Újabb elektromos modell a Kiától, jön az e-Soul
A Kia Motors harmadik, világszerte értékesített elektromos modelljének európai bemutatója a 2019-es Genfi Autószalonon lesz. Az e-Soul megtartja elődeinek jellegzetes dizájnját és játékos karakterét, Európában pedig egyedülálló módon, kétféle hatótávot is kínál elektromos motorral, zéró károsanyag kibocsátású hajtáslánccal.
Emilio Herrera, a Kia Motors Europe vezetője megjegyezte: “A Soul a bevezetése óta a Kia és a teljes piac egyik úttörője. Egy évtizeddel ezelőtt létrehozta a városi crossover kategóriát, és amikor bemutattuk a Soul EV-t, az volt az első tisztán elektromos városi crossover. Az új e-Soul még többet tud, Európában növelt hatótávú elektromos hajtáslánccal vezetjük be, kiegészítő belsőégésű motor nélkül.”
“A piac az elmúlt években és 2018-ban is jelentősen megváltozott – a kifutó zéró kibocsátású Soul EV modellből az utolsó évben többet adtunk el, mint a benzinesből és a dízelből összesen. A Kiát ma már a világ egyik vezető elektromosautó gyártójaként ismerik, egyre növekvő palettával a hibrid, a plug-in hibrid és az elektromos autók szegmensében is. 2018-ban nyolcból egy Európában eladott autónk elektromos volt, szemben a 2017-es tízből egy aránnyal, és az új e-Soul tovább fogja erősíteni ezt a trendet.
Külső megjelenés
Az e-Soul minden külső eleme új, mégis rögtön felismerhető, mert hű maradt eredeti, azonnal felismerhető formájához. A városi crossover vonalakat erősítik az éles LED-es fényszórók, amelyeket a homlokfal felső részébe integráltak. Az első-hátsó lökhárítók és a tömör panel a hűtőmaszk helyén finom és dinamikus megjelenést kölcsönöz az autónak. A töltőcsatlakozó egy kisméretű fedél alatt érhető el az autó elején. A fényszórók alatt hosszúkás alakú LED-es ködfények váltották le az előző Soul EV kerek lámpáit.
Oldalnézetben az e-Soul sziluettje tisztán megmaradt, de a finom változtatások az arányokon és néhány részleten magabiztosabbá teszik a megjelenést. 4 195 mm-es hosszával az új e-Soul 55 mm-rel hosszabb, mint elődje, 2 600 mm-es (+30 mm) tengelytávval, és 15 mm-rel hosszabb első túlnyúlással. A hatást tovább fokozza az új hátsó oszlop és annak alakja. Az ablakok hátrafelé elkeskenyednek, uszony formájú elem helyettesíti az eddigi hegyes formát az ablaksor végén. Az e-Soulhoz egyedi, ötküllős, 17 colos könnyűfém felnik készültek.
Hátul a csomagtér ajtaján a karosszéria ‘szigete’ megmaradt. Fényes feketével keretezve ez az elem kerekebb, modernebb az új modellen, és az újratervezett hátsó lökhárító fölött feltűnő új, LED-es lámpák fogják közre. Az európai vásárlóknak elérhető lesz a SUV Csomag, amely merészebb keréktárcsákkal és egyedi oldalsó küszöbburkolatokkal fokozza a vizuális hatást.
Belső kialakítás
Az e-Soul belül is olyan életteli, mint kívül, utastere egy- vagy kéttónusú színekben elérhető, szövettel, valódi vagy műbőrrel, az adott piactól és autó felszereltségtől függően. A szín és a kárpit elérhetők egytónusú feketében vagy kéttónusú szürkében (világos- és sötétszürke), gyöngyszínű ajtókárpittal. A belső kapható fekete és szürke szövettel és mű- vagy valódi bőr kárpittal, kontrasztos világosszürke varrással és metálszínű ajtóborítással. A fekete szövetkárpitos modellek elérhetőek az opcionális Zöld vagy Arany Csomaggal is, amelyekben zöld vagy arany kontrasztot ad a varrás és az ajtókárpit. Piros Csomag is rendelhető, ehhez fekete bőr belső társul, sportos piros varrással és ajtókárpittal.
