fbpx

Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo teszt – visszafogott óriás

Nem először járt nálunk az új Insignia, és remélhetőleg nem is utoljára, hiszen többek között a Sports/Country Tourer is hátravan még. Most azonban egy minden szempontból (ár, felszereltség, motor) mérsékeltebb Grand Sportot láttuk vendégül egy teszt erejéig. Nagyjából egy évvel ezelőtt, amikor a csúcsmodellt teszteltük, nyitva hagytuk az Insignia kapuját, feltéve a kérdést: vajon merre indul el az új típus a piacon? Ma már azért valamennyivel okosabbak lehetünk, és az is látható, hogy a kategória a rettentő SUV elnyomás súlya alatt recseg, ropog, nyűglődik. Ez meglátszik az eladásokon is, mindazonáltal az Insignia még így is hozza az előd számait, néha ki-kiugorva. Ám vélhetően a cél nem teljesen ez volt. Holott alacsonyabb felszereltségi szinten, a belépőtől eggyel erősebb teljesítményszinten sincs semmiféle szégyellnivalója a Grand Sportnak, még akkor sem, ha azért itt már kell egy-két kompromisszumot kötni, de erről majd néhány bekezdéssel később.

Arról ugye már beszéltünk, hogy mennyire eltalált formatervvel sikerült előrukkolni az Insignia esetében? Nem futnám végig ugyanazokat a köröket, de annyit azért megjegyeznék, hogy feltűnőségért és eleganciáért nem kell a szomszédba mennie az Opel óriásának, valószínűleg még sokáig villanni fognak rá a kíváncsi tekintetek. Ilyen szempontból a leköszönő generáció is sokáig tartotta magát, a dizájnerek akkor is és most is megdolgoztak a hosszantartó szavatosságért, és ez az a pont, ahol még bőven verik a gyorsan váltakozó SUV-divatirányzatokat. Persze kicsit furcsa ezt kijelenteni annak tudatában, hogy 2020-ban már jöhet a PSA-féle facelift, de ezt tudjuk be annak, hogy még önállóbb arculatot szeretnének kialakítani, végképp szakítva a GM-érával.

De hagyjuk a szegmensek és a gyártók közötti átszólogatást, nézzük inkább meg, hogy milyen egyéb jellemzők bújnak meg a forma mögött. A 10 centi híján 5 méteres, 1.86 méter széles és 1.45 méter magas Grand Sport nyúlánk, lapos, mégis masszív, vonulós-jellegű. 18 colos abroncsai jól állnak neki, minden él a helyén van, még az ajtókon végigfutó bemélyedés is a lendületet hivatott érzékeltetni. A kedvencem azonban egyértelműen a motorháztetőn végigfutó kicsúcsosodás, egyrészt jól is mutat, másrészt a segítségével parkolásnál milliméteres pontossággal lehet beszúrni az autó orrát. Mire nem jó egy kis formai játék? Az Intellilux LED Matrix fényszórókat itt is megkaptuk, fantasztikus látási viszonyokat biztosít éjszakai körülmények között is, a távolsági fényszóró szinte kiszélesíti a látómezőnket, igen látványos módon működik az automata vezérlése is.

Beülve egyből feltűnhet, hogy merre kell keresni a felszereltségbeli különbségeket a korábbi tesztalannyal összehasonlítva. Nincs napfénytető, AGR ülés, kihúzható combtámasz, lyuggatott, ezüst pedálszett (ez hiányzik a legkevésbé). De Head-up Display sincs, és a félig-meddig digitális műszerfal helyett is az analógot kapjuk egy középső információs kijelzővel. Ettől függetlenül persze semmi gond az Edition szinttel, sőt, ám a parkolószenzorok mellé azért egy tolatókamera beleférhetett volna.

Kétzónás digitklíma jár, az indítás gombnyomásos, és a sávtartó asszisztens is dolgozik. A kormánytól balra, a fényszóró kapcsoló panelje mellett pedig egy klasszikus gomb tűnhet fel, ami benyomva kiugrik, tekerésével pedig a műszerfal fényerejét állíthatjuk be. Zseniális és egyben mókás megoldás! A másik kedvenc a már emlegetett infó képernyő, amin nem csupán az olajszintet, de a biztonságos követési távolságot is nyomon követhetjük, méghozzá másodpercre átszámítva. További érdekesség a HUD helyén megbúvó piros fénysor, ami ütközésveszély esetén felvillan, ezzel lényegében a szélvédőre vetítve a figyelmeztetést. Ezek mind egyszerű, de annál nagyszerűbb dolgok! A helykínálatot legutóbb már alaposan kiveséztük, az utastér mellett a csomagtér is bálterem méretű, 490-1450 literrel gazdálkodhatunk.

A motortérben szinte elveszik az 1.5 literes, 165 lóerős, 250 Nm csúcsnyomatékú turbós benzines, négyhengeres erőforrás, melyre nem kisebb feladatot szabtak, mint az 1.4 tonnás bárka mozgatását. És akkor ez még nem is a belépő teljesítményszint, gyengébb variánsa 140 lóerővel bír. Tulajdonképpen nincs különösebb probléma ezzel a motorral, de azért azt ne várjuk, hogy hátba vágjon minket a lendülete. A 9.5 másodperces százas sprinttel elégedettek lehetünk, ám a hatsebességes automata váltó inkább megfontoltan, mintsem mindent elsöprő lendülettel adja tudtunkra a gyorsulást. Ha a kétliteres CDTI automatával kellett volna, akkor ez inkább manuálissal, tudom, semmi nem jó ezeknek a finnyás autós újságíróknak.

A hivatalos végsebesség 218 km/óra, ennél az adatnál higgyünk a katalógusnak, azonban a 6.1 literes átlagot már ne vegyük készpénznek. Ez a valóságban valahol 8.5 liter körül volt inkább, normális használati körülmények (értsd: nem esztelenül talpalva) között. Talán ha nem kapcsolom ki állandóan a start-stopot, lehetett volna még farigcsálni, de képtelen voltam ráérezni a működési metódusára (elég rapszodikus), ezért inkább az esetek többségében deaktiváltam. A futómű rendben van, valahol félúton jár a feszes és a komfortos között, inkább az utóbbi a jellemző. A finomabb útegyenetlenségeket könnyedén semlegesíti, igaz egy-egy combosabb kátyúnál azért érezhetően üt. A motortéri szigetelés jól sikerült, azonban a méretes papucsok gördülési zaja jelentős.

Tehát, mint azt a teszt elején is felhoztam, néhány részletében bizony egyezséget kell kötni az Insignia ezen formájával, ezt viszont kompenzálja az árával, hiszen ilyen-olyan akciók kereteiben akár már 7.5 millió forint környékén belefuthatunk egy-egy példányba. Ehhez jár még 4 év általános és 12 év átrozsdásodási garancia is. Így már azért a helyére billen a mérleg nyelve, bőven be lehet vállalni ezt a kivitelt is, az előnyeivel és a hátrányaival együtt. Már csak azért is, mert jól autózható, helyenként ügyes megoldásokkal variáló, minden célra befogható, elegáns megjelenésű batár.

Teszt | fotók: Bense Róbert

A tesztlehetőségér köszönet az Opel Barta Székesfehérvárnak!


Töltsd fel, add el, vedd meg – próbáld ki te is az autotveszek.hu-t!

ecotrex

Javasolt cikkek

Ez is érdekelhet
Bezárás
'Fel a tetejéhez' gomb