fbpx

A Volvo energiatároló karosszériaelemei

35027_1_5

Az elektromos járművek egyidősek az autózás történelmével, mégis az energiatárolás nehézségei miatt a mai szénhidrogénárak mellett is háttérbe szorulnak. Az autó aljában elhelyezett akkumulátor-egységek még nem jelentenek végső megoldást a problémára. A legújabb elképzelés szerint a jövő elektromos autói a karosszériájukban tárolnák az energiát. Ezen dolgozott a Volvo az elmúlt 3 és fél évben egy Európai Uniós projekt keretében más résztvevőkkel együtt. A technológia lényege, hogy nanoszerkezetű elemeket és szuperkapacitásokat építenek be szénszálas panelekbe egy speciális gyanta segítségével, a panelt pedig karosszériaelemmé formálják. Hasonlóan a hagyományos akkumulátorokhoz a szuperkapacitásokkal teli karosszéria is tölthető hálózatról, illetve képes a fékezéskor visszanyerhető energia befogadására, sőt gyorsabban tölthető, mint a ma használatos akkumulátorok. Emellett nem csak a hagyományos energiatárolóknál könnyebb, hanem a fém szerkezeti anyagoknál is, miközben elég erős és rugalmas ahhoz, hogy az autóban szerkezeti elemként funkcionáljon. Gyártása költséghatékony és környezetbarát. A Volvo már el is készített egy csomagtérajtót és egy motorburkolatot, de az autó teteje, az ajtók és a motorháztető is elkészíthető a technológiával, így mintegy 15%-os tömegcsökkentésre számítanak. Ekkora kapacitás mellett egy töltéssel egy közepes méretű autó akár 125 km megtételére is képes lehet. Azonban nem szabad a szabadalom határát az elektromos autókra korlátozni: belsőégésű motorral szerelt járművekbe is kell akkumulátor, amit egy, az előbb említett szénszálas bázisú elem válthatna ki.

134241_1_5

134245_1_5

Már sok olyan technológia volt, amire azt mondták, hogy áttörő sikereket értek el vele a laboratóriumban, mégsem változtattak az elektromos autók hánytatott sorsán, mert legtöbbjük még a laboratóriumból sem jutott ki, az ára vagy veszélyessége miatt.  A karosszériába épített elem hátulütője az újrahasznosítás és a rongálódott elemek kezelése jelenti. Ha ezek a problémák is megoldásra kerülnek, és bizonyítottan költséghatékony és környezetbarát technológiáról van szó, akkor a hibridek és az elektromos járművek is kaphatnak egy esélyt a bizonyításra.

134246_1_5

134247_1_5

Őri Péter

(a témához kapcsolódó további szakmai cikkek a megújult Autótechnika folyóiratban, illetve a http://autotechnika.hu oldalon olvashatóak.)

Javasolt cikkek

Ez is érdekelhet
Bezárás
'Fel a tetejéhez' gomb