A motorfelújítás szakértője – Fortuna Bt.
A családi vállalkozás 37 éves múltra tekint vissza. A mezőszilasi központban motorfelújítással indult a cég – kerti gépek, segédmotoros kerékpárok motorjainak javításával foglalkoztak. 1980-ban tevékenységi körüket kiszélesítették a személygépkocsik teljes körű motorjavítására. Ekkor indították az autóalkatrész-kereskedelmi üzletágukat Budapesti központtal. 1990-től teherautók, kamionok, mezőgazdasági gépek és haszongépjárművek motorjainak felújításával és félmotorig történő összeszerelésével is foglalkoznak.
2000-ben jelentősen bővültek, az üzem részére épülő készanyagraktárban tárolják az üzem által elkészített csere mezőgazdasági gép, teherautó fűzött fél motorokat. 2005-ben újabb géppark bővítés alakalmával szolgáltatásaikat is bővítették egy új vizes próbapad beszerzésével, amellyel a teljes motorok elkészítése és próbája is lehetővé vált. 2010-ben az új 400 négyzetméteres szervizcsarnok építése megkezdődött. 2011-ben beköltözhettek egy újabb, 400 m2-es szervizcsarnokba, melyben a beérkező motorok szétszedése és mosása, illetve a próbapadi járatása történik. 2012-ben új hengerfej megmunkáló központot vásároltak és tovább fejlesztették a nagymotoros üzletágat.
A motorgenerál teljes körű, komplett motor érkezik a műhelybe, és a kész motor is egyben hagyja el az üzemet. Kapacitási problémák miatt a motor kiszerelését nem tudják elvégezni, ezért az továbbra is autószerelői feladat. Ha a Fortuna Bt. szakemberei által javasolt felújítási folyamatot kéri a megrendelő, akkor munkájukra garanciát is vállalnak. A beszereléshez is tanácsokkal látják el a szerelőmestereket, hogy a felújított motorok még sokáig bontatlanul üzemelhessenek az ügyfeleknél.
A személyautók motorjai óriási fejlődésen mentek keresztül az elmúlt 30 évben. Kevesebb mechanikai problémával találkozhatunk, és egyre inkább az elektronikus alkatrészek meghibásodása vált elsődlegessé. Az új modellek esetében sokszor a gyártó már nem is teszi lehetővé a felújítást (pl. az 1,4-es, háromhengerű TDI-motor nem fúrható), sok esetben pedig a felújítás költségei a jármű értékével vetekszenek, így csak akkor gazdaságos a felújítás, ha hosszú távra tervezünk az autóval. A sok extrával rendelkező, családhoz nőtt autók esetén a hazánkban alkalmazott nagy adminisztrációs költségek miatt 100 ezer km távlatában már előnyös lehet a felújítás mellett dönteni. A motor ki- és beszerelési költsége miatt nem érdemes félmunkát végezni, nehogy egy másik elem meghibásodása miatt újra kelljen szerelni.
A haszonjárművek esetében másik irányba billen a mérleg nyelve, amikor a felújítás és a járművásárlás között kell dönteni. A haszonjárművek motorjai robusztusabbak, a felújításokat jobban viselik, valamint a felújítási költségek és a jármű értéke között nagyobb a különbség. Természetesen a probléma jellegétől és a cserélendő alkatrészek számától is függ a felújítás gazdasági mérlege, de egy kiszámíthatóan üzemelő felújított motor hosszú távon jövedelmezőbb, mint egy bizonytalan állapotú, amely a legrosszabb helyzetekben mondja fel a szolgálatot.
A motorfelújítás után a személygépkocsi motorokat összefűzik és félmotorig szerelik, de a mezőgazdasági gépek és haszonjárművek motorjait teljesen üzemkészre szerelik és próbapadon járatják. Egy motor akkor lesz üzemkész, amikor minden egyes tartozékát javítják pl.: adagoló, turbó stb. és kompletten összeszerelik, majd a próbapadi járatással ellenőrzik, hogy a gyári értékeknek megfelel-e a teljesítménye és nyomatéka.
Őri Péter