Autót százezerből – Ford Fiesta
Sokan keresnek olcsó „válságautót”, de használhatót nem túl egyszerű találni. Jelen tesztünk alanya egy 1994-es Fiesta, amelyért pontosan öt Deákot adtak, viszont a kötelezőt meglepő módon egész jól hozza.
Százezerből működő, műszakival rendelkező autót venni már-már művészet, bár ez eddig sem volt túl nagy titok. A teszthez közeledvén sokat szemezgettem a használt autók között, kíváncsi voltam, hogy mit adnak egy belépőszintű laptop, vagy egy erős középkategóriás telefon áráért. Leginkább keleti autókkal (Lada Samara, Skoda 120, Trabant), illetve néhány nyolcvanas évekből megmaradt Opellel, vagy Fiattal, esetleg Marutival találkoztam, ezek közül is jó néhány hibás volt, vagy rozsdaboglya.
Ehhez képest az 1994-es Ford Fiestánál nem volt ennyire vészes a helyzet, bár a „fényezése” rettentően ordenáré módon nézett ki, szétrohadva/törve nem volt, szerkezetileg stabilnak tűnt a tesztút során. Még így 21 évesen, ki tudja, hogy hány százezer kilométer után (jelenleg 3000 kilométert mutat az óra, de valószínűleg már néhányszor átfordult) is lendületesnek hatott, emelkedőn is szépen haladt a Bubónak becézett kisautó. A fékek tökéletesek voltak, igaz ebben a fékrásegítő is nagy szerepet vállalt, de tényleg kifogástalan volt a működésük, bevallom, arra készültem, hogy időben rá kell taposni a pedálra, hogy biztonságban meg tudjak állni, azonban legnagyobb meglepetésemre nem így történt. A kuplung és a váltó szintén rendben volt, pontosan kapcsolt az ötsebességes, recsegést, ropogást, egyéb oda nem illő hangot sem tapasztaltam. A motor hangja kissé nagyobb volt a kelleténél, és a tulajdonos elmondása szerint az olajat is előszeretettel eszegeti, viszont nem forralta a vizet, nem kalapált és nem is kojtolt, vélhetően a korának és a használatnak köszönheti „karakteresebb” búgását.
Hátul már sokkal hangosabb volt, a traktoros beütés azonban a hátsó kipufogódobnak volt köszönhető, amit rommá nyomorgattak, és bizony első ránézésre látszott, hogy cserés lesz. A szerelőnél a kormányművet is rendbe rakták, valamint a futóművet is beállították, plusz a hátsó abroncsok is csereérettek voltak, a kötelező javítanivalók ugyan elvittek harmincezret, de így már tényleg nehezen lehetett belekötni a Fiestába.
A meglehetősen puritán beltérrel sem akadt probléma, minden a helyén volt és működött is, még a műanyagok sem koptak szanaszét. Az üléseket kényelmesnek éreztem, a felfüggesztéssel nem volt baj, a várt csörgés, kopogás helyett kellemesen ringott a Fiesta, biztosan tartva magát az úton. Tegyük hozzá, hogy a százezres vételárért cserébe jövő novemberig van műszaki a járgányon, valamint a fogyasztása is pénztárcabarát, hiszen vegyesen mindössze 5 liter körül eszik az 1.1-es motor.
Nyilván szerencse is kell ahhoz, hogy ennyi pénzért működő autót kapjunk, de mint ez a példa is mutatja, nem lehetetlen küldetés. Biztos vagyok benne, hogy a kis Fiesta még néhány évig szolgálatban lesz majd.
Használt vagy új autóra kérjen ajánlatot az autotveszek.hu weboldalon!
Bense Róbert