Bosch eCityTruck – a tiszta áruszállításért
Kattintás, megrendelés, még aznap ingyenes kiszállítás: kétségkívül virágzik az online-kereskedelem, már-már teljesítőképessége határáig terhelve a városok áruszállító forgalmát. Teherautók és kisáruszállítók járják a zsúfolt belvárosokat, megfelelő rakodóterületek hiányában gyakran a forgalmi sávban, második sorban megállva. Az eredmény: bedugult utcák, zaj és kipufogógáz mindenütt. Mindez világszerte közlekedési káoszhoz és különböző behajtási tilalmakról szóló vitákhoz vezet a nagyvárosokban, nem csupán az árukiszállítással működő kereskedelmet, hanem a különböző szolgáltatókat, mesterembereket és más, ügyfeleikhez jellemzően transzporterekkel közlekedő kisvállalkozókat is hátrányosan érintve. „A városi áruszállítás gördülékenységének megőrzése érdekében újra kell gondolnunk az árukiszállítás rendszerét” – hangsúlyozta Dr. Markus Heyn, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja, amit a Bosch egyebek mellett a könnyű haszonjárművek új elektromos hajtásrendszerével kíván megvalósítani. Az első ilyen technológia már 2019-ben megjelenhet a járművekben.
Csendes kiszállítás
A Német Posta a Bosch hajtásrendszerével szerelt StreetScooter járműveivel máris hozzálátott a nagyvárosi áruszállítás átalakításához. A Bosch egy lépéssel tovább megy: a többség, a kisáruszállítók számára jelenik meg elektromos hajtásrendszerrel a piacon. Ezen elektromos offenzíva mögött rejlő ötlet szerint az árukat a városokon belül elektromos transzporterek juttatnák el az elosztóközpontokból azokon a bizonyos „utolsó kilométereken” rendeltetési helyükre (last-mile-delivery), az elektromos járművek ugyanis különösen az itt jellemző araszoló (stop-and-go) forgalomban bizonyulnak különösen gazdaságosnak. Ennek hátterében a gyakori fékezések során alkalmazható energia-visszatáplálás (rekuperáció) áll, amely jelentősen megnöveli a hatótávot. A túlnyomórészt 80 kilométer alatti napi futásteljesítmény problémamentesen teljesíthető egyetlen akkumulátortöltéssel, éjszakánként pedig a telephelyen tölthetők fel ismét a járműflotta tagjai. A belvárosok esetleges behajtási tilalmai nem vonatkoznának az elektromos flottákra, mivel e gépkocsik hajtásrendszere helyi szinten károsanyag-kibocsátás nélkül üzemel. Nem csupán a városok látják azonban szívesen, ha a csomagkézbesítők a természeti erőforrásokat kímélve juttatják el a megrendelőkhöz a küldeményeket: a német vásárlók 61 százaléka számára vált fontos tényezővé az elektromos járművekkel bonyolított kiszállítás az online-kereskedők kiválasztása során (forrás: PwC). További előnyként az elektromos járművek jóval kisebb zajterhelése a késői órák alatti kiszállításokat is elfogadottabbá tehetné, ami nagyban tehermentesíthetné a csúcsforgalmi időszakokat és a kiszállítások időpontját is rugalmasabbá tehetné. „A Bosch ott jelenik meg az elektromos mobilitással, ahol a leginkább ésszerű – a városi szállításoknál” – emelte ki Dr. Markus Heyn.
Széles körű piaci alkalmazásra készen
A Bosch eCityTruck hajtásrendszere kétféle változatban is készülhet: sebességváltóval, illetve anélkül. A cél olyan gyorsan és egyszerűen integrálható megoldás, amely alkalmazkodik az egyes autógyártók eltérő igényeihez. A hajtásrendszerek 2,0 és 7,5 tonna össztömeg között különböző lépcsőkben illeszthetők a könnyű haszonjárművekhez. Ezzel a haszonjgépárműpiac jelentős részét lefedhetik, mivel a kisáruszállítók igen széles körben elterjedt járművek: immár a Németországban forgalomba helyezett haszongépjárművek mintegy háromnegyede e kategóriába tartozik, s számuk folyamatosan bővül (forrás: Shell). „A Bosch haszongépjárművek számára kifejlesztett elektromos hajtásrendszere megváltoztathatja a városi áruszállítást. Széles körű piaci bevezetésre is alkalmassá tesszük az e-transzportert” – mutatott rá Dr. Markus Heyn. Új eCityTruck hajtáskoncepciójában a Bosch közös egységbe integrálta a különböző komponenseket – mint az elektromotor és a teljesítményszabályzó elektronika –, így további alkatrészeket takaríthatott meg, nem csupán jóval gazdaságosabbá téve a hajtásrendszert, hanem kedvezőbb árfekvést is biztosítva. További előny, hogy a Bosch nem csupán a neves gyártók, hanem az új piaci szereplők számára is lehetőséget kínál modelljeik gyors piaci bevezetésére.
A személygépkocsik számára kifejlesztett elektromos tengely (e-axle) formájában a Bosch már eddig is kínált teljes körű (all-in-one) megoldást, amely jelentősen lerövidíti a járművek fejlesztési idejét. Termékportfoliója könnyűkategóriájú haszongépjárművekre való kiterjesztésével a Bosch most újabb következetes lépést tesz a járműgyártók hajtásrendszereik elektromossá alakítását célzó stratégiáinak támogatásában.
A haszongépjárművek elektromos hajtásrendszerekkel való ellátása a Bosch számára túlmutat a kisáruszállítók körén. A vállalat a Nikola Motor Company (USA) start-up céggel közösen olyan hajtásrendszert fejleszt, amely új mércéül szolgálhat a hatótáv tekintetében. A Bosch számára az áruszállítás területére kifejlesztett hajtástechnikák további mérföldkövet jelentenek az elektromos mobilitás várhatóan 2020-tól kialakuló szélesebb körű piacának vezető pozíciója felé irányuló úton, valamint a károsanyag-kibocsátás-, a baleset és a stressz-mentes közlekedés víziójának valóra váltásában. A Bosch szerint a jövő mobilitása automatizált, hálózatba kapcsolt és elektromos.
via Bosch média