Hangtalan, mégis feltűnő jelenség – Peugeot e208 GT teszt

Duna Auto

Legújabb tesztalanyom a második generációs Peugeot 208 elektromos hajtású kivitele, vagyis az e208, ami 2019 februárjában debütált a nagyközönség előtt. A forgalmazása ugyan csak 2020-ban kezdődött azonnal elnyerte szubjektív alapú értékelésben „Az Év Autója” címet, megelőzve a Tesla és a Porsche elektromos autóit.

Már tavaly is nagyon vártam, hogy eljusson hozzám az akkori vörösben pompázó tesztautó, de a pandémia miatt erre nem kerülhetett sor, most viszont kárpótolt az élet. A tesztidőszak alatti 1 hétben rám ragadt a villanyautós szemlélet, ami megszokást igényel, de egész kellemes. Viszonylag sokat mentem vele, pedig csak a napi dolgaimat intéztem és két napot voltam vele a Hungaroringen is, ahol párszor körbe mentem a versenypálya szervizútján, mivel időben oda kellett érni az adott fotóspontra…

A Peugeot e208 külső formavilága

Véleményem szerint nincs olyan ember a Földön vagy csak nagyon kevés, akinek nem tetszik a Peugeot jelenlegi dizájnja, ami a legtöbb modellen visszaköszön…

Az e208 külseje egyébként majdnem teljesen megegyezik a belsőégésű erőforrásokkal szerelt társaival. A zöld rendszámon kívül a C oszlopokon és a csomagtér ajtón elhelyezett e betűk, na meg a kipufogó hiánya utal elektromos mivoltára. A 4055 mm-es hosszával, 1745 mm-es szélességével és 1430 mm-es magasságával egy ligában játszik a Nissan Leaffel, az Opel Corsa-e-vel, a Renault ZOE-val és még a Honda e-vel is, bár utóbbi csak 4 személyes.

Tesztalanyom egészére jellemző a nagyon ütős, fiatalos dizájn szinte tökéletes arányokkal és részletekkel. A modell alapszíne a Faro sárga, ez a példány pedig a 210 000 Ft-ért kérhető Vertigo kékben pompázik, amely remekül passzol a formáihoz.

Az autóval szemezve könnyű zavarba jönni a nappali menetfényként szolgáló agyaroktól, amelyek talán a leghangsúlyosabbak az orr részen. A LED-es fényszórókkal, a motorháztető vagány vonalaival és a színre fújt ráccsal valami egészen parádés összképet kapunk.

Oldalról nézve talán a leghangsúlyosabbak a kerékjárati íveknél található kimondottan széles, fényes fekete elemek, amelyek az eGT felszereltség esetében is ott figyelnek a kasztnin. Emiatt kicsit kettős érzelmeim voltak, mivel szerintem inkább elvesz a sportosságból, mintsem hozzáad és kicsit crossoveres jelleget ad. Mivel francia autóról van szó, nem meglepő, hogy az ajtókon nem igazán találunk sík részt, tele vannak élekkel, ezek a fotókon is jól láthatóak. Szintén az eGT-hez járnak a mutatós 17 colos SHAW könnyűfém felnik is.

Az e208 hátulján jól néz ki a fényes fekete sáv, ami összeköti a LED-es lámpatesteket. A sötétített hátsó ablakok már-már elvárhatók, és meg is kapjuk… A lökhárító alján található fekete diffúzor elemmel nem estek túlzásba…

A Peugeot e208 franciás belseje

Az ajtót kinyitva egy ergonomikus, jól átgondolt és igényes belső tárul elénk. Az ülések amellett, hogy jól néznek ki, még kényelmesek is, könnyen beállíthatók, természetesen manuálisan. A zöld és kék varrással igencsak menő, emellett utal a zéró emisszióra is.

A sofőr előtt az alul és felül is lapított multikormány található, amelynek beállítása nem a legegyszerűbb, mivel kicsit lejjebb kell állítani a megszokottól, legalábbis nekem. Ennek oka, hogy a mögötte található 3D i-Cockpit digitális műszeregysége úgy lett kitalálva, hogy a kormány felett lássuk azt.  Korábban találkoztam már ezzel a rendszerrel az e2008-ban, és már ott is nagyon magával ragadott. Természetesen itt is jól működött ez a látványos megoldás. Működését tekintve kicsit sem bonyolult, hiszen a sofőrrel szemben lévő nagyobb kijelző szolgáltatja a hátteret, míg az adatokat a felül található kisebb méretű egység vetíti, így a kiírt adatok olyanok, mintha a térben lebegnének.

 

A kormány mögött bal oldalon található a tempomat és a speed limiter kapcsolója, ami teljes takarásban van, így nem árt indulás előtt megnézni, hogy melyik gomb mit csinál, aztán, ha ráállt az ember agya és kitapogatja, akkor már jó, csak elsőre kell megszokni. A műszerfal tetején található a 10 hüvelykes középső kijelző, amely kicsit tabletes, de mégis igényes. Az infotainment rendszer természetesen kábelesen tudja az Apple Carplay-t és Android Autót is.

Az alapból rajta található rendszer egy kisebb tanulást igényelhet elsőre, de mivel volt már dolgom vele, így tudtam, hogy mi, hol van. Az egyik kedves barátom, viszont nem igazán látta át elsőre a rendszert. A szoftver gyors, a kijelző felbontása és színei jók, az egyetlen dolog ami zavart, hogy CarPlay esetén nem a teljes kijelzőre tükrözi a telefont, hanem a közepére egy téglalapba, két oldalt pedig helyet hagy a hőmérséklet szabályozónak, amit egyébként kicsit lejjebb található zongoralakkal bevont érintésérzékeny felületen is elérünk… Amellett még a gyári navit, az ülésfűtést és még pár funkciót találunk ott. Szerencsére azért fizikai gombok vagyis inkább billenőfülek is helyet kaptak. Ezeken többek között az első- hátsó ablakfűtést és a klímát kapcsolhatjuk. A hagyományos, tekerős hangerőszabályozó már csak hab a tortán, apropó, a hangrendszer valami parádésan szól… Kicsit lejjebb egy lehajtható ajtó található, amely telefontartó is tud lenni, illetve, mögötte egy Qi töltő került. Ennek két oldalán egy USB C és egy USB A aljzat található.

A két első ülés között a szokott Peugeot-s irányváltó kar, mögötte a parkolófék és a módválasztó kapcsolója figyel. A külső méreteihez képest a hátsó helykínálat a legjobb indulattal is csupán elégségesnek mondható, hátul ugyanis 180 cm-hez közel már nem igazán kényelmes. A csomagtartó mérete átlagosnak mondható ebben a kategóriában, a maga 265 literével, viszont Type2-es és a 230V-os hálózati töltő kábelnek nincs kialakított tárolórekesz, így az értékes rakodótérből veszi el a helyet és még nem is néz ki jól.

A Peugeot e208 hajtáslánca

A normál méretű motortér elég zsúfoltnak tűnik, a nagy méretű műanyag borítónak köszönhetően egy pillanatra hagyományos motortérnek tűnhet. Ezt az elemet eltávolítva viszont egyértelmű, hogy elektromotorról van szó, ráadásul itt kapott helyet a belső töltésszabályozó, a lassító áttétel és a teljesítményelektronika is…

Az e208 alapjául a Peugeot 2016-ban bemutatott Common Modular Platformjának elektromos autókhoz tervezett változata az e-CMP szolgál. Ez azért lényeges, mert ezt a platformot kizárólag 50 kWh-ás akkupakkal és 100 kW-os (136 lóerős) motorral szerelik. Az e-CMP platform nem gördeszka szerű elrendezést használ az akkumulátorok esetében, mivel úgy gondolták ki, hogy belsőégésű motorral szerelt autóknál is tudják használni. Ezért a 345 Kg-os akkuk nem tepsi szerűen találhatók a padló alatt, hanem két részletben az első két ülés és a hátsó üléssor alatt. A cellákat pedig folyadékhűtéses rendszerrel tartják az optimális működéshez megfelelő hőmérsékleten. Emellett pedig az autóban a fűtőszálas rendszer mellett hőszivattyús fűtést is raktak a mérnökök ezzel elérve, hogy kevesebb energiát emésszen fel fűtésre az autó.  Az említett erőforrás egyébként dinamikusan mozgatja az 1455 Kg-os kasztnit, köszönhetően többek között az egész tartományban rendelkezésre álló 260 Nm nyomatéknak. Így nem csoda, hogy 8,1 másodperc alatt eléri a 100 km /órás sebességet.

A hatótáv WLTP szerint akár 340 km is lehet, nos a valóságban 318 km-es hatótávot írt ki teljesen feltöltve. Apropó töltés, sima 230V-os aljzatot használva 16 óra szükséges a teljes feltöltésre, háromfázisú egységet használva 5 óra 15 perc alatt tölthető tele. Míg 50 Kw-os CCS töltőnél már 30-40 perc alatt elérhető a 80%-os töltöttségi szint. kb. 30 %-ról indulva. Az elektronika támogatja a 100 kW-os gyorstöltő csatlakoztatását is. A tesztidőszak alatt városban használva 15 kWh/100 km átlagfogyasztást tapasztaltam, autópályán haladva ez az érték 25 kWh/100 km körül mozog.

A Peugeot e208 vezetési élménye és összegzés

Nagyon vártam, hogy az e2008 után az e208-at is kipróbálhassam, nyilván mind a kettőnek megvannak a maga előnyei, de személy szerint hozzám az utóbbi áll közelebb. Imádtam minden egyes megtett km-t. A kormány hihetetlenül könnyen jár, a futómű is szépen elnyeli az útpálya-egyenetlenségeit. A hangszigetelés jó,  a menetkomfort kifejezetten jó, köszönhetően többek között a 200 000 Ft kérhető panorámatetőnek, ami nélkül szűkösnek hatna az utastér. A felszereltségi szintből adódóan a tesztautóban megtalálható a kulcs nélküli nyitás és indítás funkció, ami egy jó dolog, ráadásul nem kell simogatni a kilincset vagy hasonlók, hiszen elég, ha a kulcs a zsebünkben van. Az autót megközelítve magától kinyílik, illetve eltávolodva bezárja saját magát. A Drive Assist Plus vezetést támogató rendszernek köszönhetően tudja a 2-es szintű önvezetést, ez elég jól működik, de azért figyelni kell rá. A parkolóradarok és a tolatókamera is hasznos kiegészítő, bár utóbbi képénél láttam már szebbet, de a funkcióját ellátja, az biztos. A sok pozitívum mellett egyet negatívumot is megemlítenék. Kicsit zavaró volt, hogy menetközben sehol nem mutatja  %-ban a töltöttségi szintet.

Így fest a matek a Peugeot e208 GT esetében

Míg a normál 208 induló ára 2021 áprilisának közepén 4,3 millió Ft, addig az e208 10,2 milliótól indul. A tesztautó eGT Pack felszereltséggel 13,1 millió Ft-ot kóstál, az extrákkal együtt 13,6 millió Ft körül mozog az ára. A konfigurátorban összeraktam a tesztautót, amelyet a linkre kattintva tekinthetsz meg.

Kövess minket Te is

YouTube:
tesztelok.hu csatorna

Facebook:
https://www.facebook.com/tesztelok.hu

Instagram:
https://www.instagram.com/tesztelok.hu/

Neked mi a véleményed a tisztán elektromos hajtásról?

Teszt/fotók: Háfra Zsolt

Nézz körül, itt!

A tesztünket a Fábián Kft. támogatta!

A tesztlehetőségért köszönet a P Automobil Import Kft. -nek!

A tesztautókat Lotus Cleaning termékekkel takarítjuk és ápoljuk!

zparts autóalkatrész

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb