Aktív biztonsági öv a Continentaltól
Egy baleset során a jármű utasai nagy erőhatásoknak vannak kitéve, ami sérülésekhez vezethet. Ezért fejlesztette ki a Continental azt a új funkciót, ami még a baleset előtti pillanatokban megfeszíti a biztonsági övet így csökkentve a különböző sérülések előfordulásának esélyét – a tapasztalatok szerint – kb. 15%-kal. A ContiGuard utasvédelmi csomag új észköze, az Active Emergency Belt Control elnyerte az Euro NCAP díját és két német autógyár modelljéhez már rendelhető.
DR. Ralf Schnupp, a Continental releváns részlegének vezetője elmondta, hogy az olyan biztonsági eszközök, mint a légzsák és a biztonsági öv csak akkor lehet elég hatásos, ha az alanyok a megfelelő pozícióban ülnek az ütközés előtt. Az új funkció ezt segíti elő a biztonsági öv meghúzásával, melyet elektromechanikus feszítők végeznek. A nagyobb biztonság érdekében az autó ablakait és a napfénytetőt is bezárja a rendszer, hogy kívülről semmi ne kerülhessen a beltérbe. A jármű aktuális állapotát a Safety Control Unit (SCU), azaz a biztonsági rendszerek vezérlőegysége vizsgálja, melyhez a járműdinamikát és a jármű környezetét figyelő szenzorok adatait használja fel. Ha a vezérlő a kapott értékek alapján elkerülhetetlen ütközést észlel, akkor minden biztonsági funkciót bekapcsol.
Az aktív feszítő hatását különféle tesztekkel bizonyítják, melyek rámutatnak arra, hogy mennyire fontos az, hogy az ütközés előtti testtartás megfelelő legyen. Párhuzamos teszteket futtattak az funkcióval és anélkül ellátott járművek ütköztetésével, melyek során azt tapasztalták, hogy az Active Emergency Belt Control-lal ellátott autó utasai kisebb sérüléseket szenvedtek.
Az sem mellékes előnye, hogy viszonylag kis költséggel beépíthető és általa olyan funkciók lehetnek elérhetők a középkategóriás járművekben, ami eddig a prémium modellek kiváltsága volt. A ContiGuard biztonsági rendszer tehát folyamatosan fejlődik, a sok, járművön elhelyezett érzékelőnek köszönhetően pedig a bővítési lehetőségek tárháza vár még a mérnökökre: az eszközök adottak, csak jobban ki kell használni őket.
Ő. P.
(a témához kapcsolódó további szakmai cikkek a megújult Autótechnika folyóiratban, illetve a http://autotechnika.hu oldalon olvashatóak.)