Az utastérbe Sound Mood Lighting rendszer rendelhető: ez finom fényt sugároz az ajtó egyes elemeiből, amit az egyedi 3D mintázatú felület rajzol ki az ajtó felső elemein. A Sound Mood Lighting rendszer fényei az audiorendszer ritmusára lüktetnek, nyolc, személyre szabható színnel, és hat variációban bevilágítva az utasteret. Az e-Soul elérhető vezeték nélküli telefontöltővel is, ezt a műszerfal aljában helyeztek el, emellett fűthető és hűthető első ülésekkel és a prémium Harman Kardon hangrendszerrel. A szélvédőre vetített kijelző folyamatosan jeleníti meg a fontos információkat, köztük a navigáció jelzéseit és az autó sebességét.
Nagy hatótáv, nulla károsanyag kibocsátás, két tisztán elektromos hajtáslánc
Az új Kia e-Soult Európában kizárólag elektromos autóként árusítják majd, két különböző hatótávú, tisztán elektromos hajtáslánccal.
A vezetők választhatnak a hosszabb hatótávú (64 kWh-s) és az alap (39,2 kWh-s) akkuk közül. Bármelyik modellt is választja a vevő, mindkettő jóval hosszabb hatótávot kínál, mint a kifutó Soul EV. A teljesítmény is javult, a jelentősen erősebb villanymotor 395 Nm nyomatékot szolgáltat, 39%-kal többet, mint korábban.
Ráadásul a Kia újgenerációs lítiumion polimer akkumulátorcsomagja nagyobb kapacitású, mint a legtöbb egyéb elektromos autóé, azok árától függetlenül. Energiasűrűsége 250 Wh/kg, így 25%-kal több energiát képes tárolni, mint a kifutó Soul EV. Ez teszi képessé a Kiát, hogy az akkumulátort a lehető legnagyobb energiasűrűséggel a legkisebb tömegen tartsa, és nagyot lépjen előre a károsanyag kibocsátás nélküli autók hatótávjának növelésében mind a modell elődjéhez mind pedig a versenytársakhoz képest.
A nagy hatótávú, 64 kWh-s akkumulátorcsomag 150 kW-os (204 LE) elektromos motort táplál, és képessé teszi az e-Soult, hogy egy feltöltéssel akár 452 kilométert tegyen meg (WLTP kombinált mérés). A 64 kWh-s akkuval felszerelt kivitelek fogyasztása mindössze 157 Wh/km a WLTP kombinált mérés alapján. Városi környezetben az energia felhasználás mindössze 109 Wh/km (WLTP).
Az autó az indításakor azonnal rendelkezésre álló 395 Nm-es nyomatékkal a hosszú hatótávú, 64 kWh-s e-Soul mindössze 7,6 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára. A 39,2 kWh-s akkumulátor egy hatékony 100 kW-os (136 LE) motort hajt. 395 Nm-es csúcsnyomatékkal, és 23%-kal nagyobb teljesítménnyel, mint a kifutó Soul EV. Jelentősen megnövelt hatékonyságával az akkumulátor 277 km-es hatótávra képes egyetlen feltöltéssel. A fogyasztás 145 Wh/km (WLTP), és ezzel ez a változat a világ egyik legjobb energiahatékonyságú autója.
A kombinált töltő rendszer (CCS) gyorstöltője alapáras mindkét modellhez, ez lehetővé teszi, a rövidebb megállások alatti töltést is. Mindkét akkumulátorcsomag újratölthető 20%-ról 80%-ra 42 perc alatt,100 kW-os egyenáramú gyorstöltővel. Az e-Soul modellben egy sor energia-visszanyerő technológia is elérhető, hogy a hatótáv a lehető legnagyobb legyen. Ezek közé tartozik a Kia energiahatékony hőszivattyú rendszere, amely az autó hűtőrendszerének hőjét hasznosítja. A másik a Kia innovatív és egyedi szellőző és légkondicionáló rendszere, amely szükség esetén csak a vezetőülés környezetében tartja fent a légcserét – a többi rendszertől eltérően.
Az alapfelszereltség része a Kia innovatív energia-visszanyerő fékrendszere, amely a kormány mögötti kapcsolófülekkel működtethető. A rendszer segítségével a vezető le tudja lassítani az autót és mozgási energiát tud visszanyerni, amitől nő a hatótáv és a hatékonyság. A vezető öt különböző fékerőszint közül választhat, (“nincs”, erősség 1-től 3-ig, és “egypedálos üzemmód”) attól függően, hogy milyen energia-visszanyerési szintre és lassító erőre vágyik. Az “egypedálos vezetési mód” megadja a lehetőséget, hogy a legnagyobb mennyiségű energiát nyerjük vissza, és biztosítja a finom megállást anélkül, hogy használnánk a fékpedált. Az energia-visszanyerő fékrendszer automatikusan beállítja a fékerőt, amikor észleli, hogy az előtte haladó autó lassít, egyenletes haladást biztosítva – ez különösen hasznos nedves, lejtős úton. A Smart Eco Pedal Guide kijelző a műszeregységen mutatja a valós-idejű akkumulátorszintet, az energia-visszanyerő rendszer visszajelzése alapján.
Ráadásul az e-Soul Vezetési Mód rendszere megengedi, hogy a sofőr vezetési stílusához vagy az útviszonyokhoz igazítsa az autó haladását. Választhat a ‘Normál’, ‘az Eco’, az Eco+’ és a ‘Sport’ üzemmód közül. A két Eco mód energiatakarékos beállításokkal maximálja a hatótávolságot, míg a Sport a motor- és a kormányreakciókat is élesebbé teszi. A Normál üzemmód okos egyensúlyt teremt az Eco és a Sport között.
Az új e-Soul a Soul első generációja, amely teljesen független multi-link hátsó felfüggesztéssel készült. Ez váltja fel az első és második generációs modellek hátsó csatolt lengőkarjait.
A Kia bemutatja az új UVO CONNECT telematikai rendszert
Egy sor továbbfejlesztett kiegészítő fokozza a biztonságot, javítja a vezetési élményt és biztosítja a használat egyszerűségét. Ráadásul az új modell az első Kia Európában, amely az UVO CONNECT telematikai rendszert is kínálja.
Az UVO része a Kia Live rendszer, amelyet a 10,25 colos TFT LCD kijelzőben, az e-Soul középkonzolján helyeztek el. A rendszer saját SIM kártyát használ, hogy autózás közben adatokat szerezzen, és azokat folyamatosan frissítse – élő közlekedési információk, időjárási előrejelzések, érdeklődési pontok és parkolási információk – beleértve a szabad helyeket, az elhelyezkedést és az árakat is. Nagyon fontos, hogy az UVO rendszer azt is megmutatja, hogy hol lehet a járművet tölteni, és, hogy éppen van-e ott elérhető töltő, illetve, hogy az autóval műszakilag kompatibilis-e az elérhető rendszer.
Az UVO második eleme az UVO App, amely Androidos és Apple készülékeken is működik. Az applikáció tájékoztat a jármű állapotáról, és az aktuális utazásról, fontos részleteket bemutatva. Az alkalmazás egy sor távszolgáltatást is kínál. Földrajzi elhelyezkedéstől, országtól függően a felhasználók távolról is el tudják indítani a légkondicionáló rendszert (előfűtve vagy előhűtve az autót) vagy az utazással kapcsolatos utasításokat küldhetnek az autónak még elindulás előtt.
Az alkalmazás lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy távolról ellenőrizzék az akkumulátor töltöttségét és a képernyőn keresztül megállítsák vagy visszavegyenek a töltésből annak érdekében, hogy az olcsóbb éjszakai áramot használhassák – amennyiben otthon töltik az autót. Az applikációval a felhasználó ellenőrizheti autója helyét és diagnosztikai jelentést is kaphat a járműről.
A 10,25 colos érintőképernyős navigációs rendszert alapként nyújtja a Bluetooth multi-kapcsolatot, lehetővé téve két mobil készülék összekapcsolását csakúgy, mint az Apple CarPlayt és az Android Autót. Továbbfejlesztett osztott képernyős megjelenítésével lehetővé teszi, hogy a felhasználók különböző jármű információkat kezeljenek és ellenőrizzenek egy időben (pl.: navigáció és akkumulátor információ), vagy akár számos dolgot egyszerre jelenítsenek meg a kijelzőn. Ez azt jelenti, hogy a vezető akár követheti a navigáció megjelenítéseit, vagy ellenőrizheti az akkumulátor energiafelhasználását, amíg az utas kiválaszthatja kedvenc zeneszámait vagy megnézheti az időjárás előrejelzést. Az infotainment rendszeren keresztül is kezelhetők az autó visszatáplálási beállításai és a Sound Mood Lighting is. A középkonzoli nagy képernyőt kiegészíti a műszerpanel 7,0 colos TFT-LCD-je a vezető előtt.
Biztonság
Passzív és aktív biztonsági rendszerek sora biztosítja, hogy a vezető és az utasok a lehető legnagyobb biztonságban legyenek minden utazás során. A Kia Vezetéstámogató Rendszere – Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) – segít csökkenteni a vezetéshez kapcsolódó kockázatokat és így a stresszt.
Az elérhető technológiák közé tartozik az ütközés-elkerülő – Forward Collision Assist (FCA), a holttérfigyelő – Blind-spot Collision Assist-Rear (BCA-R), a dugóban araszolni is képes adaptív tempomat (SCC), a sávtartó – Lane Keeping Assist (LKA), a fáradtságérzékelő – Driver Attention Warning (DAW), valamint a fényszóró asszisztens – High Beam Assist (HBA) is. Emellett rendelkezésre áll a Kia második szintű autonóm, önvezető technológiája is, sávkövetővel – Lane Follow Assist (LFA), gyorsulás ellenőrzővel, és az elöl haladó autó követésén alapuló fékezéssel és irányítással. 0 és 130 km/óra között az LFA kamerákkal és radarokkal tartja a megfelelő követési távolságot, és figyeli az útjeleket, hogy az e-Soult a sáv közepén tartsa. Emellett az e-Soulban elérhető a tolatókamera (Rear View Monitor (RVM)), a parkoló asszisztens és a hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető elektronika is – Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist (RCCA).
A passzív biztonsági felszereltség részeként az e-Soulban hét légzsák van (két első légzsák, első oldal légzsákok, oldalsó függönylégzsákok és vezetőoldali térdlégzsák). Alapáras felszerelés a menetstabilizáló rendszer (VSM) is.
Az e-Soul karosszériája acél- és alumíniumelemekből áll, így torziós merevsége magas, miközben egyszerre könnyű is. A melegen préselt acél komponensek előző modellhez képest magasabb arányával, valamint az új alumínium küszöberősítésekkel merevebb a karosszéria, így csökkent a vibráció és nőtt a biztonság.
Koreai gyártás és tavasszal induló európai értékesítés
Az új e-Soul a Kia Gwangju üzemében készül, Koreában. Egyes európai piacokon 2019 tavaszától indul az értékesítés, Magyarországra várhatóan 2020 első negyedévében érkezik. Mint minden Kia modell, az új e-Soul is a Kia minőségi ígéretével érkezik az európai piacra, a márka egyedülálló 7 éves vagy 150 000 km-es garanciával, amely a villanymotorra és az akkumulátorra is érvényes.