fbpx

Kia EV4 Fastback Long Range GT-LINE teszt : Az elektromosak királya

Amint azt júliusban megírtuk, Magyarországon is debütált a Kia az új, EV4-es modellcsaláddal. A gyártó az alapból is sikeres EV sorozatának legújabb tagjai közül az egyik változat a Kia EV4 Fastback. A  GT-LINE felszereltség, pedig  a  modell legjobban felszerelt változata. Ez  járt nálam Shale Grey színben akkor, mikor még inkább ősz volt, mint tél. Az elsők között ülhettem ebben a tesztautóban, mindössze 2400 km volt benne, amikor átvettem.

blank

Ha egy jellemzőt kéne mondani a Kia elektromos autóiról, az egyértelműen a futurisztikus lenne. Ha még eggyel ki kéne egészíteni, akkor az pedig a biztonság. Ez a két szó rengeteget elmond ezekről a modellekről. A standard EV4 modell tesztje már megjelent, érdemes elolvasni. Viszont, most téerjünk vissza jelenlegi tesztalanyunkra!

Űrrepülős külső

Első blikkre nehéz eldönteni, hogy pontosan milyen autóról, egyáltalán autóról van-e szó. Az viszont biztos, hogy magasra tette a lécet – ezért két véglet van: akinek nagyon tetszik és az, aki inkább másfelé kacsingat. Nekem személy szerint külsőre bejön az autó, de javarészt a fastback kialakítása miatt. Annyira modern és egyedi, hogy sorra fordultak utána az emberek és megértem, mert ilyet még nem nagyon láttunk. Ezzel a formavilággal tényleg egyedit alkottak.

Az autó légellenállási együtthatója mindössze 0,23, ami nem lep meg – hiszen ez messziről látszik rajta. Körbejárva először is meglátjuk a Kia tipikus stílusjegyét, a függőleges, modern, teljesen LED-es lámpatesteket – nem mellesleg intelligens vezérléssel. Ezt Starmaps dizájnnak hívja a gyártó. Tovább haladva találkozunk a dobócsillag-, vagy pengeszerű 19 colos könnyűfém felnikkel, melyben 17 colos féktárcsák találhatóak. A hátsó ablakok sötétítettek, alattuk pedig mind a négy ajtóban motorikusan kiemelkedő külső kilincsek. Az autó mondanom sem kell, a kilincs érintésére is kinyílik, ha a zsebünkben van a kulcsa.

És az autó leggyönyörűbb része, a lecsapott ferdehátú kialakítás. Egyértelműen egy nagyon elegáns és forgalomból száz százalékban kitűnő modellről van szó. Méreteit tekintve pedig tekintélyt parancsoló: hossza 4730 mm, szélessége 1860 mm, magassága 1480 mm. Hasmagassága 140 mm. Mindehhez pedig 1839 kg társul. Minimum fordulóköre pedig 10.9 méter.

Lakosztály, avagy a beltér

A beltér pedig Kiához hű maradt, a főbb stílusjegyei megegyeznek az elődmodellekével. Például a jól bevált, egyszerű és nagyszerű hálós fejtámlák, vagy éppen az infotainment rendszer, a gombok kiosztása, vagy a kormány felépítése. Aki ült már Kiában, az nem fog zavarba jönni, gyorsan fel tudja magát találni. A gyártó elhagyta a középkonzolba épített kis asztalkát, amit én örömmel fogadtam. A beltér egyik legnagyobb előnye a kényelmes, fűthető-szellőzethető, teljes mértékben motorosan mozgatható ülések, amit tényleg nagyon jól eltaláltak, mert olyan érzés, mintha fotelben ülne az ember. Több órás út után is ugyanolyan frissen szállhatunk ki az autóból, mint ahogyan elindultunk.

blank

A beltér anyaghasználata főként onyx black színű vegán műbőr, illetve újrahasznosított műanyag – melyet annyira szerettek volna tudatni velünk, hogy az ajtókon külön QR-kódot helyeztek el, ahol erről olvashatunk bővebben.

Hasonlóan az EV3-hoz az utastér egy külön műalkotás és teljes egészében meg van komponálva. A teljes beltéren végigvezetett, bármilyen színben állítható LED-csík, játék a fényerőkkel, sok apró fény, kellemes és visszafogott színek, rendesen odatették magukat. Ehhez tenném hozzá, hogy az autóban (Hyundai-Kia szoftverekben is elérhető) vannak beépített hangelemek (pl. tenger, nyugalmas zenék, városi hangok, stb.), főként relaxációs célból – ez apróság, de számomra rengeteg dobott a hangulatán. Szóval ezt beindítva és pihenő-üzemmódot bekapcsolva minimalizálja a fényeket és kellemes hangulatvilágítást állít be, hátradönti az üléseket egy előre beállított időtartamig. Ez is egy olyan apróság, amelyre rengeteg mai autó képes lenne és a lehetőségek adottak.

