Hyundai STARIA Hybrid Comfort 1.6 T-GDI 6AT 2WD teszt – A 9 személyes csillagközi személyszállító
Néhány évvel ezelőtt, talán Hockenheimben láttam először a STARIA-t, ami elég nagy látványosság lett a paddockban. Pedig jóval drágább autók is jelen voltak. Már akkor is tetszettek a futurisztikus „doboz” vonalai. Aztán 2024-ben érkezett a hír, hogy Magyarországon is elérhető lesz a STARIA. Ennek nagyon megörültem, mert ez azt jelentette, hogy tesztautó is érkezik belőle. A sajtótájékoztatón ki is szemeltem magamnak a barna Luxury-t, sajnos végül nem azt kaptuk meg tesztre. Jobban belegondolva, talán nem is baj. Tekintve, hogy ez a Comfort azért földhözragadtabb, ugyanakkor minden benne van, amire szüksége lehet az embernek és nem utolsó sorban szerintem ez nagyobb népszerűségnek fog örvendeni a cégek között.
A Hyundai kínálatában 1998 óta megtalálható a H-1, amelynek második generációja 2018-ban ráncfelvarráson esett át és több féle kivitelben is rója az utakat számos országban. A STARIA hasonló, de ugyanakkor mégis teljesen más érzés nyújt.
A Hyundai STARIA külseje
A STARIA a Hyundai-KIA N3-as elnevezésű platformjára épül, amely több közepes és nagyobb méretű modell alapjául szolgál. Az 5253x1997x1990 mm-es méretekkel és 3273 mm-es tengelytávval rendelkező guruló doboz szemből nézve ( véleményem szerint) nagyon pofásra sikerült, futurisztikus és áramvonalas. A lámpatestek a hűtőrácsban kaptak helyet. Oldalról nézve a visszapillantó, a kilincsek és a kerékjárati ívek teszik izgalmasabbá a hatalmas, szinte sík felületet. Hátul is végtelenül egyszerű vonalakat kapott. Összességében nagyon megosztó az egész külcsín. Az első futóműve alsó keresztlengőkaros, rugós MacPherson, hátul független többlengőkaros csavarrugós. Az autó tömege felszereltségtől függően 2200-2338 kg között mozog. Meglepő módon a 9 üléses kivitel könnyebb.
A Hyundai STARIA utastere
A hatalmas ajtót kitárva a először a kissé fura digitális óracsoporton ragadt meg a tekintetem. A kormány és az infotainment rendszer érintésérzékeny kijelzője szépen beleillik az összképbe és a rajta futó rendszer, ahogy azt a Hyundai modellektől megszoktam nagyon jó. Mintha nem lennének elegek a függőleges hatalmas oldalfalak a hatalmas térérzethez, a világos tetőkárpittal még rádobtak egy lapáttal. Az ülések és üléspadok mozgathatósága egyszerű és okos kialakítású. A háttámlát is könnyedén lehet dönteni. A fej illetve lábtér hatalmas, bár ez nem meglepő. A szövettel bevont ülések semleges érzést váltott ki vagy éppen nem váltott ki, de kényelmesek az tény. Számomra fura volt kicsit, hogy a középső sor klíma panelje nem középen kapott helyet, mint a V-osztályban vagy Transitban, hanem oldalt. Hatalmas üvegfelületek találhatók a STARIA-n tökéletes a kilátás még a hátsó üléssorból is. A 9 személyes verzió csomagtere 831-1303 liter között állítható.
A Hyundai STARIA Hybrid Comfort 1.6 T-GDI hajtáslánca és fogyasztása
Sajnos hazánkban csak egyetlen hajtáslánc elérhető. Az izgalmasabb 3.5 literes V6-ossal és a 2.2-es CRDi dízellel nem érkezik kicsiny hazánkba.
Csak az egy 1.6-os T-GDi turbós benzines full hibrid kérhető bele, amely alapja több Hyundai modellben, például a Tucsonban is megtalálható. Ezen kívül egy 72 lóerős villanymotorból, egy 1.49 kWh lítium-polimer akkuból és a hatsebességes automatából áll. A rendszer összteljesítménye 225 lóerő és a 367 Nm maximális nyomaték, a teszthét alatt meglepően jól mozgott a közel 2500 kg-os kasztni.
A gyári adat szerint átlagosan 7.6 liter üzemanyaggal képes megtenni 100 km-t, ehhez a 65 literes üzemanyagtank elég jó hatótávot ígér. A teszthét alatt, városban, de főként autópályán használtam. Az egy hét után 8.6 literes átlagfogyasztással vittem vissza, ami egyáltalán nem rossz tekintve, hogy 2000 km volt összesen az autóban, tehát ez még mehet lejjebb. Az is igaz, hogy nem 9 személlyel közlekedtem.
A Hyundai STARIA vezetési élménye
A vezetési üzemmódok között Eco, Smart és Sport található én jellemzően a Smartot használtam. Ebben a módban a leggazdaságosabb. Autópályán tempomat mellett sík vagy lejtős terepen „vitorlázva” elektromosan is képes rövidebb távokon suhanni ez a műszerfalon egy EV felirat jelzi. Mivel elég sokat ingáztam többek között Olaszországba egy V-osztállyal így leginkább azzal tudom összevetni. Őszintén szólva rosszabb úttartásra és jobban imbolygó bódéra számítottam. Meglepően kicsi a fordulóköre, egyáltalán nem nehéz vele parkolni vagy manőverezni és tökéletesen befér egy normál parkolóhelyre. A vezetéstámogató rendszerek jól és finoman működnek. Összességében nagyon kellemes vezetni, jól kilátni belőle magasan ül az ember. Ami elvárható tőle azt hozta, sőt még talán többet is.
A Hyundai STARIA Hybrid Comfort árfekvése
2025 januárjában a 9 személyes Comfort kivitel 18.3 millióról, a 7 személyes luxusváltozat 21.3 millióról indul, de a teszt írásakor még él az 500 000 Ft-os bevezető kedvezmény. Ezzel az árral nem lóg ki a szegmensben található V-osztály és Transporter közül sem. A tesztelt modell nem tartalmazta a közel 2 millió forintos TOP Csomagot, amely többek között az elektromos tolóajtókat, holttér figyelőt, 360 fokos kamerarendszert és sok mást is tartalmaz.
A tesztlehetőségért köszönet a Hyundai Magyarországnak.
Kövess minket Te is!
YouTube:
tesztelok.hu csatorna
Facebook:
https://www.facebook.com/tesztelok.hu
Instagram:
https://www.instagram.com/tesztelok.hu/
Teszt/ fotók: Háfra Zsolt