Szigorú szamuráj – új MX-5
Kilenc év hosszú idő, a Mazda roadstere viszont már elég nagy rajongótáborral rendelkezik ahhoz, hogy ennyi ideig is képes legyen várakoztatni azokat, akik már régóta tűkön ülnek. A majd évtizedes fejlesztés szerencsére végre meghozta a gyümölcsét, az új MX-5 kategóriáján belül szinte hibátlan lett, a Miata-fanok öröme pedig határtalan.
Sok szép roadster van a világon, sok jó roadster is akad, meg persze van néhány, amely szép is és jó is egyszerre, de talán az MX-5 az, amely még a keményebb kritikusokat is megpuhítja. Mivel nem egy áltag utcai autóról beszélünk, ezért az elvárások is speciálisak a negyedik generációs modellel szemben. Azonban ezeknek tökéletesen megfelel – már több mint negyed évszázada – sőt, azt is nyugodtan kijelenthetjük, hogy az új változat még talán tökösebb is lett, mint ahogyan azt gondoltuk.
Nem mi leszünk azok, akik problémázni fognak az MX-5 külsején, badarság lenne azt mondani, hogy a formaterv nem egyedi. Az apró, mindössze 3.9 méter hosszú, és 1.2 méter széles roadster minden oldaláról merész, viszont teljesen máshogy néz ki, mint ahogy azt tavaly elképzelték. Az MX-5 jóformán a Mazda3 műszerfalát és középkonzolját örökölte, persze azért igyekeztek minél sportosabbra hangolni. Jelenleg még csak a vászontetős változat publikus, de 2016 első felében megérkezik a keménytetős MX-5 is.
A hozzávetőlegesen egytonnás méregzsák egyébként számos fejlesztéssel büszkélkedhet, a futómű mellett a kipufogórendszert is átdolgozták, a súlyelosztása pedig nem is lehetne tökéletesebb. A SKYACTIV technológia magába foglalja a motor, a váltómű, valamint a karosszéria újdonságait is, a gyártó szerint nem csak a vezetésben, hanem a fogyasztási mutatókban is örömüket lelhetik a leendő tulajdonosok. A lóerőkért sem kell a szomszédba menni, az MX-5 teljesítménye – főleg a méreteit figyelembe véve – meggyőzőnek tűnik. Persze azért halkan megjegyeznénk, hogy az MX-5 szokásához híven leginkább páratlan vezetési élményével emelkedik majd ki a mezőnyből. Az alapmodell 1.5-ös motorral érkezik, és 130 lóerővel büszkélkedhet, az Egyesült Államokba azonban a 155 lovas, kétliteres változatot szállítják, de vélhetően ennél jóval bikább erőforrásokkal is előrukkolnak majd az idő előrehaladtával. Az viszont már biztos, hogy mindkettő verzióból elérhető lesz automata és manuális váltós is (hatsebességes konstrukciók).
A kép azonban még sajnos nem teljes, ugyan sok fontos részlettel örvendeztettek már meg minket a japánok, az MX-5 élesben majd csak szeptember környékén bizonyíthat. Reméljük, hogy jövőre már az 1.000.000 értékesített darab apropójából írhatunk a legendást roadsterről.
Bense Róbert
Használt vagy új autóra kérjen ajánlatot az autotveszek.hu weboldalon!