Infotainment és hangrendszer

Ha már infotainment, középen egy 12,3 colos kijelző felelős a szórakoztatásért és az információátadásért. Android Auto-t és Apple Carplay-t vezeték nélkül támogat. A kijelző képe és mélysége jó, szép képet ad és jó ránézni. A rendszer alapját a Kia Connect szolgáltatás adja, eköré épül az egész. Ez a szolgáltatás felokosítja, így az autó fedélzeti szoftverén folyamatos internetelérés mellett Google Maps navigáció fut, aktuális forgalmi információkkal!!! Felszerelték a Kia AI-val is, aki egyelőre angol nyelven elérhető és szinte bármilyen kérdésre tud válaszolni, akár tényekről, információkról van szó, akár ajánlásokról, átváltásokban, stb. Éves bontásban elérhetőek kiegészítő előfizetések, mint például Youtube, Amazon Alexa, Netflix, licenszelt játékok, stb. – egészen korrekt áron.

blank

Hangrendszere több, mint prémium, Harman Kardon rendszerrel szerelték fel. A név kötelez, gyönyörűszép hangja van. Mélyek, magasak, kiemelés nélkül is részletgazdag, teljes egészében körülölelő hangot kapunk. Egy bizonyos idő után könnyen elfelejthető, hogy nem egy Hi-Fi-n hallgatunk zenét, hanem tulajdonképpen egy autóban közlekedünk.

blank

Portok tekintetében sem vagyunk hátrányban, sok lehetőséget nyújt az autó: az első ülés háttámlájába van építve két USB-C csatlakozó, a középkonzolba, a műszerfalban pedig található egy vezetéknélküli telefontöltő és két USB-C port, melyeknél be lehet állítani, hogy adatot is vigyenek-e át, vagy csak töltésre lehessen használni. Kreatív. Élhetőség tekintetében pedig az autóhoz mellékeltek egy adaptert, mely használatával Long Range modellünk áramforrássá válik, 220V-t le tud adni. Továbbá arról sem szabad megfeledkezni, hogy a csomagtere alapesetben 490 liter, a hátsó ülések lehajtásával pedig ez alaposan megnövelhető!

Meghajtás, elektromotor

A Kia EV4 Fastback LR, azaz Long Range változat első kerekeit egy állandó mágneses szinkronmotor hajtja, 204 lóerőt produkálva. Ehhez pedig egy 81,4 kWh-s akkumulátor nyújtja a kellő energiát. Villámtöltőn, 350 kW DC töltés mellett 10-ről 80%-ra mindössze 30 perc alatt képes feltölteni.

blank

A gyártó által meghatározott maximális hatótáv 612 km, vegyes használatban – városban pedig akár 784 km is lehet. Az autó három értéket mutat hatótáv címen: minimum, maximum, reális. Az autót 100%-ra feltöltve minimum 354 km-t, maximum 725 km-t, reálisan pedig 452 km-t írt hatótávnak. Az autóval autópályán utaztunk rengeteget, városok között haladtunk vele, és majdhogynem 100% pontossággal kiszámolta, sőt, még alá is becsült: több, mint 470 km-t utaztunk egy töltéssel. Mindent hangulatvilágítással, normál módban, 110-es tempóval – fűtéssel és minden kényelmi funkcióval együtt és viszonylag sok, „járó motorral” történő egy helyben állással. Ez szép teljesítmény.

blank

Milyen érzés vezetni?

Az EV4 kétségkívül (az általam eddig tesztelt autók között) dobogós helyezést kapott, az elektromosok közül pedig pláne. És őszintén állíthatom, az egyhetes tesztidőszak alapján gondolkodás nélkül elfogadnám otthonra.

blank

A kormány fogása rendkívül kényelmes, az elektromos rásegítés pedig pont jól van beállítva: érződik a kormányzás súlya, de közben nem kell erőt kifejteni a kezeléshez. Az utakat könnyedén veszi, egyértelműen egy városi autó, de nem okoz gondot neki a magyaros úthálózat. Hasmagassága kellően magas ahhoz, hogy gond és különösebb aggodalom nélkül parkoljunk vele egy padkára, feljáróra, stb.

Az autóval tulajdonképpen egyetlen problémám volt, ami a Kiákra összességében jellemző kialakítási döntés. A kormány jobb alsó sarkában található kapcsoló, azzal lehet indítani az autót, illetve menetirányt váltani. Ezzel egyetlen problémám van, számomra kényelmetlen az elhelyezése és sokszor útban van – de ezzel együtt lehet élni, én alapvetően szeretek magasabban ülni, szóval igazából az én „preferenciám”. Talán még egy, a kormány pont kitakarja a két kijelző közti klímapanelt, így az nehezebben operálható a vezetőülésből.

blank

Az infotainment kijelzője alatt található gombsort is kellemesen lehet használni, nem valódi gombokról van szó, hanem érintésérzékeny nyomható panelről, amely haptikus visszajelzést ad.

És nem utolsó szempont: az autó fogyasztása. Kereken 699 km-t tettem meg vele, azalatt a vegyes fogyasztása 15,9 kWh / 100 km volt. De fontos kihangsúlyozni, hogy ennek több, mint fele autópályán történt. Városi, agglomerációs fogyasztása nálam 13-14 kWh / 100 km-re jött ki. Normál üzemmódban. Ezzel bőségesen meg vagyok elégedve.

Első a biztonság

Pár szót ejtenék a biztonsági funkciókról, hiszen a gyártó kommunikációjában ez az egyik fő elem.
Az autó tele van okosrendszerekkel, kisegítő funkciókkal. Ha mindezt bekapcsoljuk és így közlekedünk az autóval, tulajdonképpen nem is mi vezetjük, hanem ő saját magát. Ebben az autóban éreztem leginkább, hogy az autó nem egy eszköz, nem az én utasításaimat követi, hanem „megfontolja”, velem együtt gondolkodik. Természetesen a végső szó a vezetőé, de az alapján, amit én tapasztaltam, ebben az autóban meg lehet bízni. A sávtartó tűpontos, még a kisebb, rosszabb minőségű utakon is magabiztosan teszi a dolgát. A sebességtáblákat pontosan és hibátlanul felismeri, nem hallucinál be táblákat. Autópályán pedig egészen odáig terjed a technika, hogy a sávváltást is megteheti helyettünk, természetesen a kormányt el nem engedve. A vezetőt pedig nagyon pontosan figyeli, a legkisebb figyelem-elterelődésnél is azonnal szól, jelez, néha még túl is reagálja: ha egy pillantásnál tovább néztem a visszapillantó-tükörbe, máris szólt, hogy nem figyelek az útra.

blank

Ennek a sok okosságnak és „magabiztosságnak” viszont néha megvan az ára. Speciális esetekben, például amikor éjszaka tolattam ki az útra, a másik sávban jött egy autó, a szoftver megijedt és vészfékezett egyet. Ami hátrányos, mivel hiába számolta ki az ember, hogy ki tud tolatni, megáll az autó és értékes másodperceket veszt, míg újra el nem indul. Ebből a helyzetből egyedül úgy tudtam kijönni, hogy padlógázt nyomtam – így kioldott a vészfék, viszont rántott egyet az autó – ami egy esős, vizes úton nagyon veszélyes lehet. Fontos hozzátennem, hogy természetesen mint minden más vezetőt segítő rendszer, ez is kikapcsolható.

Összegzés

Ez az autó egy tökéletes választás azoknak, akik az elektromos autózásban látják a jövőt, hajlandóak kiépíteni egy otthoni infrastruktúrát, falitöltővel, napelemrendszerrel. Azok számára ez lehet az igazi autó. Viszont az igazi érzést nem adják olcsón – az EV4 Fastback alapcsomaggal 16.399.000 Ft-ért érkezik.

blank

Az Earth, Earth Plus csomagoknál választható a Long Range akkumulátor, azonban a GT-LINE felszereltség csak Long Range akkumulátorral választható, 19.999.000 Ft-ért.
A tesztautó (feláras) Shale Grey színben jött, DWP és ELITE kiegészítőkkel. Ezek a következőket tartalmazzák a Kia oldala alapján:
DWP: Parkolási vészfék asszisztens, parkolósegéd távirányitással, 360 fokos kamerarendszer, holttérfigyelő kamerarendszer
ELITE: Elektronikusan állítható első ülések (memória funkcióval a vezetőüléshez), szellőztethető első ülések, Head-Up kijelző

Így a tesztautó teljes végösszege: 21 294 000 Forint – amit nem egyáltalán nem sokallok, tekintettel a kompetícióra és arra, hogy ebben az autóban minden megbízható(nak tűnik a tesztidőszak alapján). Erre természetesen csakis az idő fog választ adni. Az árak 2025. november végén lettek letöltve a Kia hivatalos konfigurátor oldaláról.

A tesztlehetőséget és a vadonatúj tesztautót köszönjük a Kia Magyarországnak.

Írta / fotózta: Jakab Benedek

Kövess minket Te is!

Facebook:
tesztelok.hu

Instagram:
tesztelok.hu

TikTok:
tesztelok.hu csatorna

YouTube:
tesztelok.hu csatorna

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb