Virtuális töréstesztjén finomított és fejlesztett a Toyota
A Toyota a többi autógyártóhoz hasonlóan a fizikai töréstesztek mellett az új modellek fejlesztése során virtuális törésteszt szoftver segítségével is tökéletesíti autói biztonságát. A Toyota ugyanakkor a Teljesen Emberi Modell a Biztonságért (THUMS) nevű virtuális törésteszt-dummy szoftver segítségével azt is szimulálni tudja, hogyan hatnak a potenciális ütközések az emberi szervezetre. Ezt a szoftvert fejlesztette tovább az autógyártó: a 6. generációs változat hasznos segítséget jelent a jövőbeli autók – köztük az önvezető járművek – ütközésbiztonsági technológiáinak fejlesztésében.
A Toyota immár 20 éve fejleszti a THUMS eszközt, amely lehetővé teszi annak részletes elemzését, hogy milyen sérüléseket okoz a járművek ütközése az emberi testben. Az új szoftverben már a belső szervek modellezése is működik, valamint egy új izommodellezés, ami számos testhelyzet szimulálására alkalmas (a feszülttől egészen az ernyedt testtartásig). A program a fejlesztés alatt álló önvezető autók biztonsági jellemzőinek kutatásában is hasznos segítséget jelent majd. A THUMS eszközt külső partnerek is megvásárolhatják: a szoftvert a Toyota mellett már eddig is használták más autógyártók, alkatrész-gyártók, egyetemek, kutatóintézetek, Japánban és a tengerentúlon egyaránt.
A THUMS 5. generációja az utasok testtartásának szimulációjánál figyelembe vette az izmok ütközés előtti állapotát, a 4. generáció pedig pontosan kielemezte a csontozat és a belső szervek sérüléseit az ütközés pillanatában. A sérüléseket elemző szakembereknek eddig kombináltan kellett használniuk a szoftver 4. és 5. generációját, ha nemcsak az ütközés okozta sérüléseket, hanem az ütközés előtti pillanatokban tapasztalható testtartásokat is vizsgálni akarták.
Az újonnan kifejlesztett THUMS 6. generációja lehetővé teszi a kutatók számára, hogy nagy pontossággal elemezzék az utasok testhelyzetének változását a becsapódás előtti pillanatokban, valamint az ütközés során bekövetkező sérüléseket – méghozzá úgy, hogy nem kell váltogatniuk a különböző THUMS-verziók közt, és így hatékonyabban végezhetik munkájukat. Mivel az önvezető technológiák fejlesztésével párhuzamosan egyre elterjedtebbé válnak az ütközésmegelőző biztonsági rendszerek, a magukat nagyobb biztonságban érző utasok a korábbinál sokkal többféle testtartásban ülnek, nem beszélve a vezetőről, aki a vezetéssegítő rendszerekre számítva jóval nyugodtabban, ernyedtebb izomzattal utazhat.
A Toyota úgy véli, hogy a THUMS 6. generációja segítségével olyan biztonsági technológiákat fejleszthet ki, amelyek az eddiginél is többféle helyzetben nyújthatnak védelmet az autóban ülők számára. A preventív biztonság és az önvezető technológiák kidolgozása mellett a Toyota továbbra is komoly kutatás-fejlesztési munkát végez a THUMS alkalmazásával, hogy olyan technológiákat alkosson, amelyek megvédik az utasokat egy esetleges ütközés során.