáson” témakörben, olyan kiemelt eseményekkel, mint a Toyota FT-3e, a Nissan Hyper Tourer. A Honda bemutatta az elegáns Prelude koncepciót a kompakt és összecsukható Honda Motocoocompacto elektromos jármű mellett, valamint az úttörő eVTOL repülő autója is látható volt. A helyi gyártók, mint a Perodua, bemutatták az eMO-II EV-t és az Ativa Fuze-t, tovább hangsúlyozva Malajzia autóipari potenciálját.
Szerkesztőségünk által médiatámogatott autóversenyzőnk, Sződy Szabolcs látogatott el a malajziai autószalonra, hogy az érdeklődő szemeivel körülnézve számoljon be erről az ázsiai rendezvényről.
A MITEC felső szintjén nyolc standon volt látható nyolc autómárka. Az autók a helyi közlekedés szerinti jobbkormányosak. Az általunk nem ismert, főleg ázsiai piacra készülő GWM egy feltörekvő kínai autógyár, amely látványra is igényes és szép kidolgozású járműveit állította ki. Közöttük volt terepjáró, sportautó és minibusz vagy akár nevezhetjük SUV-nak is. Az egyetlen balkormányos autó itt volt látható. Ki kell emelnünk a helyi márkát, a malajziai Protont. E név már ismerősem csenghet fülünknek, hiszen 2004 és 2014 között Európában is forgalmazták. Azonban 10 év után kivonult a márka a kevés darabszám eladás miatt. Viszont a malájok több, mint fele ezt az autót választja. Irigykedve olvashatjuk, hogy a Saga típus alapára mindössze 3 millió forintért megvehető. A Perodua egy számunkra nem ismert helyi márka, szintén jelen volt a kiállítók között.
Tovább sétálva a japán márkák sem maradhatnak ki az ázsiai piacról, mi több meghatározó fajsúllyal vannak jelen. A Mitsubishi, a Honda, Toyota és Nissan főleg terepjáróit mutatta be, de az utóbbi három személyautóiból is megmutatott több típust. Nagy termékpalettával érkezett a már kis hazánkban is ismert MG. Az eredetileg angol, de már kínai tulajdonban lévő gyár SUV-jait és személyautóit mutatta meg a nagyközönségnek. Kiemelve az új, nem rég bemutatott MG Cyberster-t. Igazi kabrió sportautó, szép külsővel, kulturált belsővel. Nem csoda, hogy standjuk közepére helyezték el újdonságukat.
A földszinten a szintén kínai GACMotor autói inkább a nagy, hétszemélyes kisbuszokat mutatta be. Mellettük az elektromos Aion autó voltak láthatóak. A Mazda leginkább az új MX-5-öt, a Kia főképp a Sportage SUV-ot népszerűsítette. A Peugeot és a mellette lévő Leapmotor szintén SUV-okat mutatott be. Utóbbi márka tulajdonképpen egy Maserati, mint megtudtuk.
Motorkerékpárokból sem volt hiány. Harley-Davidson a Royal Enfield standját klasszikus kinézetű, de modern tervezésű motorok látványa töltötte be. A hátsó szegmensben autóalkatrészek, tuning felszerelések és autóápolási termékek is helyet kaptak. Ki kell emelnünk, hogy a nemzeti olajtársaság, a Petronas egyik forgalmazója is kiállított. Illetve a területen három Forma 1-es Ferrari is látható volt, különböző évjáratúak.
Összegzésképpen a konklúzió az expo láttán, hogy túlnyomó többségében még mindig a belsőégésű autók vannak jelen a piacon. Ettől függetlenül sok márka már több vagy akár egy autócsoportját az elektromobilitás irányába állítja. Legyen az teljesen elektronos vagy hidrid. Viszont több lábon állva, a benzines és dízel modelljeinek palettáját is bővíti – kiemelve a terepjárókat például. Fontos és fajsúlyos az ázsiai autógyártás jelenléte az országban és a régióban. A számunkra már megszokott japán, és a feltörekvő, igen jó áron kínált kínai autókkal együtt, jórészük ázsiai piacra készül. De az Európába érkező modellek valóban teret nyernek az öreg kontinensen is. Azonban egyes márkák egyelőre nem terveznek teret nyerni az európai piacon, hiszen az ázsiai piac mérete és igénye teljesen megfelelő számukra, elegendő keresletet biztosít.
Érdekes volt látni egy olyan rendezvényt, ahol új márkák, új típusok, saját kultúra szerinti igényekkel látják el vásárlóikat. Megemlíteném még a férfi és női hoszteszek, akik nem csak modellt álltak az autók mellett, hanem egy üléspróbára is invitálták az érdeklődőket. Így az autók szép külseje mellett kézzelfogható, tapasztalható a belső tér, az enteriőr és a komfort is.
Beszámoló: Sződy Szabolcs
www.tesztelok.hu