fbpx

Farmotoros villanyos az egész családnak – Skoda Enyaq iV 80 teszt

Már a legelső kiszivárgott képek láttán az az érzésem támadt, hogy ez a Skoda valami gyönyörű és nagyon más lesz, mint az eddigiek. Aztán jöttek a technikai információk és vártam, hogyan is fog kinézni a gyártásba kerülő modell. Végül a DunaAutó jóvoltából sor kerülhetett a tesztre, amely alatt nagyon jó benyomást tett a Skoda első olyan modelle, amit a kezdetektől elektromos autónak terveztek.



A nevéről úgy gondolom, hogy megéri ejteni pár szót, mivel elég jó mém alap… Konyak, v-nyak, Enyaq és hasonlók terjengtek a hazai médiában is. Kíváncsi voltam, hogy honnan is ered. Végül kiderült, hogy az ír eredetű Enya lánynév az alapja, melynek jelentése: az élet forrása, mögé biggyesztve a „q” betűt, hogy ne lógjon ki a sorból. Szóval a név elég jól passzol a modellhez, mivel a Citigo e iV után ez a második teljesen elektromos modellje a gyártónak, ráadásul ez már a MEB platformon nyugszik, szóval, valami újnak a kezdete vagy hírnöke…

A Skoda Enyaq külseje

Az autót körbejárva szép méretes darabnak tűnik, pedig a paraméterei ezt nem támasztják alá, hiszen a 4649 mm-es hosszával, 1879 mm-es szélességével és 1616 mm-es magasságával pontosan 50 mm-rel rövidebb a facelift előtti Kodiaqnál.

Teljesen mindegy, hogy melyik irányból nézzük, mindenhol látni rajta egy-egy markáns élt, ami feltűnővé teszi az autót. Illetve oldalról nézve kicsit kombis hatása van ( legalábbis nekem ez volt a benyomásom) mivel a tetőív viszonylag nyújtott és még a hasmagassága is alacsony. Nem gondolnánk elsőre, hogy a méretes kasztni 0,264-es alaktényezővel bír…

Szemből nézve egyből feltűnik a méretes, zárt hűtőmaszk, amely sajnos a tesztautó esetében hagyományos, nem a Crystal Face kivitel, vagyis a 130 LED-del ellátott extra. Mivel ez csak az RS iV kivitelnél alapfelszereltség, a 80 iV  esetében kérhető.

Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy ha zárt a hűtőmaszk akkor hol jut be a hűtéshez elengedhetetlen levegő, nos az erre szolgáló rés lejjebb található, ráadásul az autó a szükséges levegő függvényében ennek méretét tudja változtatni. Az orr rész nagyon morcos hatású, a lökhárító éleivel és a különleges lámpatestekkel. A motorháztetőn látható élek nagyon szépen kivitelezettek.

Oldalról szemlélve legelőször a 21 colos Betria fantázianévre hallgató felnik tűnnek fel, amelyek 579 000 ft-os extraként kérhetők az Enyaq alá. Aztán ott vannak még a SUV-os műanyag betétek is, ezekből jutott bőven az autó alsó részére és kimondottan kellemes a szemnek, hogy a kerékjárati ívekre már nem raktak. Apropó műanyag, az autó alja teljes egészében burkolt. A motorháztetőtől induló, a kilincsek felett végighúzódó él, amely  a hátsó lámpatestekbe fut egyszerűen parádés. Minél többet néztem az autót, egyre inkább hasonló érzésem támadt, mint a VW ID.3 esetében, mégpedig, hogy olyan, mintha kilépett volna egy autós játékból.

A hátuljához érve az az érzésem támadt, hogy ez nem is ugyanannak az autónak a része, számomra nagyon elüt a hátsó kialakítása az egésztől. Nyilván ez ízlés dolga. Itt már kevesebb a mutatós él, viszont a felszín alatt rejlik egy kis turpisság, mégpedig, hogy ez azon kevés elektromos autók közé tartozik, amelyekkel lehet vontatni. A lökhárító alól kihajtható egy vonóhorog, erre akár 1,2 tonnás fékezett utánfutó vagy 750 kg-os fékezetlen is csatlakoztatható.

Az Enyaq esetében az atlanti kék fényezés alapáras, a tesztautó sötétszürke metál fénye már 273 000 Ft-os plusz költségként szerepel a konfigurátorban. 

A Skoda Enyaq belseje

Az ajtót kinyitva elénk tárul egy, a szokásostól eltérő Skodás belső tér,  a középkonzol tetején ugyanis az igényesen oda álmodott 13 colos függőleges tájolású érintő kijelző elragadja a tekintetet és nem is ereszti, amíg meg nem tapogatjuk. A rajta lévő rendszer akadásmentesen fut, átlátható. A vezeték nélkül csatlakoztatható Apple Carplay használatakor tapasztaltam néhány érdekességet, de azok leginkább szoftveresek voltak, és hamarosan érkezik a frissítés, amivel ki fogják javítani azokat.

Szerencsére fizikai gombokkal is találkozhatunk egy picit lejjebb, innen különböző funkciókat érhetünk el. Többek között a klíma vezérlőjét, az ablakfűtéseket és a vezetési mód választót. Ez alatt található a telefontartó és a vezeték nélküli töltő is, na meg a 2 db USB-C csatlakozó, amelyek a lebegő konzolon kaptak helyet. A kardánalagúton található az irányváltó kapcsoló is, ez körülbelül akkora méretű mint egy kis gyufásdoboz. Az egyből feltűnt, hogy nincs rajta P fokozat, ugyanis a féket benyomva és a „kéziféket” behúzva P-be rakja magát az autó.

További ötletes és hasznos dolog, hogy nem kell külön gombot nyomni az autó elindításához vagy leállításához, ugyanis beszállás után a fékpedálra lépve készenlétbe rakja magát az autó, kiszállásnál pedig áramtalanítja magát.

A sofőr előtt lévő multikormány fogása és tapintása kellemes, a rajta található gombok átláthatók és igényesen kivitelezettek. A mögötte található 5,3 colos digitális kijelző és a HUD minden fontos információt megmutat, nem is kell több.

Az ülések kényelmesek és könnyen beállíthatóak, a hátul ülőknek is jár fűthető ülés és külön állítható klíma is.  Ráadásul 190 cm körüliek is elférnek maguk mögött, szóval tényleg tágas. Kellemes meglepetés volt, hogy elektromos mivolta ellenére is található benne a két hátsó ülés között síalagút.

A teljes belső térre igaz, hogy átgondolt és praktikus, ráadásul környezetbarát is, ugyanis újrahasznosított anyagok felhasználásával készül a konfigurátorban választható mind az 5 verzió. Egyszerűen jó hozzáérni a felületekhez, nem kopognak, nem kemények. Ha már szó esett a praktikusságról, akkor nem mehetünk el szó nélkül a Skodára jellemző okos ötletek mellett sem. Az ajtókban természetesen megtalálható az esernyő, a jégkaparó pedig a hátsó ajtóban kapott helyet.

A csomagtartó alapból 585 liter, ez a hátsó ülések ledöntésével 1710 literre növelhető. Itt található a vonóhorog előcsalogatásához szükséges gomb is, valamint a töltőkábelek.

A Skoda Enyaq iV 80 hajtáslánca

A Skoda Enyaq a VW ID.3-hoz és ID.4-hez ( és még sok másik villanyautóhoz) hasonlóan MEB ( Modularer E-Antriebs-Baukasten) platformon nyugszik. Ez egy jól variálható építőkészlet, amelynél többek között a nyomtáv, a felniméret és a tengelytáv bizonyos keretek között változtatható.

