Kisétvágyú jövőautó – Volkswagen XL1
A Vw nem először kísérletezett már a lehető legalacsonyabb fogyasztás elérésével, ám ezúttal elég magasra tették a lécet, a 0.9 liter/100 km ugyanis rekorderedménynek számít. Ráadásképp az XL1 még sorozatgyártásba is került, bár népautó nem lesz belőle, a koncepció árnyékából kilépett, és utcai járműként is megállja a helyét.
Azt hihetnénk, hogy az elektromos/hibrid technológia korában már kevés meglepetés érhet minket a fogyasztási adatok szempontjából, azonban az XL1 valóban madárétkű, persze hozzátartozik a történethez, hogy erről nem csupán a dízel-hibrid erőforrás tehet. Az összes fejlesztőknek kijár minden dicséret, főleg annak tudatában, hogy közel egy évtizedig dolgoztak azon, hogy egy gyors és takarékos járművet hozzanak létre. Viszont annak ellenére, hogy az XL1 32 millió forintnak megfelelő euróba kerül, összességében bőven mínuszos lesz a projekt, hiszen a 250 darabos limitált széria fejlesztése ennél jóval nagyobb összegeket vitt el. De talán ebben az esetben nem is a kasszasiker volt a cél.
A fogyasztás faragásának sikerességéhez több olyan összetevő is kellett, ami egy átlag autóhasználó számára még inkább sci-finek tűnhet, mintsem valóságnak. Kézenfekvő megoldás volt az alacsony súly és légellenállás, a 795 kilogrammos tömeget és a 0.189-es légellenállási eredményt nem a szél hordta össze. Utóbbi többek között a keskenyedő kialakításnak, a burkolt alváznak, a zárt hátsó kerékjáratoknak köszönhető. Az XL1 alacsony súlyt leginkább az alumínium karosszéria, és a karbon vázszerkezet eredményezte, de olyan, látszólag jelentéktelen dolgokkal is csökkentették a kilók számát, mint a hiányzó visszapillantók (helyette kamerák vetítik ki a képét), vagy a karbon-kerámia féktárcsák.
Külön érdekesség a sirályszárny, valamint az 1.67 méteres szélesség, emiatt egyébként az anyósülés hátrébb van, mint a vezetőoldali, a vállak összeakadásának elkerülése végett. Belül egyébként majdhogynem hétköznapi látványt nyújt az XL1, igaz a kényelem nem erőssége, de valamit valamiért. Az 500 kilométeres hatótávot egy mindössze 1.5 óra alatt feltölthető akkumulátorcsomag, valamint egy 0.8 literes dízelmotor garantálja. Tisztán elektromos üzemmódban nagyjából 50 kilométert vele gurulni. A 75 lóerő összteljesítményű XL1 végsebessége valahol 140-160 km/óra közé tehető, ennél nagyobb tempóra is képes lenne, ha nem korlátozná az elektronika.
Bense Róbert
Használt vagy új autóra kérjen ajánlatot az autotveszek.hu weboldalon!