Az Opel Grandland X-ben rajtol az új 1.5-ös dízel
A korszerű dízelmotorok legújabb generációja rajtol az Opel Grandland X-ben. Az új, 1,5 liter lökettérfogatú négyhengeres turbó erősebb, ugyanakkor takarékosabb is az előzőnél. Ráadásul, az oxidációs katalizátor/NOx-elnyelő és SCR-szabályozás (Selective Catalytic Reduction – szelektív katalitikus redukció) innovatív kombinációjával már ma teljesíti a jövőben életbe lépő legszigorúbb károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírásokat.
A 96 kW/130 LE teljesítményű 1.5-ös dízelt hatfokozatú manuális sebességváltóval és Start/Stoppal kínálja az Opel a Grandland X-ben (városban 4,7 l/100 km, országúton 3,9-3,8 l/100 km, kombináltan 4,2-4,1 l/100 km, 110-108 g/km CO2). Maximális forgatónyomatéka 300 newtonméter 1750/percnél.
Az eddigi motorhoz, a szintén hatfokozatú váltóművel társított 88 kW/120 LE teljesítményű 1.6-os dízelhez (fogyasztás az új európai menetciklus szerint városban 4,9-4,7 l/100 km, országúton 3,9-3,5 l/100 km, kombináltan 4,3-4,0 l/100 km, 111-104 g/km CO2) képest négy százalékot elérő mértékben takarékosabb az új. Ez az eredmény a csökkentett lökettérfogat és súrlódási veszteség mellett az optimális égésnek, a szabadalmazott dugattyúgeometriának, és a kipufogógáz-visszavezetés rendkívül hatékony hőcserélőjének köszönhető.
Az Opel fejlesztési főnöke, Christian Müller így foglalja össze előnyeit: „Az 1,5 literes motor nagyszerűen illik az Opel Grandland X-hez. Vevőink nagyra értékelhetik a nagy teljesítmény és a kis fogyasztás kombinációját. Modern dízeltechnikájának köszönhetően még élvezetesebben vezethető lesz ez a kompakt SUV, miközben minimális mennyiségű káros anyagot kibocsátva kíméli a környezetet.“
Integrált kipufogógáz-kezelés NOx-elnyeléssel és SCR-rel
A hengerfej és a vele egybeöntött szívócső anyaga éppúgy könnyű alumínium, mint a forgattyúsházé. A hengerenként négy szelepet két felülfekvő vezértengely működteti. Közös nyomócsöves befecskendezés juttatja a gázolajat akár 2000 bar nyomással, nyolcfuratos porlasztókon keresztül az égésterekbe. A változó geometriájú turbófeltöltő (VTG) lapátkoszorújának állítása elektromos.
Az optimalizált kipufogógáz-kezelő rendszert – passzív oxidációs katalizátor/NOx-elnyelő, AdBlue-befecskendezés, SCR katalizátor és dízel-részecskeszűrő – a káros anyagok mennyiségének leszorítása érdekében kompakt egységbe foglalva helyezték el a motorhoz közel. Az NOx-elnyelő hidegindítási katalizátorként hat, amely a motor bemelegedéséig tartja alacsony szinten a nitrogénoxid-kibocsátást, hogy aztán, magasabb hőmérsékleten belépjen az SCR. Ennek az innovatív technikának köszönhetően az új 1,5 literes dízel már ma teljesíti az Euro 6d-TEMP szabvány szigorú határértékeit.
A jövőbe mutató konstrukciójú új dízelmotor nemcsak könnyű építésű, hanem kompakt is, ezáltal jól beépíthető lesz különböző méretű járművekbe. Kis helyigénye különösen jól jön majd a karosszériatervezőknek.
Komfortos és takarékos nyolcfokozatú automata
A hatfokozatú sebességváltó mellett nyolcfokozatú automatával is rendelhető lesz az új 1.5-ös dízel. Nagyon simán kapcsol, és kis súrlódásának köszönhetően még kedvezőbb fogyasztási- és emissziós adatokat tesz lehetővé (fogyasztás városban 4,5-4,4 l/100 km, országúton 4,0-3,9 l/100 km, kombináltan 4,2-4,1 l/100 km, 109-108 g/km CO2).
Az új 1,5 literes gép, a piacra nemrég bevezetett, 130 kW/177 LE teljesítményű 2,0 literessel (fogyasztás városban 5,3 l/100 km, országúton 4,6-4,5 l/100 km, kombináltan 4,9-4,8 l/100 km, 128-126 g/km CO2) együtt képezi a Grandland X modern gázolajos kínálatát. Ezáltal két erőteljes és takarékos, tiszta üzemű, környezetbarát dízel közül választhat az ügyfél; mindkettő már ma megfelel az újonnan forgalomba helyezett járművekre 2019 szeptemberétől érvényes Euro 6d-TEMP szabályozásnak. A Grandland X tulajdonosait nem érinti majd, ha egyes városok korlátozzák a dízelautók közlekedését. 2020-ban pedig már az Opel első konnektoros hibridjeként (PHEV) is rendelkezésre áll a Grandland X.