A konfigurátorban az 50-es, a 60-as és a 80-as modellek közül választhatunk, ezek a számok az akkumulátor kapacitás kerekített értéke kilowattórában. Ettől függ a teljesítmény és a hatótáv is. Utóbbi WLTP szerint 355 és 537 km között mozog. Amikor átvettem az autót 506 km-es hatótávot írt ki, ami nagyon baráti egy ekkora kasztnitól. Ha a klimázással vagy fűtéssel tud 450-et, akkor az szerintem nagyon jó érték.



Az 50-es alapverzió teljesítménye 109 kW (148 LE). A 60-as már 132 kW-t (180 LE) tud, míg a 80-as 150 kW-ot (204 LE). Ezek mind hátsókerék hajtással és farmotorral rendelkeznek, később rendelhető lesz a 80x iV és az RS iV felszereltség is, amelyekhez már kérhető lesz összkerékhajtás 265 vagy 300 lóerős változatban. Érdekesség, hogy a hajtásegység csupán 90 kg-ot nyom.

A tesztautó a 80 iV volt, tehát 204 lóerőt és 310 Nm nyomatékot tudott felmutatni a hátsó tengelyen. A töltőcsatlakozó hátulra került, és gyárilag a Type 2-es töltőkábel jár az autóhoz, a képeken is látható 400V-os hálózati töltő kábel külön extraként vásárolható.

Ami a töltést illeti tudja a 100 kW-os töltést, de még azzal is időbe telik felhúzni a nettó 77 kWh-ás pakkot. Ami a fogyasztást illeti 22,5 kWh/100 km átlaggal kalkulált a rendszer a tesztidőszak alatt, ez nagyon szimpatikus érték, tekintve, hogy használtam a klímát is.

A Skoda Enyaq iV 80 vezetési élménye

Már az szimpatikus, hogy kulccsal a zsebemben az autóba ülve, a fékpedált lenyomva máris készenlétbe helyezi magát az autó. Legelőször ilyet az ID.3-ban tapasztaltam és már ott is nagyon tetszett. A menetkomfort nagyon jó, szélzaj alig jut be az utastérbe, még autópályás tempónál is. Kellemes utazni vele, a nagy mérete ellenére meglepően fordulékony. A 21 colos felnik ellenére egyáltalán nem hat keménynek a futómű, szépen kisimítja az úthibákat, kellemes a rugózása.  A hangrendszer nem túl acélos, de a tetőablak sokat hozzáad a komfortérzethez, akárcsak az igényes és puha anyagok. A kormányzás is meglepően kellemes, visszajelzése is jónak mondható. Tempósabb kanyarokban is szépen fekszi az utat.



Így fest a matek a Skoda Enyaq iV 80 esetében

Az Enyaq iV 50, vagyis alapmodell kezdő ára 14,5 millió forint körül mozog (2021 május közepén), a legnagyobb 80-as akkupakkal rendelkező modell listaára 18,5 millió forinttól indul. A gyártó 8 év/160 000 km-ig vállal garanciát arra, hogy az akkumulátor kapacitása nem megy 70 % alá.


A Skoda Enyaq iV 80-ról röviden

Összességében ez egy nagyon tágas és praktikus, családi villany SUV, amely betekintést engedhet a gyártó következő modelljeinek formavilágába és technikai megoldásaiba. Kívül markáns vonalak jellemzik, belül pedig kényelmes és igényes, már-már prémium hatást kelt az elektromos, farmotoros Skoda Enyaq…

Kövess minket Te is

YouTube:
tesztelok.hu csatorna

Facebook:
https://www.facebook.com/tesztelok.hu

Instagram:
https://www.instagram.com/tesztelok.hu/

Teszt/fotók: Háfra Zsolt

A tesztlehetőségért köszönet a Duna AutóZrt. -nek!
A tesztautókat Lotus Cleaning termékekkel takarítjuk és ápoljuk!

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb