Fejlett üzemanyagcellás modell a Hondától
A Clarity Fuel Cell merőben különbözik riválisaitól, hiszen az ultramodern műszaki alapoknak köszönhetően semmilyen téren nem kényszerültek kompromisszumra a tervezők. Ez azt jelenti, hogy megvalósult a Honda mérnökeinek célkitűzése, és olyan üzemanyagcellás jármű született, ami hétköznapi használatra éppúgy tökéletesen alkalmas, mint hosszabb utazásokra.
Mindezt az üzemanyagcella-csomag továbbfejlesztésével érték el a márka tervezői. Az elődmodellnél még a teljes kardánalagutat kitöltötte, most már elfér a motortérben, méghozzá a hajtáslánccal együtt… Hála az innovatív konstrukciónak, a Clarity Fuel Cell a világ első sorozatgyártású üzemanyagcellás szedánja, ami ötszemélyes utastérrel büszkélkedhet.
A modern műszaki alapokhoz fejlett aerodinamikai tulajdonságokkal felruházott kocsitest társul, ami úgy irányítja a levegő áramlását, hogy minél hatékonyabb legyen a modell. Mindez kis tömegű, nagy szakítószilárdságú vázszerkezetre épül, melynek különlegessége, hogy a – világon elsőként – lambatípusú acél felhasználásával gyártották.
Maga a vázszerkezet és a karosszéria 55 százalékban készül ultranagy szakítószilárdságú acélból, alumíniumból és kompozitból, tehát nagyjából 29 százalékkal nagyobb arányban, mint a többi Honda szedán esetében. Hála a speciális anyagoknak és eljárásoknak, a Clarity Fuel Cell nagyjából 15 százalékkal könnyebb az azonos méretosztályú belső égésű motorral felszerelt személyautóknál, és közvetlen vetélytársainál is jóval hatékonyabb. Az Advanced Modern Lounge névre keresztelt utastér egyedülállóan hangulatos és harmonikus, ami nem meglepő, tekintve, hogy fejlettség és kényelem terén egyaránt a legmagasabb színvonalat képviseli.
A Clarity Fuel Cell a világ legfejlettebb és legnagyobb hatótávolságú üzemanyagcellás járműve, egyfeltöltéssel akár 650 km megtételére is képes (a Honda mérései alapján, NEDC-szabvány szerint). Csúcstechnológiás üzemanyagcella-csomagja kisebb, mint az FCX Clarity néven ismert elődmodellben, de nagyobb teljesítményt ad le – 100 helyett immáron 103 kW-ot. A cellák egyenkénti méretcsökkentése lehetővé tette, hogy a teljes üzemanyagcella-csomag elférjen a motor, a váltó és a PCU (Power Control Unit – teljesítményszabályozó-egység) tetején.
A vadonatúj Clarity Fuel Cellt nemcsak méretes utastere teszi világelsővé, a kétlépcsős, elektromos levegőkompresszor szintén újdonság. Működésének lényege, hogy még nagyobb nyomás alá helyezi a – korábbinál vékonyabb – cellákat, ezáltal elősegíti a méretcsökkentést. Komoly előrelépést jelent az újonnan fejlesztett VCU (Fuel Cell Voltage Control Unit, üzemanyagcellafeszültség-szabályozó) is, tudniillik 500 voltot biztosít a hajtómotor számára, s 30 százalékkal több energiát szolgálatat, mint az elődmodellnél alkalmazott egység.
A modell a Honda 2017-ben meghirdetett Electric Vision stratégiájának szerves része. Miként a Genfi Autószalonon tartott sajtótájékoztatón kiderült, a márka legfőbb törekvése, hogy 2025-ben már három Európában eladott Hondából kettő elektromos hajtású legyen. A modell érkezése a hidrogéninfrastruktúra fejlődésén is nagyot lendíthet, egyszersmind tovább népszerűsítheti az üzemanyagcellás járműveket a kontinensen. Tekintettel a piaci igényekre, a Honda több bemutatóprojekteket is indít 2022-ig. Ezek keretein belül Clarity Fuel Cell-flották demonstrálják majd képességeiket Európában, valós körülmények között bizonyítva a fejlett hajtáslánc előnyeit.
A Clarity Fuel Cell gyártása a Honda tochigi-i üzemegységében zajlik, a kapacitást a vásárlói kereslet növekedésével párhuzamosan fokozzák. A modell eleinte csak az Egyesült Királyságban és Dániában, a HyFIVE program részeként, korlátozott darabszámban lesz látható az utakon.