fbpx

CELERITAS ultra gyors töltés

Megint csak Nagy-Britannia, melyet már joggal mondhatunk „a gyorstöltés-kutatás epicentrumának” újabb projekttel lepte meg a szakmát. Az új projekt célja az ultragyorsan tölthető cellák és akkumulátorcsomagok fejlesztése elektromos járművekhez és az üzemanyagcellás hibrid elektromos járművekhez, célja a jelenlegi elektromos járművek töltési sebességével kapcsolatos fogyasztói aggályok kezelése, a töltés időszükségletének radikális csökkentése.

A Sprint Power brit technológiai vállalatról már hallottunk a wireless töltés fejlesztése kapcsán, most a CELERITAS projekt is az ő égiszük alatt fut. A projekt financiális részét az Advanced Propulsion Center (APCUK), valamint az egyes konzorciumi tagok biztosítják. Az APCUK az Egyesült Királyság kormánya által finanszírozott, nem minisztériumi közintézmény, amelynek célja a tisztább autóipari jövő technológiáinak megalkotása, miközben biztosítja, hogy az Egyesült Királyság versenyképes maradjon a CO₂-kibocsátás csökkentésére irányuló globális versenyben. A konzorciumban a Sprint Power mellett a BMW, a bp, az AMTE Power, a Clas-SiC és az Eltrium is megtalálható.

A Sprint Power 800 V -os „akkumulátorplatformot” tervez és fejleszt a nagy teljesítményű és tömeges piaci EV és FCHEV alkalmazásokhoz, amely integrálja az összes rendszer elektronikáját és több töltési protokollt is tartalmaz. A BMW jövőbeni akkumulátor-specifikációit és -követelményeit szem előtt tartva az akkumulátor-platform egyesíti az egyes partnerek újításait.

A projekt két akkumulátorrendszert fejleszt, egyet a BEV alkalmazásokhoz és egyet a hibrid alkalmazásokhoz. A rendszerek integrált 800 V – 14 V DCDC átalakítót, 800 V-os BMS-t és több töltőfelületet tartalmaznak, amelyek a jövőben vezeték nélküli – wireless – töltésre is képesek lesznek. A platform-architektúra alkalmas lesz több ágazatban történő alkalmazáshoz, tovább nyitva a lehetőségeket a haszongépjárművektől és energiatároló rendszerektől kezdve a tengeri, az autópályán kívüli és a repülőgépipari szektorig terjedő szolgáltatási alkalmazások előtt is.

A felhasználói igények által diktált irány: a legtöbb vezető számára a 150 mérföldes hatótávolság elegendőnek bizonyul, mások viszont azt szeretnék, ha olyan képességeik lennének, amelyek képesek a hagyományos belső égésű motoros járművekkel egyenértékű hatótávolságot biztosítani, közel azonos töltési idővel, mint a hagyományos üzemanyagtartály feltöltése. Ahogy egyre több fogyasztó vált hibrid vagy elektromos járműre, a nyilvános töltési infrastruktúrával szemben támasztott követelmények is növekedni fognak. Mivel a brit háztartások mindössze 68%-a rendelkezik utcai parkolóval, ami lehetővé teszi az otthoni töltést és a jelenlegi töltési idők 22-90 percet vesznek igénybe, a nyilvános létesítményekben várható várakozási idő valószínűleg megnő, illetve felértékelődik töltési szempontból.

Míg a jelenlegi legjobb töltőrendszerek körülbelül 22 percet vesznek igénybe 10–80%-os töltöttség eléréséhez, a Sprint Power célja, hogy platformja 80%-os töltöttséget biztosítson mindössze tizenkét perc alatt!

Richie Frost, a Sprint Power alapítója és vezérigazgatója így nyilatkozott: „Miközben folyamatosan haladunk az Egyesült Királyság benzin- és dízelüzemű járművekre vonatkozó tilalma felé, egyre többen fogunk elektromos járműre váltani. Jóllehet számos akadály még mindig akadályozza a nagyobb mértékű terjedést, a CELERITAS projektben való részvételünk célja, hogy mindenki számára megkönnyítse ezt az átmenetet azáltal, hogy ultragyors töltési megoldásokat fejleszt ki az elektromos járművek következő generációjához. Meggyőződésem, hogy ezek a megoldások kulcsfontosságúak a fenntartható elektromobilitás felé történő elmozdulásban.”

forrás: Autotechnika.hu

Javasolt cikkek

Ez is érdekelhet
Bezárás
'Fel a tetejéhez' gomb