Peugeot 406 – a Taxi
Az újkori Peugeot-k első generációinál sok korábbi jellemvonással leszámoltak, ennek eredménye volt a 406-os is, amely igazi kultuszjárgánnyá nőtte ki magát. A középkategória korabeli „luxushajója” árban vállalható volt, kényelemben verhetetlen, a facelift után pedig felszereltségben is figyelemreméltó.
A Peugeot már a 405-ös esetében nagyon eltalált egy érzést, melynek hatása a nyolcvanas évek végétől egészen a kétezres évek közepéig kitartott, és vitathatatlan, hogy a francia autógyártás megítélése főleg ennek az időszaknak köszönhetően kezdett el pozitívabb irányba mozdulni. Miután a 405 szögletes formái kimentek a divatból és a 90-es években oly jellemző, hasztalan csicsába fordultak át a külső/belső formatervek, a Peugeot megalkotott egy olyan – az előd fő vonalait megtartó – autót, amely letisztult eleganciát sugárzott. Ez volt a 406, amely még ma is jól mutat, igaz ez főleg örökifjú külsejének tudható be.
Gyártása 1995-ben kezdődött, bár a facelift előtti időszak még nem volt túl izgalmas, hiszen mind felszereltségben, mind motorizációban inkább a ráncfelvarrott változat lett a nyerő. Míg az alapforma még kissé félénk volt és inkább a 405 legömbölyített változatára hajazott, addig az 1999-től bevezetett változatok már morcosabb és elegánsabb külsővel lettek megáldva. Ekkorra már az extrák szempontjából is jobb lett a helyzet. A tágas, kellemes és viszonylag tartós anyagokból készült beltér és a királyi kényelem az autó árához képest baráti volt. Érdemes megemlíteni a kombi változatot is, amely hatalmas csomagterével és kedvező árcédulájával sokak kedvenc pakolós autója lett.
A típus széles motorpalettáján a dízel erőforrások voltak a leghatékonyabbak, ezek a mai napig nagy népszerűségnek örvendenek, a kisebb benzinmotorok viszont gyengék voltak, a nagyobbak sokat ettek. Persze egyre több kisebb-nagyobb hiba jött elő a már korosodó példányokon, ilyen volt a futómű, amely egyértelműen nem a rozzant hazai utakra lett tervezve és bár beállítása jól el lett találva, lehetett volna strapabíróbb is. A másik, kifejezetten francia sajátosság, az elektromos ketyerék gyakori meghibásodása volt, amolyan minden hónapra jut egy kis apró (vagy nagyobb) bosszúság.
A 406 összességében pozitív megítélésű és minden korosztályban népszerű autóvá vált, a Peugeot egyik nagy dobásának tekinthető, arra a kérdésre nehéz válaszolni, hogy a tizenéves darabok közül érdemes-e vásárolni, figyelembe véve, hogy a gyártása már bő tíz éve véget ért, nem a legegyszerűbb dolog hibátlan állapotúra bukkanni. Ha a kinézett jármű olcsóbb, szeretettel és pénzzel lehet enyhíteni a problémákat, ha drágább, akkor pedig az állapotot, vagy a kivitelt (pl. Coupé) kell megfizetni.
Bense Róbert