Új „Niva”, régi köntös
Az oroszok komolyan vették a „bevált recepten ne változtass” stratégiát, hiszen a Lada terepjárója lényegében évtizedek óta hasonló kinézettel rendelkezik. Ugyan képeken már találkozhattunk az új, 2016-ban érkező konstrukcióval is, de eláruljuk: ez a Niva nem az a Niva.
A címben kicsit füllentettünk, hiszen 2006 óta már nem Niva a legendás terepjáró hivatalos neve, hanem 4×4, sőt az idén megjelent változat még az Urban jelzőt is megkapta mellé. Persze látszik, hogy nem egy 37 éves autóról van szó, de a lényeg szinte változatlan maradt. A békebeli Lada-bodega szerencsére nem indult el a városi terepjárók irányába (még), ugyanaz a keménykötésű, minden érzelgősségtől mentes, hűséges használati tárgy maradt. Hiába ez a terepjáró nem romantikus alkat, de azért olyan modern extrákkal is kapható, mint a légkondicionáló, vagy az elektromos ablak és a szervokormány. Odabenn ugyanazok a kopogós kapcsolók és anyagok találhatóak, mint évtizedekkel ezelőtt, de mindenki beláthatja, hogy egy munkaeszközként használható terepesnél talán nem az esztétikus kapcsolószervek, vagy az ultramodern műszerfal a legfontosabb. A mélynövésű pocsolyákon és hepehupás földutakon úgysem ezek vinnék át a 4×4-et, hanem sokkal inkább az 1.7-es motor, az állandó összkerék, valamint a felező. Abban sincs semmi meglepő, hogy 22 hosszú másodpercre van szüksége a 100 km/órás sebesség eléréséhez, 140 fölé pedig még hátszéllel sem nagyon kúszik fel a mutató. Száguldozásra nem lehet használni, de simán elcammog olyan útviszonyok között is, ahol a SUV-ok már kétszer visszafordultak volna. Alaposabban megnézve történt azért néhány változás az ős-Nivához képest, például más hátsólámpát kapott (bár azt még 1993-ban), a műanyag lökhárító-hűtőrács páros is újdonság, de belül sem a hetvenes évek dizájnja köszön vissza. Valószínűleg a rozsdával az új változatnak is meggyűlik majd a baja, a Niva és a korrózió ősellenségek maradnak az idők végezetéig.
Akinek mégsem jön be a retro-forma, azokra is gondolt a Lada, a Kalina és a Largus sokkal modernebb formákkal rendelkeznek, sőt, 2016-tól jön a szintén AutoVaz által gyártott – galériánkban is megcsodálható – új Chevrolet Niva, amelynek azonban már csak nevében van köze a nagy elődhöz.
Az biztos, hogy aki egy igazi igáslovat szeretne, és nem városi terepjáróval akar szenvedi a szántáson, annak még most is nyerő lehet a 4×4. Megbámulni ugyan nem fogják az utakon, sőt családi autónak sem mondható, cserébe viszont szinte lehetetlen megölni, tökéletesen elboldogul mindenhol, és egy nullkilométeres modellt akár már hárommillió forintért haza lehet vinni.
Bense Róbert
Használt vagy új autóra kérjen ajánlatot az autotveszek.hu weboldalon!