Dacia Bigster Hibrid Journey teszt – takarékos kalandor?
És most soron következik… a Bigster!
Idén szeptemberben (még a legrosszabb idő előtt) érkezett meg szerkesztőségünkhöz a Dacia Bigster – a Dacia legújabb zászlóshajója, terrakotta köntösben, hibrid hajtással és Journey felszereltséggel. Jónak ígérkezik, de vajon megéri ezt választani a mai SUV-rengetegben? Esetleg Suzuki vetélytárs?
A Bigster robosztus külseje
Első ránézésre hirtelen egy tankot látunk – ami mégis illik a Dacia 2022. második felében bevezetett új márkaidentitásához és formanyelvéhez. Második ránézésre felfedezhetjük, hogy egy új generációs Duster és Sandero együttese, kissé felfújva. És talán még egy kis KGM Actyon is van benne.
Szóval a gyártó új formavilága tökéletesen átjön, a fényezése tetszetős. Az autót körbejárva látható az autó masszivitása, amit a modern külsőnek és geometriai alakzatokkal díszített elemeknek köszönhetünk. Elölről egy bordázott motorháztetővel találkozhatunk, szélein kis csatornákkal, alatta az új Dacia Link logó, hozzá passzoló majdnem teljesen LED-es lámpatestekkel. Hozzátenném, hogy az autóban a távolsági fényszóró halogén izzó. Oldalra fordulva pedig Starkle anyagból készült kerékíveket és oldalvédő elemeket láthatunk. A Starkle a gyártó szerint egy új, robosztus műanyaga, amely nagyjából 20%-ban újrahasznosított műanyagot tartalmaz, ütés- és karcálló, mindemellett még könnyen is tisztítható – semmilyen kompromisszummal nem jár. (Dacia.hu)
.
Méreteit tekintve is eléggé tekintélyt parancsoló. 4570 mm-es hosszával, 1810 mm-es szélességével és 1710 mm-es magasságával jóval a forgalom fölé magasodik. Tesztautónk súlya pedig 1420 kg.
Külső anyaghasználata egyébként nem rossz, talán kicsit sok is rajta a műanyag, de erről később. A Journey és Extreme felszereltséghez pedig 18″-os könnyűfém kéttónusú keréktárcsa tartozik. A hátsó ajtók rejtett kilincset és sötétített ablakokat kaptak, tovább haladva pedig kiszélesedik az autó és végül egy nagy hátsó lökhárítóval érünk a csomagtérajtóhoz, amely elektromosan nyitható.
Bigster-fedélzet
Helyünket elfoglalva a balegyben máris egy üdvözlőzenével köszönt minket az autó, miközben topográf térképes grafikát láthatunk mindkét kijelzőjén. Kedves apróság, hogy a szélvédő jobb alsó sarkában elrejtettek egy kis Bigstert is.
A belső anyaghasználata Daciás, ez nem fog meglepetést okozni. A műanyag dominál, ezüstös, szürke és fekete színben. A teljes beltér geometriai alakzatokban lett kialakítva, minden szögletes, kevés ív található benne. Az viszont már első ránézésre is megállapítható, hogy a hangsúlyt a vezetési élményre és a praktikumra helyezték, így a nem létfontosságú elemek nem kaptak akkora odafigyelést. Ezt bizonyítja: a kormány fogása kellemes, alul-felül kissé lecsapott „ellipszis”, emiatt néhány manővernél kicsit jobban kell belekapaszkodni. A rajta található gombok elrendezése kiváló, gyorsan megszokható és logikus – minőségi anyagból van.
A belső tér egyik legnagyobb előnye, a két egyébként hatalmas kijelző ellenére, hogy tele van gombokkal. A kétzónás digitális klímapanelt kizárólag gombokkal lehet kezelni (ülés- és kormányfűtésen kívül), visszajelzést azonban az infotainment-rendszertől kapunk. Az autó rendelkezik légtisztító funkcióval is, ami pár perc alatt friss levegőt varázsol a kabinba.
Ha már infotainment: a képernyő 10,1″-os, minőségi képet adó panel, amin teljes egészében Renault-ra hajazó szoftver fut, egyébként nagyon stabilan. Az egyhetes tesztidőszak alatt nálam hibát nem produkált, korrektül működik, rendesen el van látva funkciókkal, mint például My Driving – pontozza a tudatos vezetésed és tanácsokat ad a még takarékosabb közlekedéshez, vagy akár a járműinformációk program, ami az autó aktuális dőlésszögét mutatja. Helyet kapott még a My Dacia is, melyhez csatlakozva távolról is elérhető a jármű helyzete, hatótáv és egyéb hasznos dolgok. Nem elhanyagolandó, hogy vezetéknélküli Android Auto és Apple Carplay támogatással rendelkezik.
A klímapanel alatt helyet kapott egy vezetéknélküli telefontöltő, két USB-C csatlakozó és egy szivargyújtó, amiből a hátul ülők sem maradtak ki. Alatta található a menetirány kapcsoló, ahol a regeneratív fékezés is egy külön „fokozatot” kapott – elektromos, automata kézifék mellett.
A fényekről pedig nyitható panoráma üvegtető gondoskodik.
Az ülések kényelmesek, hosszabb távon sem gémberedünk bele. Ez a modell szövet és mikroszálas kárpitozást kapott, aminek egyetlen óriási hátránya, hogy nagyon gyorsan be tud melegedni és ülésszellőztetés nincsen az autóban. Hátránya, hogy a fejtámla közel kőkemény. A vezetőoldali ülés elektromosan mozgatható, illetve mindkét első ülésben állítható deréktámasz található.
