Csinos oroszlán – Peugeot RCZ
Nálunk viszonylag kevesen ismerik az RCZ-t, pedig a 2007-ben koncepcióautóként bemutatkozó francia sportkocsi igen szép karriert futott be az elmúlt években. Bár sokan még mindig fenntartásokkal kezelik a gall járműveket, el kell ismerni, hogy az RCZ igen szépre sikerült, a tavalyi ráncfelvarrás pedig még kecsesebb külsőt biztosított a sportos Peugeotnak.
Nem véletlen, hogy a facelift előtti RCZ-ről sokaknak leginkább az Audi TT formája ugrik, hiszen konkurensnek szánták. De be kell látni, hogy a Peugeot kupéja önmagában is megállja a helyét az autópiacon, az elmúlt években ezt az állítást számtalanszor bizonyította is. A 2007-es Frankfurti Autószalonon még 308 RC Z néven bemutatott jármű fogadtatása olyannyira meggyőző volt, hogy a Peugeot nem sokat vacillált a sorozatgyártást illetően. Végül 2010-ben jutottak el odáig, hogy osztrákföldön beinduljon a gyártás, és egy pillanatig nem volt kétséges, hogy jó döntést hoztak a franciák. Már 2011. júniusában 30.000 eladott RCZ-vel büszkélkedhettek, ez a szám 2013 februárjában 50 ezerre nőtt, a jubileumi példány már a frissített vonásokat kapta.
A facelift is sikeres volt, mind a vásárlók, mind a média pozitívan fogadta a változtatásokat, melynek célja az volt, hogy az RCZ még inkább beépüljön a márka arculatába. Idén aztán egy speciális kiadás is megjelent, az RCZ R a Peugeot Sport csapatának munkáját dicséri, a 270 lóerős gép a gyár eddigi legerősebb sorozatgyártású autója. A ráncfelvarrott változat egyébként elődjénél lendületesebb külsővel rendelkezik, leginkább a műanyag karosszériaelemeken változtattak, de bővült a választható színek és kárpitok száma is.
Az RCZ magassága mindössze 136 centiméter, nem egy kényelmes családi autó, de nem is annak szánták. Az alacsony üléspozíció a sportosságra utal, a nehézkes kilátást radarrendszer segíti, viszont a hátsó ülések iszonyatosan szűkösre sikerültek, még apróbb termetűeknek is heringkonzerv-érzése támadhat. Mielőtt túl sokat problémáznánk a belső méreteken, azért halkan jegyezzük meg, hogy a 384 literes csomagtér (a hátsó üléseket előredöntve 760 liter) a kategóriában szép eredménynek mondható. Az autó műszerfala ismerős lehet a 308-ból, ami alapvetően kellemes a szemnek, a középkonzolon található analóg óra pedig egyenesen telitalálat. Érdekesség, hogy a hátsó szárnyat belülről is ki lehet nyitni, de ez a funkció inkább villogásra való, ugyanis 85 km/órás sebesség felett magától is kinyílik, alatta meg nem igazán van rá szükség. Az RCZ kétliteres HDi (163 lóerő) erőforrása mellett az 1.6-os turbó 156 és 200 lóerős változatban is elérhető, utóbbiról érdemes szót ejteni. A komolyabb erőforrással 7,5 másodperc alatt van százon az RCZ és 240 km/óra körül van a végsebessége. Ha mégis megvadulna a sofőr alatt a kupé, az intelligens kipörgésgátló, az ABS és a vészfékrásegítés (EBA) is jó szolgálatot tehet.
Az RCZ alapára 8,5 millió forint, a 2000 köbcentisért 9,3 milliót, az RCZ R-ért 11.8 millió forintot kérnek el. A hétköznapi használatra is alkalmas sportkupénak bőven vannak pozitív tulajdonságai, tény, hogy mélyen a zsebébe kell nyúlnia annak, aki szeretne egyet, cserébe viszont egy kellemes, izgalmas megjelenéssel rendelkező autót kap.
Bense Róbert
Használt vagy új autóra kérjen ajánlatot az autotveszek.hu weboldalon!