fbpx

A Karma mindenkit utolér – A Fisker Automotive története

Az amerikai székhelyű, dán gyökerekkel rendelkező márka ígéretesen próbálta betölteni a luxushibridek iránt keletkező igényeket, ám a sors szerencsétlen fintorainak köszönhetően a Karma nem lett befutott jármű. Az azóta már kínai kézbe került vállalatnál pedig érezték a szépet, az eddigi első és egyetlen Fisker modell bizony meglehetősen kellemes küllemű és erős gép lett. Talán van lehetőség a folytatásra.

fisker1

Még 2007-ben, Henrik Fisker autótervező és a korábbi BMW-s Bernhard Koehler megalapította a Fisker autógyárat, amely egy évvel később tanulmányautóval, 2009-ben pedig már szériaérett típussal hívta fel magára a figyelmet. Szépen indultak a dolgok, hiszen az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériuma mintegy félmilliárd (!) dollárral járult hozzá a 201 lovas és papíron 200 km/óra végsebességű elektromos sportautó gyártásához. Azonban a késlekedések miatt még két évet kellett várni, hogy az első darabot Leonardo di Caprio hazavihesse. Tehát a pénzügyi és a médiahype is megvolt, mégis innentől kezdve negatív fordulatok követték egymást.

fisker2

Kezdjük ott, hogy a 80 kilométeren keresztül tisztán elektromos üzemmódban működtethető autó nagyjából 110.000 dollárt kóstált, amely azért még a tengerentúlon is meglehetősen nagy összegnek számított, főleg a válság kibontakozásának környékén. Hiába volt szemet gyönyörködtető a forma, az óriási bálna-orr, az ár sokakat visszatartott a vásárlástól. Pedig az akkumulátorok újratöltéséhez szükséges benzinüzemű generátorral, és egy szintén benzines, General Motorstól származó 260 lovas erőforrással is ellátott Karma igazán elismerésre méltó mutatókkal rendelkezett. A 100 km/órás sebességet 5.8 másodperc alatt érte el, ami a 2070 kilogrammos súlyt figyelembe véve szép teljesítménynek mondható.

Az ára mellett azonban ott volt a rivális Tesla is, amely a közeledő Model S-el szívta el az érdeklődőket. Sokkolóbb szög volt viszont a Karma koporsójában az akkumulátorbeszállítójának, az A123 Systems-nek a csődje, ami miatt 2000 darab elkészült példány után egyszerűen nem volt más választás, le kellett állítani a gyártást. Arról már nem is beszélve, hogy a Sandy hurrikán mintegy 320 Karmát pusztított el, 30 millió dolláros kárt okozva az amúgy is nagy bajban lévő cégnek. A történet folytatása már valószínűleg mindenkinek tiszta, a Tesla learatta a babérokat, a Fisker pedig – kissé méltatlan módon – ment a levesbe.

fisker3

Azért mégis szolgálhatunk egyfajta happy end-el, még ha annak idején Henrik Fisker nem is így képzelte el gyárának sorsát, végül jött egy kínai megmentő, a Wanxiang Group (a legnagyobb kínai alkatrész-beszállító), amely tavaly nyáron potom 150 millió dollárért felvásárolta az agonizáló céget, sőt a csődbe jutott A123 System-et is. Az ázsiai befektető olyan pozitívan ítélte meg a lehetőségeket, hogy felröppent a pletyka, miszerint a korábban megálmodott tanulmányautót, a Fisker Atlantic-ot három éven belül piacra dobják. Hogy ebből mi valósul meg, és lesz-e új Fisker, az még a jövő zenéje.

Bense Róbert

Használt vagy új autóra kérjen ajánlatot az autotveszek.hu weboldalon!

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb