“Emberi autóülés” segítségével teszteli az emberek reakcióját a Ford
Ma még elég, ha kérdéses helyzetben az autós egy bólintással vagy egy intéssel jelzi a gyalogosnak vagy a kerékpárosnak, hogy átmehet előtte az úton. Igen ám, de mi lesz, ha megjelennek a forgalomban az önvezető járművek, amelyek volánjánál nem ül majd ember, aki a megszokott módon kommunikálhatna velük?
A Ford egy olyan ötletet tesztelt, amelyben fényjelzések mutatják, mit csinál éppen a jármű, és mi lesz a következő lépése. Mindez fontos része a vállalat kutatásának, aminek célja egy kommunikációs interfész kifejlesztése, hogy segítségével az önvezető járművek egyszerűen és érthetően kommunikálhassanak a közlekedés többi résztvevőjével.
Hogy a teszt a lehető “legvalósabbnak” tűnjön, a vállalat elkészített egy autóülés-álruhát, és beépítette azt egy Transit Connect kisáruszállítóba. Mivel a vezető így szinte láthatatlan, a jármű első pillantásra tényleg önvezetőnek tűnik, ezért a külső szemlélők leginkább a szélvédő fölé szerelt fényhíd jelzéseire figyeltek, ami fehér, lila és türkiz színű fényekkel mutatta, hogy az autó éppen elindulni készül, vagy hogy megadja az elsőbbséget.
“Nagyon fontos, hogy az emberek megbízhassanak az önvezető járművekben, ennek kulcsa pedig az egységes vizuális kommunikáció kidolgozása. Éppen ezért egy munkatársunkat ‘emberi autóülésnek’ álcáztuk, mert ez volt a legjobb és a leghatékonyabb módszer arra, hogy veszély nélkül mérjük fel, honnan kell kiindulnunk az ember és a gép közötti kommunikáció kutatásához,” mondta Thorsten Warwel, a Ford Európa fénytechnikai részlegének igazgatója.
A német Chemnitzi Műszaki Egyetemen elvégzett teszt eredményeit kiegészítették egy korábbi, Amerikában elvégzett kísérlet tapasztalataival is. A kutatók az akkor használt fehér fény mellett most két másik szín hatékonyságát is megvizsgálták, és a korábban a szélvédő felső peremén elhelyezett fényhidat most az autó tetejére szerelték. Mindemellett az autó már jóval nagyobb, akár 500 méteres távolságból is képes volt fényjelekkel kommunikálni, ha az adott helyzetben erre volt szükség.
A felmérés során megfigyelt 173 ember 60 százaléka tényleg önvezető autónak hitte a Transit Connectet. Emellett további 1600 ember reakcióit is felmérték, és ennek alapján kiderült, hogy a türkiz szín hasznosabb a kommunikációhoz, mint az eddig használt fehér és a most kipróbált lila – főleg mivel ez utóbbit könnyű összetéveszteni a piros színnel. A teszt megmutatta, hogy az emberek jól megértik és elfogadják a fényjelzéseket, ez pedig jó kiindulási pont a kutatók számára a vizuális nyelv továbbfejlesztéséhez.
“A szemkontaktus tényleg fontos, de a tanulmányból kiderült, hogy az első és legfontosabb dolog, amire a közlekedők figyelnek az az, hogy mit csinál a jármű. A következő lépés annak kidolgozása lesz, hogyan alakíthatjuk a fényjelzéseket egyértelműbbé és ösztönösen felismerhetővé mindenki számára,” magyarázta el Dr. Matthias Beggiato, az egyetem pszichológia tanszékének vezetője. Az egyetem együttműködik a Forddal az “InMotion” projektben, amit Németország Közlekedési és Digitális Infrastruktúra Minisztériuma hívott életre 1 millió eurós támogatással a Közúti Közlekedés Automatizálása és Konnektivitása című kutatási program részeként.
Az „autóülés-álruhában” rejtőző vezetők különleges képzésen vettek részt, hogy így is biztonságosan vezethessenek. A tesztpilóták egy fejtámlának álcázott burkolaton keresztül látták az utat, és egy speciális kar segítségével kapcsolták ki-be az egyes kommunikációs jelzéseket. Az autó hátsó részében egy operátor rejtőzött, aki szintén a forgalmat figyelte.
Ezzel párhuzamosan a Ford egy másik tesztet is elvégzett az autóipari világítástechnika és elektronika specialistája, a HELLA segítségével, melynek során azt vizsgálták, hol helyezhetnék még el a fényjelzéseket, például az autó hűtőrácsán vagy a fényszórókon.
A Ford célkitűzése, hogy 2021-re (elsőként az észak-amerikai piacon) bemutathasson egy kifejezetten önvezetésre tervezett járművet, ezért a vállalat számára fontos, hogy az emberek megbízzanak az ilyen autókban. Ennek kulcsfontosságú eleme a közlekedési kommunikációt egyértelmű keretekbe foglaló iparági szabvány kialakítása. Ennek érdekében a Ford több szervezettel is együttműködik (például az ISO Nemzetközi Szabványügyi Szervezettel és az Autóipari Mérnökök Közösségével), és más autóipari és technológiai vállalat részvételét is örömmel fogadja a szabvány megalkotásában.
Detroitban, Pittsburghben és a Miamiban jelenleg is folynak tesztek, és ezekben a Ford partnere az Argo AI, vagyis a legelső cég, amely önvezető autókat tesztelhet Washington D.C.-ben. Kínában a Ford részt vesz az Apollo programban, amit az ország legnagyobb keresőprogram-üzemeltetője, a Baidu vezet, és aminek keretében Peking és más kínai városok erre kijelölt útjain már idén megkezdődhet az önvezető autók tesztje.