Donkervoort D8 GTO-RS – nem fapapucs
Egyáltalán nem szégyen, ha még nem hallottatok erről a márkáról, de ha már egyszer utánaolvastok, érdemes megjegyezni a nevüket. A holland manufaktúra egy Audi motoros, méregdrága pályaautó gyártásán fáradozik, szerencsére a tervezők ezúttal is visszanyúltak a Lotus Seven karakteréhez.
Az 1978-as alapítású Donkervoort Automobielen egy apró, mindössze néhány tucatnyi alkalmazottal működő gyártó, mely könnyű, kézi összeszerelésű, kisszériás pályaautók előállításával foglalkozik. A feladat most is adott, egy 40 darabból álló sorozattal készülnek meghódítani a szűk vásárlói rétegüket, vélhetően sikerrel, hiszen előrendeléssel már 21 elkelt, ez azért a 151.000 eurós (cirka 48.000.000 forintos) árcédulát tekintve elég jó eredménynek mondható.
De miért is őrülnek meg „ennyien” a Donkervoort D8 GTO-RS-ért? Nem a hosszú neve miatt, még csak nem is azért, mert egy viszonylag ritka jármű kerül majd a birtokukba. A válasz inkább az alapokban, illetve a teljesítményben keresendő. Ugyanis a holland vasban még ennyi év elteltével is él a Lotus Seven szelleme, ami nem is csoda, hiszen a márka lényegében erre a modellre építkezett az évtizedek során, elég csak megnézni az S7-et, vagy a már modern küllemmel rendelkező D8 GT-t. Ám ez csak az érem egyik oldala, a másikon ott szerepel a 2.5 literes, öthengeres, Auditól származó erőforrás. Bár a részletes műszaki adatokkal még adós a gyár, a „szimpla” GTO 340 lóereje és 2.8-as 0-100 sprintje azért sokat elárul. A tömegéről nem is beszélve, a mindössze hét mázsa súlyú, ultrakönnyű típusban egy felesleges gramm sem maradt.
A GTO-RS azonban nem csupán erősebb lesz elődjénél, hanem kifinomultabb, valamint stabilabb is. Újragondolták a fékrendszert és a futóművet, szélesebb lett a nyomtáv, a rajtautomatikán is változtattak, továbbá a karosszéria átdolgozásával az aerodinamikai mutatókon is javítottak. Az már csak hab a tortán, hogy belül szénszálas, bőr, illetve alcantara borítások fogadják majd a leendő pilótát. Merthogy a Donkervoortnak nem sofőrje lesz, ugyanis – nem meglepő módon – a pályára szánják a legújabb típust is, mely az idén nyáron debütál majd.
Bense Róbert