fbpx

A szakma, ami még Sean Pennt is rabul ejtette

Mi a közös Sean Pennben és Havas Henrikben? Eredetileg mindketten autószerelőnek készültek. De vajon a diplomával, vagy egy jó szakmával megy többre ma egy fiatal? A Duna Autó kulisszái mögé pillantva ízelítőt kaphatnak azok, akik még vacillálnak. És talán még segítséget is kapnak a továbbtanuláshoz.

Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója egy párterapeuta praxisához szokta hasonlítani a szervizelést. „Mindig örömteli pillanat, amikor új autót vásárolunk. Olyan, mintha párunkkal az anyakönyvvezető elé járulnánk házasságot kötni. Ez egy igazi katarzis, de aztán ez alább tud hagyni, amikor problémák adódnak, jelen esetben, ha az autónk elromlik. Ilyenkor jövünk mi, a terapeuta szerepében, hogy feloldjuk ezt a kevésbé boldog helyzetet, a szerviz szükségességét.

Azt szinte kivétel nélkül mindenki tudja, mivel is foglalkozik egy autószerelő: diagnosztizálja a járművek motorjához, erőátviteli szerkezetéhez, valamint felépítményéhez tartozó alkatrészek hibáit, orvosolja azokat, illetve elvégzi a rendszeres karbantartási, és az esetleges felújítási munkálatokat. Szakosodhat autómárkára, de akár márkafüggetlenként is tevékenykedhet. Már a fizikai igénybevétel miatt is inkább férfias mesterségként aposztrofálják, habár jelenleg, a hazánkban dolgozó autószerelők 4%-át nők teszik ki. Így volt már példa arra, hogy női kezek javították az autókat a 24 márkaszervizt üzemeltető óbudai cég műhelyeiben is.

Mivel nyújthat többet egy márkaszerviz a saját vállalkozáshoz képest? „Egy márkaszerviztől követelmény, hogy munkatársai mindig a legkorszerűbb technológiával, minőségi alkatrészekkel és anyagokkal dolgozhassanak. Ez nálunk sincsen másképpen” – árulta el Simon Péter. „Új vagy pályakezdő autószerelőinket komoly szakmai múlttal rendelkező kollégáink segítik, a folyamatos, magas szintű szakmai fejlődés – például a rendszeres, márkaspecifikus tanfolyamokon – és előrelépés lehetősége is adott. A hatékonyság érdekében megosztott a munkavégzés: az autószerelőkkel kooperációban munkafelvevők, anyaggazdászok, szervizadminisztrátorok, és természetesen a szervizvezető dolgozik. Igazi csapatmunka ez, ahol nem csak a stabil szakmai háttér, hanem a színvonalas, jól felszerelt munkakörnyezet és a gazdag raktárkészlet is biztosított.

Autószerelőként fontos kompetencia a fokozott koncentrációképesség, pontosság, alaposság és felelősségérzet, hiszen ezek hiányában, az autók nem megfelelő javításából, felkészítéséből adódóan komoly anyagi kár vagy akár személyi sérülés is keletkezhet. „Nem csak magunkra és szeretteinkre, hanem másokra is vigyáznunk kell az utakon, hiszen mindenkit hazavárnak. Éppen ezért felelősséggel és szakmai elkötelezettséggel javítjuk és tartjuk karban a ránk bízott gépjárműveket. Számunkra ügyfeleink bizalma, elégedettsége és biztonsága a legfontosabb, ezért munkatársainkat, termékeinket és szolgáltatásainkat is folyamatosan fejlesztjük, hogy mindenki a legjobb minőségű, professzionális kiszolgálásban részesüljön” – összegezte a 30 éves Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója.

Mit lehet ebben a szakmában szeretni? Mindent!” – árulta el Forczek Róbert, aki már 6 éve dolgozik a Duna Autó Volvo szervizében, amelynek csapata évek óta veretlen a különböző szakmai versenyeken. „Azt hiszem, az autószerelők nagy része már gyermekkorában eldöntötte, hogy mivel szeretne foglalkozni. Így voltam ezzel én is. Ha valaki imádja az autókat, megfertőződött a benzingőzzel, akkor lehetőség szerint nem csak hobbiszinten szeretne velük foglalkozni. Ebben az állásban pedig összefuthatnak a szálak, igazi hivatássá válhat a szakma. Azzal foglalkozhatok, ami igazán érdekel, szakmailag mindig tovább és tovább fejlődhetek, és rendkívül hálás a munkám, mikor kapom a pozitív visszajelzéseket az ügyfelektől. Kihívásként élek meg sok olyan dolgot, ami elsőre problémásnak, másnak akadálynak tűnhet. Legyen szó egy diagnosztikai hibafeltárásról, amin már többen elestek, egy nehezen hozzáférhető csavarról vagy egy problémásabb ügyfélkezelésről. Ezekből a sikerélményekből is sokat tudok meríteni, ami visz tovább a szakmában.” Ráadásul manapság anyagilag és erkölcsileg is igazán megbecsült szakma az autószerelő.

Ebbe a munkába biztosan nem lehet belefásulni, hiszen ahány autó, annyi hibalehetőség léphet fel, amire megoldást kell találni. Ráadásul az autóipar olyan gyorsan fejlődik, hogy mindig újabb és újabb technikákat lehet, sőt szükséges elsajátítaniuk a szakembereknek. Simon Péter hozzátette: „A fejlődés állandó – a szakiskolákban is például hiába oktatnak a mára, mire a tanulók végeznek, addigra tegnapi lesz a tudásuk. A szervizekbe kihelyezett állami gyakorlatok ezért kiváló lehetőséget biztosítanak arra, hogy naprakészek legyenek a jövő autószerelői. A Duna Autónál fontosnak tartjuk, hogy igazi szakemberek végezzék ügyfeleink autóinak szervizelését, karbantartását. Az autó ugyanis nekünk bizalmi kérdés. Ezért évi 30-40 tanuló tudásának bővítéséhez járulunk hozzá a gyakorlati képzés keretében, és teljesen beavatjuk őket a szakma rejtelmeibe. Ha a gyakorlat végeztével látjuk rajtuk, hogy igazán elhivatott szakemberek szeretnének lenni, akkor még állásajánlatot is teszünk nekik. Saját junior programunk keretében még fél éven keresztül képezzük őket, és egy kis kitekintést is adunk nekik a többi szakterületre, hogy átláthassák az egész munkafolyamatot.” Az autószerelő minősítés egyébiránt szakiskolai oktatás keretében, 2 év alatt szerezhető meg, de emellett lehetőség van iskolarendszeren kívüli felnőttképzésben, tanfolyamon is elsajátítani.

Az autószerelő foglalkozás ugyanakkor ma egy hiányszakma Magyarországon. A sok betöltetlen pozíció nem is olyan meglepő, hiszen jóval nagyobb a kereslet, a szükség a szakemberek iránt, mióta a gazdasági helyzet fellendült. Míg 20-25 évvel ezelőtt, jó esetben is csak egy gépjárműt tudtak üzemeltetni, fenntartani a családok, addig ma már nem ritka a két vagy három autó sem egy háztartásban. Az ügyfél-várólisták így egyre hosszabbak. Az azonban biztos, hogy az autószerelő szakma örök, hosszú távú megélhetési lehetőséget biztosít. Egyrészről azért, mert már nem csak nagyobb távolságoknál, de kényelmi szempontokból is napi használói vagyunk gépjárműveinknek. Másrészről az elektromos és a hibrid autók térnyerésével a szakemberek egyre komplexebb tudására is fokozott igény lesz, az alternatív meghajtás technikai háttere ugyanis számos műszaki kihívást tartogat.

DunaAutó Zrt.

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb