Mazda 787B – lesajnáltból legenda lett
Idén volt negyed évszázada annak, hogy a Mazda 55-ös rajtszámmal ellátott különleges gépe Volker Weidlerrel, Johnny Herberttel, és Bertrand Gachottal közösen együttműködve behúzta a Le Mans-i 24 órás verseny első helyét, méghozzá úgy, hogy a megmérettetés előtt a toronymagasan esélyes típusok – mint például a Jaguar XJR12, vagy a Mercedes-Benz C11, melyet Michael Schumacher is terelgetett a pályán – közelében sem emlegették a modellt.
A 787-hez képes módosított karosszériájú, szénszálas féktárcsákkal ellátott, mindössze 830 kilogrammos 787B története azonban nem csak a hősies küzdelem miatt maradt emlékezetes. A 2.6 literes, 710 lóerős (!), forgódugattyús Wankel-motorral ellátott jármű ugyanis az egyetlen, ezen elv alapján működő erőforrással szerelt versenygép győzelmének képzeletbeli címét is birtokolja. Ha ez még nem lenne elég, az ázsiai márkák közül a Mazda volt az első és a mai napig az utolsó is, melynek autója a dobogó csúcsára ért a Le Mans-i körversenyen. További érdekesség, hogy a 787B motorja a 362 körösre nyúlt, meglehetősen megterhelőnek számító erőpróba után elvégzett vizsgálatok szerint tökéletes egészségnek örvendett, és készen állt volna egy újabb 24 órásra.
Bár a márka (és az azóta a hasonló versenyautók számára ellehetetlenített verseny) szemszögéből nézve ezek már csupán régi, szép emlékek, a legendás szuperautó kultusza mit sem vesztett erejéből az elmúlt 25 évben. Az általában a hirosimai Mazda-múzeumban pihenő gép időnként látogatást tesz neves autós fesztiválokon, ahol a pályán is megmutatja, hogy mitől volt 1991-ben a legjobb.
Aki kíváncsi erre a lenyűgöző vasra, de mostanában nem megy Japánba, annak csak ajánlani tudjuk ezt a cirka 8 perces videót, melyben kívül-belül, közelről és távolról, száguldva, és rajongók körében túráztatva is megcsodálható a 787B.
Bense Róbert