Nissan X-Trail 2.0 dCi teszt – családi dízelmozdony
17 év, három generáció, és egy kis ráncfelvarrás kellett ahhoz, hogy a kezdetben vidám orrú, ám puritán és kissé jellegtelen családi batárból egy ultramodern, szigorú, mégis díszes csatahajó váljék. Az autók világában zajló gyors evolúcióra reagálva sikeresen alakították át a Nissan X-Trailt, hiszen az eddig is ismert, főleg a praktikumára és a tartósságára visszavezethető pozitívumait megtartották, de mellé izgalmasabbá, és okosabbá is tették a Nissan közkedvelt SUV-ját. A márka nagy megújulási hullámát a Qashqai-al lovagoltuk meg elsőként, és ugyan ránézésre most is hasonló vizekre evezünk, a végeredmény mégis teljesen más képet ad.
A sziluettjét nézve folyton egy kis Lexus utánérzés támadt bennem, de egészét tekintve tesztalanyunkban mégis jóval kevesebb extravaganciát alkalmaztak, ami egyébként nem is baj, hiszen ez a visszafogottabb, mégis korszerű formaterv az, amit a Nissan most nagyon telibe talált. Sehol nincs túltolva a dizájn, kellemesnek hatnak a króm kiegészítők is, ráadásul az orr immár teljes egészében az autó arányaihoz lett igazítva. A fényszórókra nagyon ráfért már a frissítés, a ködlámpa feletti kiszögellés is jó ötlet volt, azonban csakúgy, mint a Qashqai esetében, itt is kapunk némi lakkozott felületet a rendszámtábla felett húzódó részen, erre vigyázni kell, mert szeret karcolódni. Összességében azonban erőteljes, mégis mutatós lett az új megjelenés, kifejezetten jó irányt hozott ez a facelift!
A beltér egésze sokkal összeszedettebbnek hat, ugyanakkor kicsit sötétebb is lett, az ezüst díszkávák már csak elvétve fedezhetőek fel. A kilincsek körüli karbon-hatású borítások a középkonzolnál és az előválasztó karnál is megjelenhettek volna hasonló küllemben, leváltva a képekről porosnak tűnő, ám valójában inkább csillámló felületet. Az anyagminőség egyébként kifogástalan, ráadásul a műszerfaltól a kesztyűtartóig egyfajta hullámzó forma fedezhető fel, ami nem csak a szemnek kellemes, de egy igen kényelmes lábtér kialakítását is lehetővé tették vele.
A csapott kormánykerék is illik a képbe, az elektromos üléssel pedig pillanatok alatt beállíthatjuk az ideális pozíciót. Az ülőlapok hossza elegendő, az oldaltartásra sem panaszkodhatunk, ha pedig szeretnénk, akkor mindkét sor bőrborítású üléseit felfűthetjük. Hátul is variálhatjuk a lábteret, ám ami ennél érdekesebb, hogy itt szinte olyan érzése lehet az utasnak, mintha fél emelettel feljebb ülne. Ha hozzávesszük még a napfénytető tértágító hatását is, akkor egy igazán élhető második sort kapunk. Az elektromos csomagtérajtó (ez a funkció akár ki is kapcsolható) mögött alapból több mint fél köbméternyi – egészen pontosan 565 literes – tárolókapacitással számolhatunk, ami ugyan nem bővíthető teljesen síkpadlóssá, viszont közel négyszeresére növelhetjük a méretét. A hétüléses kialakításért N-Connecta szinten 500 Tekna esetében 300 ezer forintot kérnek.
Ha már a felszereltségnél tartunk, a Tekna csomagja kívül-belül bőséges extrázottságot, ad. A már említett külső króm borítások mellett a 19 colos könnyűfém keréktárcsák, és intelligens, adaptív fényszóró is jár. Belül a kényelmi extrák közé sorolható a kétzónás automata légkondi, a fűthető kormánykerék, illetve a 8 hangszórós BOSE audiorendszer is. A biztonsági arzenált erősíti az úgynevezett „Aktív Pajzs/Pajzs Plusz”, ebbe a gyalogosfelismerős vészfékrendszertől a holttér-figyelőn át, az automata távolsági fényszórón keresztül egészen az intelligens parkolóasszisztensig minden bele lett pakolva, amit egy Nissanba jelenleg csak lehet. A fedélzeti számítógép műszerfali kijelzője mellett a 7 colos központi érintőképernyőt többek között 360 fokos kamerarendszerrel és NissanConnect-tel is ellátták, utóbbihoz a navigációt most ajándékba adják.
A motorpaletta sokáig az X-Trail kérdéses pontjai közé tartozott, csupán az 1.6-os DIG-T 160 benzinmotor, és a szintén 1.6-os, dCi 130 közül lehetett választani, azonban már a modellfrissítést megelőzően elérhetővé tették a kétliteres dCi-t is, a maga 177 lóerejével és 380 Nm nyomatékával. Kell is a szufla egy ekkora óriásnak, elvégre mégis 1700 kilogramm már üresen is, maximális terheléssel pedig elérheti a 2240 kg-os súlyt is. A 9.6 szekundumos százas sprint korrekt, ennek ellenére így sem mondható erőgépnek, viszont legalább marad benne érzésre is elég tartalék minden helyzetben. Az Xtronic CVT váltóval ellátott X-Trail 750 ezer forinttal kerül többe, amennyiben intelligensen vezérelhető összkerékhajtással kérjük. Ez fogyasztás szempontjából nem igazán mérvadó, legalábbis a gyári adatok szerint, hiszen mindössze 4 deci különbséget adnak meg a 6-os manuálissal szerelt, 4×4 nélküli modell javára.
Az étvágyára kitérve, a katalógusban szereplő 6 literes kombinált gyári adat nagyon optimista, mi inkább 8-8.5 liter körülivel számoltunk, mindenesetre még ez is bőven elfogadható, főleg ebben a kategóriában. Bár jó néhány esetben kiemeltem az X-Trail méreteit, vezetés közben szinte egyáltalán nem érződik a közel 4.7 méteres hosszúság és az 1.83 méteres szélesség. A futómű a 19 colos abroncsokhoz képest komfortos, rázkódásnak, bizonytalanságnak nyoma sincs, az úthibákkal is egész szépen elbánik a Nissan, amely könnyedén irányítható, és 21 centis hasmagasságához képest stabil autó hatását kelti. Ám tény, hogy nem kenyere a pörgősség, inkább egy kényelmes, családi mozdonyhoz lehetne hasonlítani.
Az X-Trail alapfelszereltséggel (Visia), 130 lóerős dCi-vel 7.8 millió forint listaáron, akciósan azonban ennél jóval kevesebbért, 6.2-6.4 millió körül is elérhető. Ha mindent, tényleg mindent szeretnénk megkapni, akkor viszont dupla ekkorára kell nyitni a pénztárcánkat, listaáron közel 13 millió a plafon, ami tesztautónk esetében 11.590.000 forintra lett mérsékelve. A két véglet között bőven van választási lehetőség, ide érdemes kattintani, ha megnéznétek a teljes listát!
A tesztlehetőségért köszönet a Ferihegy Autó Kft.-nek!
Teszt | fotók: Bense Róbert