fbpx

Lotus Elan – rakéta

A brit járműipar egyik legjobban sikerült sportautója különleges technológiai megoldásaival és újszerű megjelenésével gyorsan sikeres lett a szigetországban, majd hamarosan azon kívül is. Az elegáns forma 52 éve született, de ma sem lehet rá azt mondani, hogy elavult külsővel rendelkezik.

lotuselan

Colin Chapman álmodta meg a hatvanas évek elején az Elant, 1962-ben roadster formájában mutatkozott be a nagyközönségnek, egy évvel később jött a keménytetős változat, majd 1965-ben a coupé. A kétszemélyes, gömbölyded formákkal ellátott kisautó egyből a gyűjtők kedvence lett. Nemzetközi sikere sem váratott sokat magára, hatalmas volt a kereslet és viszonylag alacsony a kínálat, ám mivel a gyár nem készült fel ekkora érdeklődésre, ezért az Elan ára a csillagos egekig szökött, és ott tartózkodik a mai napig is.

A Lotus a maga idejében kifejezetten gyorsnak számított, 1600 köbcentis, két vezérműtengelyes, négyhengeres motorja 6,5 másodperc alatt repítette százig az Elant. Végsebessége 190 km/óra fölött volt, könnyű üvegszálas karosszériája miatt a repüléshez hasonlítható élményt élhetett át, aki rendesen odalépett neki.

A négy tárcsafékkel rendelkező, hátsókerekes kis méregzsák nagyon alacsony volt és mindössze 680 kilogrammos, ennek köszönhetően rakétaként suhant, legjobb tulajdonságának tartották, hogy magasabb sebességnél is dinamikusan kormányozható maradt, vezetési élménye éppen ezért messze földön elhíresült. A tökéletes futóműhangolás mellett a 13 colos kerekek szintén rásegítettek az irányíthatóságra. A Lotus Elan elől hátul független felfüggesztést kapott, ez biztosította jó kezelhetőséget, a hatvanas években ez különösen fejlett megoldásnak számított.

DSC_00181

1967-ben jelent meg a Lotus Elan +2, amely hosszabb tengelytávot és plusz két ülést is kapott, 4 sebességes, teljesen szinkronizált váltóval rendelkezett, valamint hasonló menetteljesítménnyel, mint a klasszikus Elan. Ebből a fajtából mindössze 5200 darabot gyártottak, és manapság már csak nagyjából ezer példány marad fenn épen, ezért hatalmas értéket képvisel, igazi ritkaságként tartják számon.

Az Elant 1962-től 1973-ig, a +2-t 1975-ig gyártották, a két modellből összesen 17.000 darab készült, helyüket a kevésbé elegáns Elite Type 75 vette át. A gyár a nyolcvanas évek végén megpróbálkozott a típus feltámasztásával, sikerrel is jártak, egészen 1995-ig a piacon maradt az új Elan. 2010-ben mutatták be a legújabb széria prototípusát, de erre még három évig várni kell, ugyanis a Lotus csak 2017-ben tervezi piacra dobni a harmadik generációt.

Bense Róbert

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb