fbpx

Seat Ateca 1,6 TDI Style teszt – a takarékos kalandor

seat ateca

Ez a második Ateca, ami nálunk járt, az előző egy 1,4 TSI benzines kivitel volt, most pedig egy 1,6 TDI akadt a kezeink közé. Az igazat megvallva mikor megtudtam, hogy egy 115 lovas dízelt fogok elhozni, kicsit kavarogtak bennem az előítéletek. Feltettem pár kérdést magamnak, vajon miért kell egy ilyen SUV-ba egy első hallásra viszonylag gyengének tűnő, 115 lóerős dízelmotor? Mire használhatnak egy ilyen városi terepjárót? Amint beleültem, és eltöltöttem benne egy kis időt, úgy rájöttem a válaszra. Mivel SUV lázban ég a világ, így szinte minden motorizációnak megvan a helye a piacon.

Akadnak ebben a szegmensben házon belüli és házon kívüli versenytársak is. Ha megnézzük a VW konszernen belülieket, mint a Skoda Karoq és a Volkswagen Tiguan, T-Roc, máris bőséges a kínálat, válogathat mindenki a pénztárcája szerint a különböző felszereltségi szintek végeláthatatlan sorában. Más versenytársak esetében ott a Ford Kuga, Hyundai Kona, és megérkezett a Kia XCeed is, és még sorolhatnánk. Az Ateca számos kihívó ellen száll ringbe, de mint kiforrott konstrukciójú egyéniség, minden esélye megvan arra, hogy győztesként kerüljön ki a harcból, ez már korábbi tesztünk során is kiderült.

seat ateca

Na de maradjunk a felvetett kérdésnél, ki fogja megvenni ebből a dízel változatot? Hát pont azok, akik a konkurensekből is a dízelt választják, mert jobban szeretik a motor karakterisztikáját és/vagy mert többet vezetnek egy évben 25-30.000 kilométernél.

Pontosan tudják a Seatnál, hogy hova kell belőni ár érték arányban úgy az autót, hogy megtalálja a számára megfelelő piacot. Mivel az Ateca is a Volkswagen konszern által kifejlesztett MQB platformra épül, így tökéletesen és egyszerűen képesek „házon” belül is variálni a megfelelő hajtásláncot számos egyéb komponenssel egyetemben. A jó technikai háttér adott, ezt fűszerezi meg okosan a spanyol márka úgy, hogy a végeredmény egy sokak számára kívánatos termék legyen.

seat ateca

seat ateca

A mostani divat szerinti határozott és éles vonalak jellemzik a Seat formavilágát, remekül beleillik VW konszern által képviselt világba. Konfigurációját tekintve ez a Style felszereltség egy ésszerű és nagyon optimálisan felszerelt választásnak tűnik, természetesen mindenki saját ízlése és pénztárcájának mérete szerint válogathatja össze az extrákat.

seat ateca

Az autóba beülve érződik a német mérnökök pontos precíz tervezése, az ajtó nyitás-csukástól egészen a beltér formavilágán át a kocsi beindításáig. Ebben a felszereltségben nem jár kulcs nélküli indítás, helyette a megszokott bicskakulcsot kapjuk. Hat sebességes manuális váltóval szerelték fel a tesztautót, ami rövid úton jár, könnyen és pontosan kapcsolható, de nem is várunk el mást a VW csoporttól. Hideg indításnál halk, de mégis kerregő zaj hallatszik a motortérből, amiből azonnal tudjuk, hogy nem egy benzines autóval van dolgunk, azonban az ajtót becsukva a jó zajszigetelésnek köszönhetően ez kifinomul. Már alacsony fordulaton nyomatékos a kis motor és nem szereti, ha forgatják, sőt azt javasolja a fedélzeti komputer, hogy 1500-as fordulatszámnál válts a következő fokozatba, így jócskán spórolsz az üzemanyagon. Ez az 1,6 TDI 115lóerős, 250 nm-es nyomatékú motor nem egy erőgép, de nem is azért veszik. Aki sportosabb vezetésre vágyik, az inkább a benzines modellek közül válogasson, mert ez a nyugodtabb emberek autója. Nálunk a vegyes fogyasztása 5,8 liter körül alakult. A futómű a konszerntől megszokott feszesebb és keményebb érzést biztosít, de stabil vezetési élményt ad.

seat ateca

Jó néhány extrát kapott az Ateca, ami emelte a komfortérzetet. Ilyen például a bőr bevonatú kormány és váltógomb, de ez már az alapszinten is jár, vagy a Seat Full Led fényszóró üdvözlő fénnyel, az automatikus parkolássegítő rendszer, a sávtartó asszisztens és még sorolhatnám. Ami különösen tetszett, az a sávtartó rendszer működése. Irányjelzés nélküli sávváltáskor próbálja a kormányt egyenesen tartani és csak komoly erőfeszítéssel enged sávot váltani.

A már jól ismert 8”-os kijelzőn könnyen és egyszerűen el lehet igazodni, hamar otthonosan érezzük magunkat a kezelésekor. Volkswagenesen kézre áll minden kezelőszerv az autóban, és minden ott van ahol az ember megkívánja, a hifi teljesen jól szól, és egy új telefont is nagyon gyorsan hozzá lehet csatlakoztatni.

A 4,36 méter hosszú autó egy 520 literes csomagteret rejt, 2:1 arányban osztható ülésekkel és síalagúttal, így az Ateca egy átlagos család ideális választása lehet.

seat ateca

seat ateca

Alapvetően egy jó választás annak, aki sokat utazik hosszabb távon és spórolni akar az üzemanyagon. A jó futómű-váltó kombinációnak köszönhetően így is rejt némi vezetési élményt, nem marad teljesen steril. Szerethető a stílusos, egyedi és kicsit morcos formavilágnak köszönhetően, így még a gyengébbik dízel motorral is merjük ajánlani sokat ingázó, higgadt, családos vezetőknek.

seat ateca

Ennek a tesztautónak az alapára 8 millió forint körül van, ám néhány extrával felvértezve a végső ár eléri a 9,2 milliót, ami igazán borsos ebben a kategóriában. De ne felejtsük, minden új autó vásárlásnál adnak némi kedvezményt. A szóban forgó listaárból például 2,1 milliót engednek, így a 7 millió forintos árcédula már teljesen reálisnak és elfogadhatónak mondható.

A tesztlehetőségért köszönet a Duna Autó Zrt-nek!

A tesztautókat Lotus Cleaning termékekkel takarítjuk és ápoljuk!

Cikk/fotók: Kajári Zoltán

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb