Az utolsó csehszlovák csataló
1990., Mladá Boleslav. Pavel egykedvűen áll a gyártósornál, elfogyott a piros Sparta, kihűlt a kávé, ezredjére látja már, hogyan készülnek a Favoritok. Talán sejti, hogy a változás szele hamarosan őket is eléri. A főnök már régen nyugati kocsival jár, de a gyárnak még bizonytalan a jövője. A többi KGST márka után zuhan, vagy csoda történik? Akkor még nem tudták, ma már tény: lényegében ez a típus mentette meg a Skodát.
Nem egy világmegváltó konstrukció ugyan, de amire kellett, arra jó volt. A Favorit egy csipet megkésettség és egy kis nyugati báj keveréke, amit még leöntöttek egy nagy adag keleti szellemiséggel. Mindenesetre nagy érdeklődés övezte az új modellt, 87-ben aranyérmet kapott a brnói kiállításon, egyszóval úgy nézett ki, hogy méltó utódja lesz a farmotoros Skodáknak. Felszereltsége teljesen spártai volt, de annyira nem is nagy probléma, hogy nem lett ellátva a típus mindenféle elektromos szerkezettel, hiszen később azok is csak a problémák sorát bővítették volna. Minden szépséghiba ellenére a Favorit sikere még a rendszerváltás árnyékában is jelentős volt, 1995-ig 783 ezer darab készült belőle!
Ha már Favorit, teszteltünk is egyet, ne érje szó a ház elejét, nem csak régi propagandaanyagokból és kétes eredetű forrásokból lehet információt nyerni a modellről. A Favorit még itt van előttünk, gurulgatnak a kisvárosok utcáin, sőt, létezik néhány szépen megmaradt példány is. Nos, tesztalanyunk éppen nem az, de legalább gurul, és lehet látni, hogy normál használat mellett mit művelt 23 év a csehszlovák ipar remekművével, utolsó, nagy sóhajával.
Skoda Favorit 136L, sokaknak elég lenne ennyit említeni, hogy egy véget nem érő történet jusson az eszükbe. Bizony, nem kevés szaladgált belőlük a kilencvenes években. A cikkben szereplő darab végig vidéken volt használva, élete első 12 évében nagyon megkímélték, mindössze 80 ezer kilométert tettek bele, de aztán megszökött a garázs fogságából, új gazdája lett. Az egykor patent autó mára megvénült, sebhelyei arról árulkodnak, hogy a gondtalan élet már a múlté. A tulajt kérdezgetve ez az érzés egyértelművé válik, hiszen a Skoda használva van, 2002 után vége lett a pátyolgatásnak. 280.000 kilométerrel a háta mögött még mindig szépen indul, gazdája néhány éve probléma nélkül járta meg vele Ausztria hegyeit. A fékek kitűnően működnek, az autó úttartása stabil, ezt az oldalát nem érheti panasz. Kényelmi szempontból teljesen puritánnak mondható, ebben az autóban aztán semmi extra nincsen, még a Volkswagen-éra előtt készült. Az 1.3-as motor teszi a dolgát, télen kicsit éhesebb, 9-10 liter alatt már ritkán eszik, nyáron azért valamivel kisebb az étvágya, de ami talán a legfontosabb: nem volt még vele nagyobb probléma. A Favorit jól vezethető, bár a kanyarodást szokni kell, viszonylag kényelmesen lehet vele manőverezni, magasságát eltalálták, hiszen a szél nem kap túlságosan alá, de nem is esik bele nyakig az első kátyúba. Viszont voltak és vannak is bőven hibái, a kipufogó dob cserélve volt, kuplung szintén, de már az “új” garnitúra is rettentően felül fog, hátsó lengéscsillapítók javítva voltak, kerékcsapágy is volt törve, a váltó szintén érezhetően öreg már.
A karosszériát nézve sem túl rózsás a helyzet, bár egész sokáig bírta rozsdásodás nélkül, (ami nagyban köszönhető az üregvédelemnek is) sajnos az idő vasfoga végül kikezdte a küszöböket, és az ajtókat is. Ugyan a korrózió javarészt felületi, a látvány tél vége felé közeledve eléggé elszomorító. Az ajtók nehezen nyílnak, az összes javításra szorul, eleve gyenge az alkatrészek anyagminősége, az apró műanyagok hamar elfáradtak. A fűtés tönkrement, a hátsó szélvédő fűtőszálai szintén. Az ülések viszont nagyon jó állapotban vannak, sehol nincs szakadva, és elől kényelmesek is, van bőven hely. A hátsó traktus is egészen tágas, de a csomagtartó mérete lehetne nagyobb is, mindössze 251 literes.
Kétségkívül öreg járgányról van szó, de pár kilométer azért még van benne. A műszakit tavaly szeptemberben kapta meg, szóval annyira még nem lehet vészes a helyzet. Manapság már nagyon olcsón hozzá lehet jutni egy Favorithoz, ám a megkímélt példány ritka. Kell költeni rá, nem a legtartósabb jószág, és az összeszerelés minősége is hagy némi kívánnivalót maga után. Ennek ellenére nem mondanám, hogy rossz autó, de a későbbi, ráncfelvarráson átesett társai azért valamivel előrébb vannak.
Adatok:
Márka: Skoda
Típus: Favorit 136L
Gyártási év: 1990
Ajtók száma: 5
Szállítható személyek száma: 5 fő
Csomagtartó méret: 251 liter
Kivitel: ferdehátú
Sebességváltó típusa: manuális, 5 fokozatú
Hengerűrtartalom: 1289 cm3
Teljesítmény: 37 kW, 50 LE
Üzemanyag típus: benzin
Saját tömeg: 875 kg
Bense Róbert