,,A hátul utazók a kategória legjobb térd- és fejterének komfortját élvezhetik.” – állítja a gyártó, ami igaznak bizonyult. Az én 185 centimmel is kényelmesen elfértem magam mögött. A hátsó ötödik ülés ledönthető és könyöklővé alakítható.
Az autóból nem maradhatott ki a YouClip rögzítési rendszer, a Dacia eléggé egyedi ötlete. Ezzel a rögzítési ponttal számtalan kiegészítő helyezhető el az autóban, akár egy plusz csomagtérlámpa, vállfa az ülés fejtámlájára, mobiltelefontartó, kulacstartó, táska, meg amit csak el tudunk képzelni és elkészíteni egy 3D nyomtatóval.
Az autó egy másik előnye pedig a hangrendszer. Arkamys® 3D (ami szintúgy a Renault modellekben is megtalálható), egy hat hangszórós kialakításban – kategóriájához képest szépen szól. Dinamikus, minden tartomány jól elkülönül, illetve az autó beállításaiban minden műfajhoz találhatunk egy EQ-funkciót, ami meglepő módon néhol javít a zene karakterisztikáján.
Pakolhatóság
Az autó tele van térrel. Elöl a középkonzolon egy fél literes palack simán elfér, az ajtópanelekben akár egy nagyobb is. A könyöklő egyben egy kinyitható és hűtött tárolórekesz is, ahová szintúgy egy nagyjából fél literes palack fér el.
A csomagteret viszont nem aprózták el. 667 literes pakolható teret kapunk, a hátsó ülések ledöntésével pedig akár 2000 literes teret is kreálhatunk.
Milyen érzés vezetni?
Very big mérete ellenére nagyon fürge és agilis, köszönhetően a benne található 1.8 literes, négy hengeres motor ad le 108 lóerőt, hibriddel kiegészítve, ami ennek a modellnek a szíve, összesen 157 lóerőt produkál. Legnagyobb nyomatékot 3000 körüli fordulaton adja le, ami 205 Nm. Ezt az erőt pedig elöl-hátul tárcsafékek tartják kordában.
A hardver adott és jó, szoftveres oldalon is erőset alkottak: tele van mindenféle okossággal, ami egy mai tízmilliós kategóriájú autóban „elvárható”. Felszerelték például automatikus vészfékező rendszerrel, sávtartóval, adaptív tempomattal, minden oldalán parkolóradarral és tolatókamerával. Apropó adaptív tempomat: kevés autóban működik teljesen automatizáltan – itt viszont igen. Helyzet: autópályás araszolás, nagyjából 40 percen keresztül. Egyszer elég volt neki beállítani, hogy mennyi legyen a limit, onnantól a forgalmat követve haladt és teljes megállásnál is magától indult tovább, jelzés mellett. Hosszabb megállás után nyugtázni is kellett.
És itt a dugó kapcsán térnék rá az egyik legmeglepőbb részére: a fogyasztásra. 1,4 tonnától, ekkora méretben mit várnánk? Óriási meglepetésként ért, amikor vegyes használatban, hegymenetben, autópályán 4,6 liter/100 km átlagfogyasztást írt az autó, nagyjából 300 km-re vetítve. És mindezt úgy még simán lejjebb lehet tornászni, agglomerációból a belvárosba, nagyjából 50 km távolságról van szó, reggeli munkába menős dugóval – ECO módban a fogyasztás mindössze 4.3 liter volt.
A számok magukért beszélnek – az autó talán legnagyobb előnye a hibrid meghajtás. Illetve Dacia márkajelzés garancia a hatékonyságra.
Bigster-érzés
Itt kiemelnék egy újabb érdekességet, mégpedig a tartozékok széles kínálatát. Ha kedvünk tartja, felszerelhetünk a vonóhorogra (alapmodell nem tartalmazza) kerékpártárolót és egy külön tárolódobozt akár. Oldalfellépőket is rendelhetünk hozzá, amely még robosztusabbá varázsolja az alapból sem kicsi autót.
Ami viszont nálam vitte a prímet, az a Sleep Pack box. Ez a csomagtartóba szerelhető be, egy nagy tárolódoboz, kihajtható matraccal, lehajtható asztalkával, ami nyitott csomagtartónál használható és a gyártó szerint 2 perc alatt egy 190 cm hosszú franciaágyat is kialakíthatunk. Ehhez kérhető külön sötétítő minden ablakhoz. De ha ez még nem volna elég, egy három személyes csomagtér-sátrat is berendelhetünk az autó mellé. Részletes teszt és képek pedig a TopGear.com egyik cikkében elérhetőek.
Végszó + árak
A cikk publikálásának idején érvényes árlista alapján a Bigster indulóára 9.999.000 Ft. Ezért a pénzért egy mild hybrid 140 lóerős változatot kapunk 1.2 literes, három hengeres hajtással.
A hybrid verzió, így a nálunk járt tesztautó ára 12.499.000 Ft.
A jelenlegi kínálatot figyelembe véve ez az autó egy jó vétel annak, aki szeretné kihasználni az ebben az autóban rejlő lehetőségeket – mert abból van bőven – és hajlandó feladni a luxus/prémium anyaghasználatot a jó fogyasztás és persze a 155 lóerős meghajtás kedvéért.
A tesztlehetőségért pedig hatalmas köszönet a Dacia Magyarországnak.
Kövess minket Te is!
Facebook:
tesztelok.hu
Instagram:
tesztelok.hu
TikTok:
tesztelok.hu csatorna
YouTube:
tesztelok.hu csatorna
Cikk és fotó: Jakab Benedek