Bemutató: Škoda Scala – új kihívó a kompakt ligában
A Škoda Scala megérkezett Magyarországra, néhány nappal ezelőtt pedig a Duna Autó Škoda szalonjába voltunk hivatalosak, ahol bemutatták a nagyközönség számára is a cseh gyártó legújabb típusát. Először úgy gondoltam, hogy ez is csak egy megszokott, statikus prezentáció és állófogadás lesz, ami a szó szoros értelmében igaz volt. Mégis, elgondolkozva és pozitívan csalódva távoztam a helyszínről a megfelelő mennyiségű lazacos szendvics elfogyasztását követően, ugyanis az új Scala meglepő. Mindabból, amit láttam, minden esélye megvan rá, hogy felkavarja az állóvizet a kompakt modellek kategóriájában.
A Škoda új szegmensbe lépett be a Scala-val, így hiba azt gondolni, hogy a Rapid utódját láthatjuk a képeken. Az MQB platformra épülő újdonság méretben a Golf ligájában játszik, ám leginkább a valamivel kisebb presztízsértékű modellek territóriumában próbál érvényesülni. Tudásban szorosan megközelíti az említett etalont, praktikumban pedig kimagaslik a Kia Ceed, Opel Astra, Ford Focus és hasonló nagy nevek által fémjelzett mezőnyből.
A külső dizájn teljesen újszerű. Azt mondják, elsőként láthattuk a Škoda frissülő arculatának meghatározó elemeit a Scalán, melyek később több másik típuson is feltűnnek majd. Kevés konkrétumot említettek, az egyik ilyen a háromszög alakú fényszóróra tett utalás volt, mely számomra kissé a Seat-okra emlékeztet. Bár ez nem igazán baj, nem árt egy kis spanyol virtus a cseheknek sem.
Megdöbbentő a helykínálat a 4,36 méter hosszú modellben, ami az ügyes tervezés mellett annak is köszönhető, hogy a tengelytáv (2,65 méter) 4 centivel marad csak el az Octavia mögött. Nem is tűnik gyengébb modellnek a Scala, mintha a Škoda megcsinálta volna a maga Aurisát, csak mindezt pár százezer forinttal olcsóbban a szedánhoz képest. Nem tudom, hol a trükk – bár oldalnézetből inkább kombi, mintsem klasszikus hatchback karosszériát láthatunk –, de 467 literes csomagtér található hátul, ami a Golfra 100 litert ver. Döbbenetes, eközben pedig elöl és a második sorban is bőven van tér a fejnek és a lábaknak egyaránt.
A felhasznált anyagok minősége sem hagy sok kifogásolnivalót maga után, a legtöbb szemmel is jól látható területen minden korrekt, kellemes tapintású. A tervezésnél a minőségi alapanyagok használatára a bemutatóban elhangzottak szerint különös gondot fordítottak, hogy igazán vonzó legyen az újdonság. Persze a felszereltségi szinttől is sok minden függ, például Dynamic szinten a „fényűző” extrák mellett már olyan sportüléseket is kapunk, amiket még egy igazi hothach is megirigyelne.
A Scala opciós listája hosszú, így könnyen megszaladhat a konfigurált autó ára, de nem szerettek volna a gyártónál gátat szabni a lehetőségeknek. A Škoda manapság divatos szófordulattal élve „mindent is” elérhetővé tett új üdvöskéjéhez, így olyan kiegészítőkkel is felvértezhetjük új autónkat, mint a digitális műszerfal, a non-stop internetkapcsolat, vagy épp a vezetéstámogató rendszerek teljes skálája (holttér figyelő, adaptív tempomat, parkolássegítő rendszer, stb.). A fejlett technikának köszönhetően pedig a Škoda Connect nevű applikációban akár GPS segítségével is megkereshetjük autónkat a parkolóban. A program riaszt, ha betörést észlel, emellett különböző szituációkra is állíthatunk be automatikus jelzést – például ha az autóval átlépik a megengedett sebességet, vagy ha elhagyják vele az előre beállított területet. Cégeknél, kulcsos autók esetén hasznos lehet az információ.
Mindemellett az alapfelszereltség sem fapados, így már 5,4 millió forintért is jár a belépő, 115 lóerős, 1.0 TSI motorral szerelt Active modellhez az aktív sávtartó asszisztens, ahogy a 6,5”-os érintőképernyő, a klíma és a kombinált LED-es első fényszóró is – míg a nappali menetfény és a tompított fényszóró LED rendszerű, addig a helyzetjelző és a távfény halogén izzókkal üzemel.
A motorpaletta az említett egyliteres, háromhengeres TSI mellett tartalmaz egy 1.5-ös, szintén turbós, 150 lóerős benzines erőforrást is – ez kizárólag hétfokozatú DSG-vel érhető el –, továbbá választható még 115 lóerős 1.6 TDI is manuális és duplakuplungos automata váltóval egyaránt.
A Simply clever jelmondat nem csak a márkától szinte elvárt húzásokban mutatkozik meg, mint az ajtóba rejtett esernyő, vagy belül a tanksapka fedelén rögzített jégkaparó. A legfrissebb okosság e téren az Aero felnik családja, melyek a kisebb légellenállásnak köszönhetően bizonyítottan alacsonyabb fogyasztást biztosítanak az autónak a többi választható kerékhez képest – példának okáért a piros modellen ilyen keréktárcsákat láthattunk.
Tény, hogy a legerősebb motorral, a legnagyobb felszereltséggel és a legfényűzőbb extrákkal akár 8 millió fölé is extrázhatjuk a Scalát. Ennek ellenére, ha azt vesszük, hogy a belépő modell 5,4-ről indul listaáron, míg 1.0 TSI-hez elérhető legkomolyabb, Style szint is csak 6,3 millió, akkor egyből vonzó vételnek tűnik. Ha tényleg annyira praktikus és jó autó, mint amilyennek első látásra tűnik, van oka miért félni a konkurenseknek. Hamarosan fényt derítünk a kérdésre és leteszteljük, éles bevetésen hogy teljesít az ígéretes újdonság.
A meghívásért köszönet a Duna Autó Zrt.-nek!
Cikk | fotók: Bacsa Zoltán