fbpx

Jubileum – 30 éves a SEAT Ibiza

A spanyol márka híressé vált kisautója idén belépett a harmincasok táborába, ennek apropójából összeállt a négy generáció, és ha már ilyen szép számban egybegyűltek, ünnepeltek is egy kicsit. Az öröm nem jogtalan, a fiatal és sportos réteget képviselő Ibizából mindeddig közel ötmillió darab talált gazdára, és népszerűsége a mai napig töretlen.

the-four-generations-of-the-seat-ibiza

1984 igen fontos év volt a SEAT számára, a Párizsi Autószalonon ugyanis ekkor mutatták be az Ibizát. A spanyol cég nem akarta a véletlenre bízni az új modell fogadtatását, ezért olyan neves autóipari vállalatokkal dolgozott együtt, mint a formatervekben segédkező ItalDesign, vagy az erőforrások technológiájában közreműködő Porsche. Ezeknek a tényeknek a tudatában talán nem is csoda, hogy az egészen 1993-ig gyártott modellből 1.3 millió darab készült, és bőven jutott belőle külföldre is. A 44 lóerős benzines, és az 55 lovas dízelmotoros változat mellett megjelent az Ibiza SXI, amely 1700 köbcentijével és 110 lóerejével a modellcsalád erőbajnoka lett. Az Ibiza 1991-ben alapos ráncfelvarráson esett át, kívül-belül modernebb lett, ám ekkor már javában zajlott a következő széria előkészítése, ami két év múlva, már a martorelli gyárból indult hódító útjára.

A második generáció merőben új kialakítást kapott,az ItalDesign ismételten szerepet vállalt a formavilág megálmodásában, de a technikai részletek kidolgozását ezúttal már a Volkswagenre bízták. Az új Ibiza három és ötajtós változatban is elérhető volt, immár hat motor közül választhattak a vásárlók. A spanyol gyár ralipályára tervezett Ibiza Kit Car modellje jelentős sikereket ért el, eközben az utcai verziók is aranykorukat élték, az eladások száma meredeken ívelt fölfelé. 1999-ben jelent meg a második generáció továbbfejlesztett típusa, ebben már egy modernebb fedélzeti számítógép is helyet kapott, emellett külsőleg is változtattak rajta. Végül 2002-ben adta át véglegesen a helyét az MkII, amely szép sikereket ért el, gyártásának kilenc éve alatt, több mint másfélmilliót készítettek belőle, ez az adat a spanyol autógyártásban kiemelkedő eredménynek számított.

Seat Ibizia SC 30 Years

A harmadik széria már egy évvel korábban elkezdte próbálgatni szárnyait, a teljes egészében átszabott Ibiza formájáért innentől kezdve Walter de Silva volt a felelős, aki a későbbiekben a SEAT egyik alappillére lett. Összesen 11 verzió volt elérhető, bemutatták a sportos modellek képviselőit is, az FR-t és az új Cuprát. Ekkoriban már hárommillió Ibiza futott az utakon, és nem volt megállás.

Hat éve mutatták be az MkIV-et, amely már olyan fejlesztésekkel gazdagodott, mint az ESP, vagy a visszagurulás-gátló, de biztonsági szempontból is nagyszerű értékeléseket kapott, továbbá kitűnő fogyasztási és környezetvédelmi adatokat produkált. 2012-ben esett át az eddigi utolsó ráncfelvarráson az Ibiza, idén pedig büszkén ünnepelhette 30. születésnapját. Az évforduló alkalmából a SEAT egy kis meglepetéssel is készül, június végén ugyanis megjelenik a limitált darabszámban elérhető 30th Anniversary Edition. A sikertörténet egészen biztosan tovább íródik!

Bense Róbert

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb