Ezért lesz verhetetlen terepen az új Land Cruiser
Az offroad autók királyának tartott Toyota (elég ha a Land Cruiser mellett a világ legnépszerűbb és legkeményebb pickupjára, a Hiluxra, vagy Európában kevéssé ismert számos egyéb rendkívüli terepképességekkel rendelkező Toyota modellre gondolunk) nem titkolt célja volt, hogy az új Land Cruiser, amely mára egyszerre luxusautó és kőkemény terepjáró, a modell korábbi generációihoz hasonlóan aszfalton és terepen egyaránt páratlan teljesítményt nyújtson.
Ebben meghatározó szerepe van a szegmensben egyedülálló alvázas konstrukciónak, a háromféle hátsó differenciálműnek (hagyományos, zárható és egy új, részlegesen önzáró Torsen (LSD) egység), a továbbfejlesztett Multi-terrain Select (MTS) rendszernek (amelynek AUTO üzemmódja automatikusan aktiválja az ötfokozatú kúszónyomaték szabályozást), és az olyan, a Multi-terrain Monitor menüjében elérhető új funkcióknak, mint a ‘Jármű alatti nézet’, az ‘Elölnézet elforgatása’, a ‘Panoráma nézet’ és a ‘Széles látószögű hátulnézet’. Az alábbiakban részletesen is sorra vesszük, minek köszönhető, hogy a legendás modell legújabb generációja sem talál legyőzőre, ha terepképességekről van szó.
Egyedülálló alvázas építési mód
A szegmensben jelenleg egyedülállónak számító alvázas konstrukció a terepen számos előnyt kínál a vetélytárs SUV-k önhordó karosszériáival szemben. A könnyen karbantartható és javítható szerkezet szilárdsága és strapabírása nemcsak a sérülésektől védi meg a járművet, hanem a kocsitestre ható torziós erőket is jelentős mértékben csökkenti, így a vezető mindig tökéletesen uralhatja az autót. Ráadásul az alvázas építés hatékonyan szigeteli el a futómű felől a kabinba jutó rezgéseket, ezért az utasok még a legkeményebb terepeken is nagyobb kényelmet élvezhetnek.
Futómű
Az új Land Cruiserben független, kettős keresztlengőkaros első és négy lengőkaros hátsó felfüggesztés található. A mérnökök optimalizálták a lengéscsillapító olajtömítésének szerkezetét, és ezzel együtt a csillapítás mértékét; az így kialakított, megbízható szerkezet tovább javítja az autó stabilitását és rugózási komfortját. Az új Land Cruiser felszerelhető az elektronikusan szabályozott kinetikus dinamikus felfüggesztési rendszerrel (KDSS) is, amely a jobb közúti és terepteljesítmények érdekében optimalizálja az első és a hátsó kanyarstabilizátorok működését.
A gazdagabb felszereltségű Land Cruiser-változatok adaptív futóművében (AVS) a vezető három különböző beállítással finomhangolhatja az autó rugózási jellemzőit, választva a ‘Normal’, a ‘Comfort’ és a ‘Sport’ üzemmódok között. Az AVS rendszerrel összhangban működő elektronikusan szabályozott hátsó légrugózás ötféle beállításban – köztük az automatikus szintszabályozás és a kapcsolható magasságszabályozás funkcióval – használható, s a rakomány tömegétől vagy az utasok számáról függetlenül garantálja a négy lengőkaros hátsó felfüggesztés optimális vezérlését.
Terepen a KDSS gyakorlatilag leválasztja a futóműről az első és hátsó stabilizátorokat, tovább növelve ezzel a Land Cruiser kerekeinek nagy rugóútját, hogy a kerekek útfogása még a legegyenetlenebb talajon is megfelelő legyen. A jármű off-road képességeinek maximális kihasználása érdekében mind az AVS-hez, mind pedig az elektronikusan szabályozott hátsó légrugózáshoz különleges terepbeállítás is tartozik. A Land Cruiser jól bevált összkerékhajtásához háromféle nyomatékelosztási rendszer választható. Mindhárom rendszer közös vonása, hogy az első tengely differenciálműve hagyományos, a központi egység pedig egy részlegesen önzáró Torsen (LSD) differenciálmű.
A vásárlók három különböző hátsó differenciálmű – hagyományos, zárható és részlegesen önzáró (LSD) Torsen egység – közül választhatnak. A központi Torsen LSD képes automatikusan megváltoztatni a nyomatékelosztást a két tengely között; az arány 50:50 és körülbelül 30:70 között változik annak érdekében, hogy minden helyzetben optimális legyen a hajtóerő megosztása. Az új hátsó Torsen LSD egységnek két funkciója van: amikor az autó kanyarodás közben lassít, a motorfék nyomatékát megosztja az ívkülső és az ívbelső hátsó kerekek között, csökkentve ezzel a kanyarodás irányával ellentétes perdületi erőhatást, és javítva a jármű menetstabilitását. Amikor az autó kanyarodás közben gyorsít, a Torsen LSD csökkenti az ívbelső hátsó kerékre jutó vonóerőt, ha a kerék kipörög vagy megcsúszik. A rendszer ilyenkor az ívkülső kerékhez irányít nyomatékot, javítva ezzel a tapadást és az útfogást. A hátsó Torsen LSD egység fenti funkciói jelentős mértékben javítják a kerekek tapadását murvás úton vagy egyéb csúszós útfelületeken. Az új Land Cruiser állandó összkerékhajtási rendszerének teljesítményét az aktív kipörgésgátló (A-TRC) is fokozza, a fékek és a motor vezérlésével megfelelően osztva el a nyomatékot a négy kerék között.
Ötfokozatú kúszonyomaték-szabályozás
Az öt, előre programozott sebességre beállítható kúszónyomaték szabályozás automatikusan vezérli a motort és a fékeket, s állandó sebességet tart fenn, így a Land Cruiser sétatempóban ereszkedhet le a meredek lejtőn, kapaszkodhat fel a meredek kaptatón, vagy szabadulhat ki az elakadásból, s a vezetőnek közben még a pedálokat sem kell kezelnie.
Lejtmenetvezérlés (DAC) és hegymeneti elindulássegítő (hac)
Az előre- és hátramenetben egyaránt használható lejtmenetvezérlés (DAC) segítségével a vezető lassan és biztonságosan ereszkedhet le a meredek, csúszós vagy hepehupás lejtőkön. Ha ehhez nem elegendő a motorfék ereje, akkor a rendszer automatikusan szabályozza a fékfolyadék nyomását az egyenletes, lassú ereszkedési tempó fenntartásához, miközben a vezetőnek sem a fék-, sem a gázpedált nem kell használnia. A 25 km/órás sebesség alatt kapcsolható DAC előremenetben 5-7, hátramenetben pedig 3-5 km/órás ereszkedési sebességet tart. A kerekek sosem blokkolnak, és a vezetőnek kizárólag a kormányzásra kell figyelnie. A hegymeneti elindulássegítő (HAC) segít a meredek emelkedőkön történő elindulás során: amikor a vezető leveszi a lábát a fékpedálról, a rendszer még két másodpercig fenntartja a féknyomást mind a négy keréknél, megakadályozva, hogy a jármű hátraguruljon. Ennyi idő elég arra, hogy a vezető áttegye a lábát a fékpedáltól a gázpedálra, és gázt adjon.
Továbbfejlesztett, AUTO üzemmóddal kiegészített Multi-terrain Select (MTS) rendszer
Az új Land Cruiser terepképességeit még magasabb szintre emeli, hogy a Toyota mérnökei egy új AUTO üzemmóddal egészítették ki a Multi-terrain Select (MTS) rendszert. Az MTS ötféle terepbeállítást kínál a vezetőnek: Sár és Homok, Laza sziklás, Kaptató, Sziklás, valamint Sáros-sziklás. A rendszer automatikusan, a terepviszonyoknak megfelelően módosítja a gázadást, a fékek és a kipörgésgátló működését szabályozó rendszerek működését, hogy bármilyen helyzetben optimális tapadást és vezethetőséget biztosítson. A Multi-terrain Select rendszer még akkor is aktiválható, ha az ötfokozatú kúszónyomaték-szabályozás be van kapcsolva; ilyenkor a rendszer automatikusan az AUTO üzemmódra kapcsol, és az A-TRC vezérlése az előre beállított sebességtartományhoz igazodik.
