Első autó – mire figyelj?
Olyan ez, mint a 18. születésnap, vagy az első barátnő, megismételhetetlen, életen átívelő történet és emlék. Vannak is buktatók, és ha valami igazán fontos ilyenkor, az a türelem. És még több türelem. Ha már elég türelmes vagy, elkezdhetsz számolgatni, olvasgatni, hirdetéseket nézegetni, végül választani. Szánj rá időt, és ha Fortuna istennő is melléd szegődik, akkor később nagyon jó lesz visszagondolni az első autódra.
Vágjunk is a közepébe. Tegyük fel, hogy van 400 ezer forintod. Ez ne jelentse azt, hogy egyből ebben az árkategóriában kezdesz el gondolkodni, mert biztos, hogy nem úszod meg ennyiből. És azzal is számolj, hogy a magas presztízsű autók között biztosan nem találsz jó állapotút ennyiért. Az alapszabály: oszd el a pénzed! Az autó árára még számolj rá legalább 100-150 ezer forint pluszköltséget, és akkor már nagy baj nem érhet. A pluszkiadások közé tartoznak az átírási költségek (vagyonszerzési illeték, forgalmi engedély, törzskönyv, eredetvizsga). Értelemszerűen minél nagyobb egy gépjármű teljesítménye, annál magasabbra rúg a számla is. Külön ráfordítás a biztosítás megkötése, a súlyadó, az első látogatás a szerelőhöz, téli/nyári gumiszett vásárlás, de egy idősebb autónál a vezérműszíjra is érdemes pénzt áldozni, nehogy később kellemetlen meglepetés érjen. És ami szintén nagyon fontos: gondolj a jövőre. Hiszen egy autót nem csupán megvásárolni kell, fenn is kell tudni tartani. Nézz utána az alkatrészáraknak/utánpótlásnak, az országúti/városi fogyasztásnak, olvass véleményeket, kérdezz, érdeklődj!
Ha tudomásul vetted, hogy kis pénzből bizony nem lesz Ferrari Testarossád, akkor el is kezdheted nézegetni a hirdetéseket. Hogy háznál, vagy kereskedőnél keresgélsz-e majd, bízd a megérzéseidre. Mindkét lehetőség rejt veszélyeket magában. Látni háznál is lerobbant gépet, hozzá nem értő, viszont pénzéhes tulajjal, de találni gondos gazdát is, baráti árakkal. Ugyanakkor biztos lehetsz benne, hogy olcsó autó esetén, helyben a kereskedőnél (ha nem vagy elég alapos) soha nem fogod megtudni, hogy mit cseréltek az autón, volt-e törve, hány- és milyen gazdája volt. Példának okáért, ha egy kopott kuplungpedálos, kiült ülésű, széttöredezett kormányú autót akarnak rád sózni, el ne hidd, hogy csak 120 ezer kilométer van benne. Kereskedőnél egy kivixolt, melegített motorú, pöccre induló, első ránézésre hibátlan kocsit fogsz látni, de vizsgáld át alaposan, mert mint tudjuk, a külső nem minden! Ha lehet, kérd meg egy hozzáértő ismerősödet, hogy kísérjen el megnézni a kinézett portékát, több szem többet lát.
Amennyiben eljutottál a kiválasztott kocsihoz, kipróbáltad, mindent megfontoltál, és már csak néhány lépés választ el az első, saját kocsidtól, próbálj még egy kicsit koncentrálni a papírozásra. Nagyon fontos a forgalmiban szereplő adatok ellenőrzése! Alváz/motorszám mindenképp egyezzen, erre nagyon rá lehet ugyanis fázni. Ezen kívül szükséges a forgalmi engedély, törzskönyv, eladó adatai, és egy megfelelően kitöltött adásvételi, valamint a biztosítás igazolása! Akármilyen kétes adatot veszel észre, inkább állj tovább! Ha pedig nem vagy biztos magadban, inkább kérj segítséget olyanoktól, akik már rutinos rókák.
Amikor végre megvan az autó, első utad vezessen egy autószerelőhöz. Alaposan nézesd át, és amit szükséges, javíttasd. Ha pedig elintézted a biztosítást, végeztél az okmányirodában, és megszabadítottak a pénzedtől, akkor már csak egy dolgod van: örülj az autódnak!”
BR