Bicikliműhelyből világhírű autógyár
A harmadik legrégebbi autógyárat 1895 decemberében alapították. Érdekessége, hogy megálmodója egy könyvkereskedő és egy mérnök. Nézzük a Skoda történetét!
Majdnem százhúsz évvel ezelőtt egy decemberi napon Vaclav Laurin mérnök és Vaclav Klement könyvkereskedő úgy döntött, közös szenvedélyüket a biciklizést másokkal is meg kell osztaniuk. Ezért saját terveik alapján készült kerékpárjaikat árulni kezdték. Az üzlet annyira beindult, hogy négy évvel később 1899-ben az ország legnagyobb bicikligyáraként emlegették üzemüket. A sikeren felbuzdulva a két fiatalember motorkerékpárokat kezdett gyártani, amelyeket nem sokkal később már Angliába is exportáltak, sőt versenyeken is részt vettek bizonyos sportos modelljeik.
Kezdetek
A korral természetesen a két Vaclav is szépen haladt. Az első szárnypróbálgatások után tíz esztendővel az akkor még mindig csak 37 éves Klement, illetve 40 esztendős Laurin megalkották az első autómobilt a Mlada Boleslav nevű cseh városban. A későbbi Skoda néven híressé vált márkát egészen a negyvenes évekig itt gyártották. A tervezés, illetve a termelés egy része a mai napig ebben a városban történik.
A fiatalemberek kreativitása, akarata, tenni akarása legendás, hiszen az első prototípus elkészülte után nem sokkal már kilenc különböző modell megépítése fűződik a nevükhöz: két hengeres személyautótól kezdve, négy hengeres versenyautón át, egészen az áruszállítóig, omnibuszig, melyeket nyolchengeres, 4,9 literes motorral szereltek fel.
Az egykori családi vállalkozás kinőtte önmagát, és részvénytársasággá alakult, mely az Osztrák-Magyar Monarchia legnagyobb autógyára lett, világszerte szállítottak autókat.
A cég nemzetközi hírnevét a motorsport segítségével növelték: Otto Hieronimus versenyző jó néhány versenyt nyert Nagy-Britanniától egészen Szentpétervárig.
Fejlődés
A húszas években számtalan személy-, teherautót, buszt, sőt még repülőgép motorokat, és mezőgazdasági gépeket is gyártott a vállalat. 1925-ben a Szlávia összeolvadt, bekebelezte a pilseni Skoda-gyárat. A fúzió után már Skoda néven jelentek meg a piacon a 4, 6, és 8 szelepes motorok.
1934-ben kezdték meg a Rapid gyártását, elindítva ezzel egy igen sikeres korszakot. Bár a második világháború alatt a cég megtorpant, a termelést visszavették, a háborút követően sikerült a talpra állás.
A Skoda 1200-as újszerű karosszériájával meghódította Európát. A kombi Octavia pedig 1955-ben a legnépszerűbb Skoda modell lett. A hétköznapi használatra gyártott modellek mellett a sportos vonalat is megtartották. 1968-ban Miroslav Fousek a kelet-európai Forma 3-ban világbajnok lett, de később 1977-ben a Monte Carlo Rallye-n is első lett a Skoda gyár egyik versenyzője.
A külső megjelenés tekintetében a Favorit megjelenése számít forradalminak. A modern koncepció részeként a motort már nem hátulra, hanem előre építették be az autóba.
Az 1989-es rendszerváltást követően megnyíltak a határok a Skoda előtt is. A cseh államvezetés 1990 decemberében megállapodást kötött a német Volkswagen céggel, így a VW, az Audi és a Seat mellett a Skoda lett a csoport negyedik márkája.
Ezzel a lépéssel a cég menedzsmentje, tervezőgárdája megújult. A Favoritot felváltotta a Felicia, majd jött a középkategóriás modern Octavia.
1998-ban a Skoda először jegyezhetett 400.000 eladott járgányt, és 70 országot az export listán. A palettát pedig a felsőkategóriás Superb-vel bővítették, így már a teljes piacot lefedi a cég.
Kovács Vera