fbpx

BMW motorépítési irányelv…

Egyre több szó esik mostanában a modularitásról, gondoljunk csak a VW MQB rendszerére, a BMW az egységesítést a hengerenkénti lökettérfogatra vezeti be: megállapították, hogy egy henger ideális lökettérfogata kb. 500 cm3, gyártás szempontjából pedig gazdaságos, ha a különböző hengerszámú motorblokkok egy alapra építhetők. A koncepció első megvalósuló modellje az 1,5 liter lökettérfogatú háromhengerű Twin-power turbómotor.

BMW-TwinPower-15-Liter-3-cylinder-engine (1)

2014-BMW-4-series-Coupe-Concept-front-left-side-view

Célok

A BMW-csoport új motorstratégiájának célja a tüzelőanyag-fogyasztás és a CO2 –kibocsátás csökkentése. A Twin-Power technológiát már ma is több motornál alkalmazzák, Otto- és Dízelmotoroknál egyaránt. Az új motorcsaládnál ez lesz minden variáns közös alapja mindkét égési folyamat és 3, 4, 6 henger esetén is. Az új komponenseket úgy tervezik, hogy benzin- és dízel üzemű motoroknál is alkalmazhatók legyenek, amennyiben az alkatrész jellege engedi törekednek a hengerszám-függetlenítésre is, ezáltal nagyobb darabszámú azonos alkatrészt kell készíteni, ami gazdaságosabb megoldás. Ily módon egy lesznek olyan műszaki megoldások és alkatrészek, melyek valamennyi egységben előfordulnak a hengerek számától, az égési folyamattól és a motor teljesítményétől függetlenül.

Az új motorcsalád soros hengerelrendezéssel épül, az alapmotor egye optimalizált hengermodulon alapszik, melynek lökettérfogata 500 cm3. Úgy vélik a müncheniek, hogy ez termodinamikailag az optimális henger-lökettérfogat a személygépjármű-motorok számára. Ennek jegyében az új 3- hengerű motor 1,5, a 4-hengerű 2,0, a 6-hengerű 3,0 liter lökettérfogatú lesz. A benzinüzemű erőforrások hengerenként 30-55 kW teljesítmény, 60-80 Nm nyomaték leadására lesznek képesek, a dízel változatok pedig 20-45 kW teljesítményre és 75-110 Nm nyomatékra.

Közös elemek

A benzin- és dízelmotorok szerkezetében közös lesz az alumínium blokk, a hengertávolság, a kiegyenlítőtengely-koncepció, a vezérműlánc-elrendezés, a hengerfejcsavarok elhelyezkedése és a hengerpalást bevonata. A két különböző tüzelőanyaggal üzemelő motor 40%-ban megegyezik, az azonos égésfolyamatú motorok alkatrészeinél 60%-os az egyezőség. A standardizált csatlakozópontok miatt nem csak a csapágyazási helyek és a hűtőkör, hanem a szívó- és kipufogórendszer, a fűtés és a légkondícionáló is megegyezik. A három- és négyhengerű motorokat úgy tervezték, hogy alkalmasak legyenek hossz- és keresztbeépítésre is, ezzel is növelve a variálhatóságot és több típusba beépíthetővé tették. A benzin- és dízelmotorok gyártása egy soron történhet, ezáltal a gyártási költségek csökkentése mellett a piaci igényekhez jobban tudnak alkalmazkodni.

Könnyű, kompakt és kis súrlódású

Az 1,5 liter lökettérfogatú soros motor kis belső súrlódása nagyban hozzájárul a tüzelőanyagfogyasztás-csökkentéshez. Fő oka: azonos lökettérfogat mellett 20%-os belső súrlódáscsökkenés érhető el, ha 1-gyel kevesebb hengert alkalmazunk. A nagyobb gyújtástávolság miatt a töltetcsere minősége is javul, ami kiegészülve a háromhengerű benzines erőforrás új-generációs közvetlen befecskendezésű HPI-injektorával és a Valvetronic-rendszerrel gyors gázreakciót eredményez. A háromhengerűeknél jellemző szabad tömegerők kioltására kiegyenlítőtengelyt alkalmaznak, hogy az utastérben ne lehessen megkülönböztetni egy hathengerű motor járásától. A B38-ra keresztelt motor először az i8 hybridben jelenik meg, később a fronthajtású 1-es BMW-ben, Minikben és a variálhatósága miatt akár hátsókerekes BMW-kben is megtalálható lesz. Nemsokára pedig bemutatják a benzinmotor B37-es jelzésű dízel testvérét.

 

Őri Péter

forrás: MTZ

(a témához kapcsolódó további szakmai cikkek az Autótechnika folyóiratban, illetve a http://autotechnika.hu oldalon olvashatóak.)

Javasolt cikkek

Ez is érdekelhet
Bezárás
'Fel a tetejéhez' gomb