fbpx

Kritikus műszaki állapotúak a használt autók hazánkban

Kritikus műszaki állapotúak a használt autók hazánkban

Az autók megfelelő karbantartása üzemeltetői feladat, de a tendenciák azt mutatják, hogy sokan kizárólag probléma esetén keresik fel a szervizeket. A gépkocsink megfelelő állapotának fenntartása azonban folyamatos odafigyelést igényel, mivel így garantálható a biztonságos, s környezetbarát autózás.

A felelős gépjármű-üzemeltetés minden közlekedő feladata, amennyiben nem megfelelően karbantartott autóval járunk, saját életünket és környezetünk biztonságát is veszélyeztetjük. Sokan azonban ezt nem veszik figyelembe, s a garancia-időszak lejárta után szinte kizárólag akkor fordulnak javítóműhelyekhez, ha hibásnak érzik az autót. A rendszeres kontrollt azonban a fiatal és az idős autók egyaránt igénylik, ha ezt nem tartjuk be, jelentősen megrövidülhet gépkocsink élettartama, s minőségileg is kifogásolhatóvá válhat járművünk.

Új autók esetében a törvényi előírás szerint a forgalmazónak 1 év jótállást kell biztosítani minden gépkocsira. Sok gyártó napjainkban jóval többet ad ennél, a 4 éves garancia időtartam szinte minden komolyabb autótípus esetén jár az autóhoz. Ennek feltétele, hogy a gyártó által előírt rendszeres karbantartásokat, átvizsgálásokat gyári előírásoknak megfelelő módon, s gyári alkatrészekkel kell elvégeztetni. Amennyiben ez elmarad, vagy az előírtakhoz képest csúszással történik meg, a jármű több szerkezeti eleme is kiesik a garanciából, ami egy műszaki probléma esetén milliós nagyságrendű felesleges kiadásokat okozhat.

Sokan gondolják úgy, hogy a garancia időszak után már bárhol történhet a karbantartás, mivel ezzel pénzt takaríthatnak meg. Tapasztalataink szerint ez a gondolkodás téves.

  1. Az autógyárak méltányosságnak nevezett eljárás alapján a márkaszervizhez hű ügyfeleket prémium szolgáltatásokban részesítik.
  2. A méltányossági javításokon túl a használt gépkocsi értékét is jelentősen növeli, ha a karbantartások  hivatalos szervizekben lettek elvégezve: a gyári rendszerekben nyomon követhető előélet akár 10-15 %-os értéknövekedést is jelenthet a bizonytalan múltú autók értékéhez képest.
  3. A mai autók karbantartása a legtöbb esetben már nem egyszerűen folyadékok és szűrők cseréjéből áll. Szoftveres frissítések, speciális szerszámokkal elvégezhető beállítások elmaradása nem jár azonnali hibával, de többletfogyasztást, idő előtti tönkremenetelt idézhet elő.

Jelentős százalékban akadnak olyanok is, akik teljesen elkerülik a rendszeres javításokat. “Autónk rendszeres ellenőrzése pedig elengedhetetlen, átlagos futásteljesítmény mellett évente legalább egy alkalommal nézessük át kocsinkat! Külsős szakember bevonása javasolt, mert a jelentkező hibák sok esetben lassan alakulnak ki, s a napi használat miatt nem vesszük észre a problémát. Egy szakavatott szerelő egy hang hallatán vagy egy pedál érintés alapján szinte azonnal fel tudja mérni, ha valami hibás. ” – tanácsolja Papp László, a Porsche Hungaria vezető oktatója. “A rendszeres kontroll azért is fontos, mert így semmi olyan karbantartást nem mulasztunk el, melyek befolyásolhatnák autónk élettartamát vagy minőségét. Az olajcsere periódusok (motor, váltó) kihagyásával például költséges problémákat idézhetünk elő, s akár a környezetet is jobban károsíthatjuk, ha nem ellenőrizzük a fékek állapotát, balesetet idézhetünk elő – tette hozzá.

susp4

Papp László arra is felhívta a figyelmet, hogy mindennapos használat mellett a leginkább meghatározó időszaknak a motorolaj-csere periódus számít, ami típustól függően 15-30.000 kilométerenként szükséges. Itt megjegyeznénk, hogy maximum 15.000 km-es olajcsereperiódus ajánlott, főleg a turbófeltöltővel ellátott motorok esetében! Az automataváltók esetében 60-80.000 kilométer a periódus. Hasonlóan fontos a fékfolyadék rendszeres cseréje, aminek a minősége jóval inkább idő, mint megtett kilométer függő, így két évente ezzel is törődnünk kell. A féktárcsa, fékpofa karbantartási igénye a vezetési stílustól függ, a csere esedékességéről érdemes szakember véleményét kikérni.

rugotores

A javítások során a hazai ügyfelek alapvetően árkérdést csinálnak a karbantartásból, s jellemzően a legolcsóbb megoldást keresik. Azt ne feledjük, hogy csak olyan helyre vigyük autónkat, ahol megfelelő vizsgálatnak vetik azt alá, és hivatalos munkanaplót töltenek ki az elvégzett munkákról.

A javítás mellett fontos szempont a felhasznált alkatrészek minősége is. Az aftermarket piac ma már elég széles skálán kínál alkatrészeket, főleg a gyakran cserélendő elemekből. Azt azonban ne felejtsük el, hogy a hiteles forrásból szerzett, jó minőségű alkatrészek hosszabb élettartama az autó élettartama alatt megtérül a kevesebb kifizetendő rezsidíjakon.

A tavasz beálltával érdemes egy áttekintést végezni, nemcsak a sózott utak karosszériára tett rossz hatásának vizsgálata miatt, hanem, hogy a kirándulások, túrázások ne a nem kívánatos megállásokról, javításokról szóljanak.

Ő.P.

forrás: Weltauto

(a témához kapcsolódó további szakmai cikkek a megújult Autótechnika folyóiratban, illetve a http://autotechnika.hu oldalon olvashatóak.)

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb