Tökéletesre Hangolva – Kia Ceed SW 1.6 Diesel Hybrid 48V 136 Le
Nagyon vártuk már a napot, hogy átvegyük az új Mild Hybrid Ceed-et, mivel előtte az 1.0 TGDI volt nálunk és kíváncsiak voltunk, hogy a 3 hengeres 120 LE modelltől mennyivel tud többet a Diesel Mild Hybrid.
Az előző tesztünknél megfogadtam, hogy nem fogom többé első látásra/hallásra megítélni az autókat, amíg ki nem próbálom azokat, hiszen kellemesen csalódtam a kismotoros turbósban is, viszont itt már előre sejtettem, hogy ez egy biztosan nagyon összhangban levő autó lesz.
Nézzük meg először, mi is az a 48V vagy mild hybrid, miről ismerhető fel?
Az autó hátulján levő Eco Dynamics+ felirat árulkodik róla, hogy egy lágyhibriddel van dolgunk. Ebben az esetben nem úgy kezelendő, mint egy teljesen hybrid technológia, hiszen a hajtáslánc tisztán elektromos hajtásra nem képes, hanem a benne levő Diesel erőforrást erősíti, segíti egy indítógenerátor.
Hybrid 48V rendszer
Az EcoDynamics+ azáltal biztosít nagyobb hatékonyságot a dízelmotornak, hogy begyűjti, majd visszaforgatja a mozgási energiát, ami a hagyományos hajtásokban jelentős részben veszendőbe megy. A 48V-os generátor felhasználja a nagyrészt motorféküzemben összegyűjtött, és a 48V-os lítiumion-polimer szerkezetű akkumulátorban tárolt elektromos energiát, így gyorsításkor villanymotorként dolgozik, ezáltal csökken a dízelmotor terhelése, a károsanyag-kibocsátás, valamint a fogyasztás is.
A Hybrid 48V-os rendszer szíjhajtással kapcsolódik közvetlenül a dízelmotor főtengelyére, és zökkenőmentesen vált a „motor”, és a „generátor” üzemmódok között. Motoros üzemmódban teljesítményével és forgatónyomatékával a dízel főtengelyén át segít be a hajtásba. Amint a vezető leveszi a lábát a gázpedálról (bizonyos esetekben az akkumulátor töltöttségétől függően haladás közben is), a szerkezet azonnal generátor üzemmódba kapcsol, és közvetlenül a főtengelytől kapott mozgási energiával tölti a hajtáslánc 48V-os akkuját.
Lényege, hogy jóval kedvezőbb fogyasztást és károsanyagkibocsátást tudjanak ezáltal elérni, és az egyre irreálisabban szigorodó EU előírásokat „még” így be tudják tartani. A Hybrid 48V technológia lehetővé teszi, hogy a CO2 kibocsátás csökkenése mellett, ne kelljen lemondani a jó menetteljesítményről sem.
Kia Ceed SW belső tere
A belső térben a Kia-tól megszokott módon igényes, letisztult formavilággal találkozunk. Kényelmes első és hátsó ülések, puha jó tapintású anyagok kerültek ezekbe a modellekbe is. Átlagos méretű embereknek, teljesen tökéletesek az első ülések ülőlapjai és a középső kartámasz is megfelelő kényelmet biztosít vezetés közben.
A kormány igényes és jó tapintású, minden szükséges kezelőszerv rajta van, ami a vezetőnek fontos és szükséges.
A középkonzol egyszerű és nagyon könnyen áttekinthető, megszokható, nem igényel hosszabb tanulmányozást. Középen a kétzónás automataklíma és szellőztetőberendezés gombjai helyezkednek el, alatta pedig az ebben a kategóriában egyáltalán nem megszokott ülésfűtés, és kormányfűtés gombjai. Ez még a prémium gyártóknál is jelentős felárat képvisel.
A csomagtér mérete 625 literes, ami igen erősen ringbe száll akár az eggyel nagyobb kategóriás Skoda Octaviaval is. Nagyobb tárgyak pakolásakor a hátsó ülések 40:20:40 lehajthatók, így 1,6 köbméteres csomagtér áll rendelkezésünkre.
Egy kicsit fókuszáljunk az autóba szerelt nagyobb 10,25”-os navigációs kijelzőre. Az eddigi autós tapasztalataim alapján azt határozottan kijelenthetem, hogy a mostani Kia modellekben a tolatókamera valósághűen mutatja a képet, egyéb torzításoktól mentesen.
Ezen a nagyméretű kijelzőn szabadon választhatunk, hogy egy bizonyos információt, pl térkép nézetet használunk, vagy három részre osztott képernyőn, háromféle különböző adatot jeleníthetünk meg, pl.: térkép/rádió/vezetési vagy időjárás adatok stb.
UVO Connect azaz „ÉRINTSD MEG A JÖVŐT”
A mai autózás egy új digitális élményt ad, ami a mostani Kia modellekben is megtapasztalható, mivel a Kia Live az új UVO app segítségével szükséges és valós idejű információkkal lát el, hogy kézben tartsd az irányítást, mindig maradj kapcsolatban az autóddal.
De hogyan?
Az applikáció letöltése után az UVO gondoskodik arról, hogy minden információt közvetítsen neked az autódról. Ha esetleg elfelejtetted bezárni az autódat, akkor ezzel az alkalmazással távolról is be tudod zárni, vagy ki tudod nyitni a kocsit. Vagy ha leparkolsz valahol, és elfelejtetted azt, akkor meg tudod nézni, hogy hol hagytad az autódat. Mindig tudod az akkumulátor szintet ellenőrizni (elektromos, és Plug-in Hybrid) esetében. Jelzi neked előre a dugókat, hogy el tudd időben kerülni. Ezentúl nem kell úgy beülnöd az autóba, hogy nyáron nagyon meleg van vagy télen dermesztő hideg, mert be tudod az app segítségével előre állítani a kívánt hőmérsékletet (elektromos modelleknél). Értesítést kapsz, ha megszólal a riasztó, vagy egyéb fontos infó érkezik az autóddal kapcsolatban. Ha előre megtervezed az utazást, azt át tudod küldeni a Kia navigációs rendszerébe. Az alkalmazás összefoglalót készít neked, amelyből minden fontos információt megtudhatsz (fogyasztás, az autóban eltöltött idő, stb…). A Kia Live-val mindig friss és valós információt kaphatsz a közlekedésről, traffipaxokról, üzemanyagárakról, időjárás előrejelzésről, parkolási lehetőségekről, hogy az idő ne menjen el feleslegesen a parkolóhelyek keresésével. A beépített hangfelismerő rendszer figyeli minden utasításod, hogy a figyelmed mindig a vezetésen lehessen. Például hangutasítással kikapcsolhatod a rádiót, vagy telefonhívást kezdeményezhetsz, stb…. Beállíthatod, hogy az autód miről küldjön neked értesítést, vagyis teljesen magadra szabhatod az autódról kapott információkat, amire éppen szükséged van.
Vezetési komfort
A tesztautónkban egy 1,6 literes diesel 115 lóerős motor + a 48V Hybrid hajtás 136 Le max teljesítménnyel igen könnyedén mozgatta a közel 1300 kilogrammos autót. A 280NM-es nyomatékot már 1500-as fordulatszámon képes leadni, így nem kell pörgetnünk a motort a dinamikus, és a rugalmas közlekedéshez. Hidegindításnál egyáltalán nem zavaró a dieselektől megszokott motorhang, bemelegedve pedig az autó zajszigetelése szinte teljesen megszűri a motorzajt.
A váltó tökéletesen illeszkedik a motor és a hajtáslánc karakterisztikájához, ezáltal könnyedén és finoman kapcsolható. A tapasztalataim szerint az 1-3. fokozat annyira rövid amennyire ez a dieselmotor megkívánja, a 4-5. fokozat már hosszabb, és a 6. fokozat már tényleg csak tartós, kényelmes autópályatempóra való. A futómű kellemesen feszes, és komfortos egyben, hogy a kellemes utazás biztosítva legyen. Többféle állásban próbáltam az autót ECO/NORÁL/SPORT, de azért legtöbbször a sportos módot választottam, mivel a kisördögöt szerettem volna előhozni belőle, ami ténylegesen megváltoztatta a vezetési élményt. A tesztúton tapasztalt fogyasztása nagyon kedvezőnek bizonyult, mivel a vegyes fogyasztásunk 5,8 literes volt. A sebességváltó áttételezésnek köszönhetően motor 6. sebességi fokozatban nagyon keveset forog, így akár 5 liter alá is be lehet vinni az autópályás fogyasztását.
A címben említett tökéletesség az árban is megmutatkozik, szerintem a Kia modelljei vezető pozíciót töltetnek be ár-érték arányt tekintetében is.
Ceed SW 136 Hybrid 48V Gold
• listaár 7.619.000 Ft
• kedvezményes ár 7.369.000 Ft
• ADA manuális váltóhoz 350.000 Ft
• Navi + UVO 400.000 Ft
• metálfény 140.000 Ft
összesen kedvezménnyel: 8.259.000 Ft
Garancia 7 év vagy 150.000 km
Ezek a Kia modellek a Kia szlovákiai, zsolnai üzemében készülnek.
Itt meg tudod nézni az árlistát és a felszereltségeket is.
Fotók: Kajári-Hamar Ágnes, Kajári Zoltán
Cikk: Kajári Zoltán
Tesztlehetőségért köszönet a Kia Motors Hungary Kft.-nek.
A cikkünk megjelenését a Duna Autó Zrt. támogatta!
A tesztautókat Lotus Cleaning termékekkel tisztítjuk és ápoljuk!