Off-road vezetősegítő rendszerek
A középkonzolon elhelyezett vezérlőpanel és a multi-információs képernyő funkciói révén egyszerűen és gyorsan használhatók a különféle rendszerek, és világosan ellenőrizhető a jármű terepmozgása. A panel közepén kaptak helyet a Multi-terrain Select beállítására és a kúszónyomaték-szabályozás sebességének kiválasztására szolgáló forgókapcsolók. Ugyancsak a panelen találhatók a magasságállítás és a középső és hátsó differenciálzár kapcsolói, hogy a Land Cruiser vezetője ösztönösen és könnyen megtalálja a terepezés során szükséges kezelőszerveket. Az Optitron műszerek között kapott helyet a 4,2 colos színes TFT multi-információs kijelző, és a vezető a kormánykeréken elhelyezett kapcsolóval léptethet az itt megjelenített sokféle járműinformáció között. A kijelző többek közt az MTS aktuális üzemmódjáról, a futómű beállított magasságáról és az off-road rendszer működéséről is valós idejű tájékoztatást ad. Terepezés közben hasznos segítséget jelent az autó dőlésszögének kijelzése, valamint a minden kerékre ható kipörgésgátló működéséről és a differenciálzárak nyitott vagy zárt állapotáról nyújtott információ. Az egyes kerekek kipörgésgátlásáról, a kormányzási szögről és a differenciálzár működéséről tájékoztató adatok egyidejűleg jeleníthetők meg, ami kemény terepen haladva fontos lehet a vezető számára.
Új Multi-terrain Monitor Funkciók
Az MTS rendszerrel párhuzamosan működő Multi-terrain Monitor automatikusan megjeleníti az autó előtti útfelület képét a középkonzolon elhelyezett 8 colos képernyőn. Az autó orr-részén, oldalán és hátfalán elhelyezett kamerák segítségével a rendszer a jármű előtti, melletti és mögötti terület képeinek önálló vagy együttes megjelenítésére is képes.
A Multi-terrain Monitor a meglévők mellé új funkciókat is kínál: ilyen a ‘Jármű alatti nézet’, az ‘Elölnézet elforgatása’, a ‘Panoráma nézet’ és a ‘Széles látószögű hátulnézet’, amelyek mind a terepen, mind az országúton hasznos segítséget jelentenek. A ‘Jármű alatti nézet’ azt a képet mutatja, amit az első kamera vett fel, amikor az autó még 3 méterre volt egy adott ponttól; amikor a Land Cruiser elér erre a pontra, a rendszer kiegészíti a képet a jármű pillanatnyi helyzetét és az első kerekek irányszögét jelző vonalakkal, így a vezető pontosan látja, mi van az autó orr-része alatt. Az ‘Elölnézet elforgatása’ funkció az autó dőlésszögének megfelelően úgy forgatja el az elölnézeti képet, hogy a kijelzőn vízszintes legyen a horizont, megkönnyítve ezzel a vezető számára, hogy pontosan értelmezze a jármű dőlésének mértékét. A ‘Panoráma nézet’ és a ‘Széles látószögű elölnézet’ együttes alkalmazása egyidejűleg jeleníti meg a felső és az első kamerák által közvetített képeket, 360 fokos nézetet kínálva a vezető számára a nehezen belátható kereszteződések áttekintésére az autó előtt, mindkét oldalon. A ‘Széles látószögű hátulnézet’ 180 fokos szögben mutatja meg a Land Cruiser mögötti területet.
A cikk megjelenését a Linartech Autó Kft. támogatta!