fbpx

Nissan 126X – ékeskedő japán tanulmány

1969-ben járunk, amikorra a futurisztikus tanulmányautók már szinte állandó vendégei voltak a világ autókiállításainak. Elég csak megemlíteni az Alfa Romeo Carabo-t, a Ferrari 512S Modulo-t, vagy éppenséggel a Mazda RX-500-at (igaz utóbbi kettő ’70-ben mutatkozott be).

A Nissan ezekben az időkben nem az a fajta gyártó volt, aki ehhez hasonló látványmodellekkel akart kitűnni, de be kellett látni: fel kell zárkózni az aktuális divatszokásokhoz. Így aztán a felismerést követően alig egy évvel, 1970-ben, a Tokiói Autószalonon olyat gurítottak, amitől még a megszállott koncepciókedvelők is hátrahőköltek.

Ez volt a fotókon látható Nissan 126X, melynek a kontúrjai ugyan nem voltak akkoriban szokatlanok, ám az orr kialakítása már eléggé extravagánsnak számított, a Firestone abroncsok, illetve a bukólámpa pedig eléggé vagánnyá is varázsolta az egyébként világoskék koncepciót. Némileg árnyalta az összképet, hogy a beltér kidolgozása elég elnagyoltra sikerült, bár ez nem szokatlan a tanulmányautóknál. Sajnos erről nemigen található normális felbontású kép (ha valakinek van, nyugodtan küldje el, és belebiggyesztem a cikkbe), de ide kattintva megtekinthető a vélhetően a Knight Rider KITT-jére is hatást gyakoroló belső kialakítás.

Az ajtókat is nélkülöző modellbe a beszállás sem volt egyszerű, lényegében a tetővel és a szélvédővel együtt lehetett felnyitni a teljes oldalsó panelt. Akadt viszont egy igen érdekes megoldás a 126X orrán, a végigfutó „fényrolót” biztonsági célokra fejlesztették, fékezésnél, gyorsításnál, és egyenletes sebességnél különböző színárnyalatok jelentek meg rajta, tájékoztatva ezzel a gyalogosokat. Ez egyébként szintén nem volt újdonság, a már emlegetett RX-500 esetében is hasonló receptet alkalmaztak, igaz ott az autó hátulján volt a biztonsági lámpatest, ami a mögötte érkezőknek nyújtott információt az autó sebességéről a színekkel kombinálva.

Visszatérve a különleges Nissanhoz, némi meglepetésre még motor is került bele, nem is akármilyen, egy háromliteres hathengerest építettek a 126X-be. Más kérdés, hogy vélhetően ebben a formájában nem volt mozgásképes a tanulmány, így az erőforrás is csak díszként kapott benne helyet.

Bense Róbert

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb